بدهی دنیا به رکورد ۲۲۶ تریلیون دلار رسید/۳ برابر اقتصاد جهانی

تازه ترین بررسی ها نشان می دهد بدهی کشورهای جهان به رکورد بی سابقه ۲۲۶ تریلیون دلار رسیده و این رقم بیش از ۳ برابر تولید ناخالص دنیا است.
کد خبر : ۷۶۶۹۲
بدهی

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از رویترز، در حال حاضر بدهی جهان به ۲۲۶ تریلیون دلار افزایش پیدا کرده که یک رکورد جدید محسوب می شود و این رقم معادل بیش از سه برابر رشد سالانه اقتصاد جهانی است؛ ضمن اینکه بیشتر شرکت ها در قسمت های مختلف جهان با وام های خدمات دست و پنجه نرم می کنند و تنها بانک های مرکزی کلیدی آماده پایان دادن به سیاست های اعتباری بسیار ارزان هستند.  


بر همین اساس «موسسه فاینانس بین المللی» اعلام کرد، اکنون بدهی جهان معادل ۳۲۴ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان است. این موسسه بین المللی یکی از دلایل رشد بدهی جهان را در گرفتن وام به «ارزهای سخت» مانند یورو و دلار از سوی کشورها به ویژه بازارهای نوظهور می داند.


«موسسه فاینانس بین المللی» در محاسبات خود برآورد کرد، تا قبل از پایان سال ۲۰۱۸ میلادی باید در حدود یک تریلیون و ۷۰۰ میلیارد دلار در کشورهای در حال توسعه بازفاینانس یا کمک مالی شود.


در حال حاضر بدهی کشورهای در حال توسعه با ۳ تریلیون دلار افزایش به مجموع ۵۹ تریلیون دلار رسیده است. از سویی بدهی چین با ۲ تریلیون دلار سیر صعودی به تقریبا ۳۵ تریلیلون دلار رسیده که در این بین سهم شرکت ها و خانوارها قابل تامل است.


همچنین انتظار می رود بازارهای جهانی به سمت عادی سازی نرخ بهره حرکت  کنند؛ این در حالی است که نرخ بهره بطرز بسیار قابل توجهی در سطح پایینی قرار دارد و علت آن هم به وقوع بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۹ میلادی و جبران خسارت های آن با اعمال سیاست نرخ بهره پایین بر می گردد.


بر همین اساس، سیاست اعتباری ارزان قیمت از سوی بسیاری از بانک های مرکزی منجر به افزایش بدهی مصرف کنندگان و تاخیر در باز پرداخت کارت های اعتباری آنها شده و در نهایت دود آن به چشم بانک های وام دهنده می رود.  


بر پایه این گزراش، نسبت پوشش هزینه بهره (نسبتی برای تعیین اینکه شرکت می‌تواند بهره بدهی‌های پرداخت نشده‌اش را، پرداخت کند یا خیر) در کانادا، فرانسه و آلمان وخیم است؛ در حالیکه این موضوع در ژاپن و بریتانیا بهبود پیدا کرده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها