رشد ۱۸ پله‌ای آیفکس در هفته گذشته؛

افزایش حجم و ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن

در بازار ابزارهای نوین مالی که شاهد دادوستد ۲۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳هزار و ۷۰۱ میلیارد ریال بودیم اوراق تسهیلات مسکن به ترتیب رشد ۶ و ۵ درصدی حجم و ارزش داد و ستد را نسبت به هفته پیشین رقم زد.
کد خبر : ۷۶۷۲۰
فرابورس ایران - کراپ‌شده

به گزارش ایبِنا به نقل از عمومی فرابورس ایران، در هفته معاملاتی منتهی به ۵ آبان ماه به موازات دادوستدهای انجام شده در بازارها همچنین شاخص کل و ارزش بازار به ترتیب موفق به ۲ و یک درصد رشد در مقیاس هفتگی شدند. بدین ترتیب آیفکس با ۱۸ واحد رشد چهارشنبه سوم آبان در ارتفاع در نزدیکی ارتفاع ۹۴۷ واحدی ایستاد تا بازدهی این نماگر از ابتدای سال به ۸.۲ درصد برسد.


نگاهی به معاملات روزانه بازارهای فرابورس نیز در خلال هفته قبل نشان می‌دهد دوشنبه اول آبان ماه بیشترین رقم حجم و ارزش معادله اوراق بهادار با نقل و انتقال ۹۰۰ میلیون ورقه به ارزش ۲۱۴ میلیارد ریال در فرابورس رقم خورده است که متاثر از اتمام فرایند پذیره‌نویسی سهام جدید ناشی از سلب حق تقدم گروه اقصادی کرمان خودرو بود.


هفته گذشته بازار سوم با بهترین عملکرد هفتگی در مقایسه با سایر بازارهای فرابورسی روبه‌رو شد و رشد چشمگیر حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد. در این میان به غیر از بازار اول نیز که افزایش ۶ درصدی حجم معاملات را به ثبت رساند، سایر بازارها با افت نسبی حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شدند.


در بازار ابزارهای نوین مالی نیز که شاهد داد و ستد ۲۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳ هزار و ۷۰۱ میلیارد ریال بودیم اوراق تسهیلات مسکن به ترتیب رشد ۶ و ۵ درصدی حجم و ارزش دادوستد را نسبت به هفته پیشین در اختیار گرفت. تسه‌ها به میزان ۳۶۰ هزار ورقه به ارزش ۲۷۴ میلیارد ریال مبادله شدند.


در همین حال اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز به ترتیب به میزان ۳ و ۲۶ میلیون ورقه به ارزش ۳ هزار و ۱۵۲ و ۲۷۴ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفتند که از کاهش حجم و ارزش معاملات آن‌ها حکایت داشت.


ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME نیز هفته قبل به رقم ۲ هزار و ۱۸۵ میلیارد ریال رسید که ۱۳ درصد از این رقم را گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات به خود اختصاص داد و این گروه در صدر سایر صنایع فرابورسی ایستاد.


همچنین گروه فلزات اساسی با ارزش معاملاتی در رقم ۲۷۶ میلیارد ریال در جایگاه دوم ایستاد و پس از آن صنایع محصولات شیمیایی، محصولات غذایی به جز قند و شکر و اطلاعات و ارتباطات با ارزش معاملاتی به میزان ۲۲۷، ۱۹۸ و ۱۷۱ میلیارد ریال به ترتیب در رده‌های سوم تا پنجم گروه‌های فرابورسی قرار گرفتند.


در نهایت اول آبان ماه نیز شاهد اتمام پذیره‌نویسی سهام جدید گروه اقتصادی کرمان خودرو در بازار سوم فرابورس بودیم که طبق آن ۹۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم به ارزش اسمی هر سهم هزار ریال پس از یک ماه به پایان رسید.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر