06 آبان 1396 - 14:12

خودداری از ارائه خدمات به کدهای همراه اول راهکار تعدیل قراردادها

مدیرعامل هولدینگ فناپ خودداری از ارائه خدمات به کدهای همراه اول را راهکاری برای تعدیل قراردادها دانست.
کد خبر : ۷۶۷۷۰
شهاب جوانمردی

شهاب جوانمردی  در گفت وگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص اصلاح نظام کارمزد در کشور ، افزود: در مرحله اول باید ارزش هر خدمتی تعیین شود ولی متأسفانه هیچ‌گاه ارزش خدمات پرداخت الکترونیک برای پذیرندگان با توجه به این‌که پول نقد با امنیت، به‌صورت آنلاین شده و در این روند اگر تنها روی یک بخش از پروسه تمرکز کنیم به نتیجه مطلوب دست نخواهیم یافت.


جوانمردی ادامه داد: ارزش خدمات در بخش کارت‌خوان‌های فروشگاهی به بانک‌های صادرکننده و پذیرنده، دارنده کارت و پذیرنده کارت با یک خط کش باید اندازه‌گیری شود و برفرض مثال ارزش مالی، امنیتی و قیمت تمام‌شده پول باید در این بخش‌ها تعیین شود و بر این اساس کارمزدی که هر یک از ذینفعان در این روند بر اساس خدمتی که دریافت می‌کنند ،مشخص شود.


وی خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری که تاکنون در خصوص نظام کارمزد اجرایی شده به‌طورمعمول روی یکی از بخش‌های این چرخه تمرکز کرده و اگر این روند در برنامه اصلاح نظام کارمزد دوباره تکرار شود به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم.


 مدیرعامل هولدینگ فناپ در خصوص روندی که برای اصلاح نظام کارمزد در رسانه‌ها به راه افتاده مبنی بر بخشی شدن نظام کارمزد و واگذاری کارمزد تراکنش‌های خرد به دارنده کارت و همچنین کاهش سهم پی اس پی‌ها در این بخش، گفت: این طرح هنوز از هیچ منبع رسمی مورد تائید قرار نگرفته است و باید طرح کلی در این خصوص از سوی منابع رسمی اعلام شود تا بتوان در خصوص آن اظهارنظر کرد.


جوانمردی در خصوص هم‌صدایی مدیران شرکت‌های پرداخت در تعدیل شرایط قراردادهای جیرینگ، اظهار داشت: در مقطع کنونی تعدادی از شرکت‌های پرداخت بورسی شده و به‌نوعی بزرگ‌تر شدن ابعاد و ارزش بازار پرداخت برای تمام فعالان این بازار نمایان شده ازاین‌رو در مقطع فعلی پی اس پی‌ها از قدرت چانه‌زنی بیشتری برخوردارند.


وی ادامه داد: اپراتورها نهادهای مالی بزرگ و پرقدرتی هستند و به‌نوعی سعی دارند از کل زنجیره ارزش در پرداخت‌های موبایلی حداکثر استفاده را ببرند و در مقطع کنونی با بزرگ‌تر شدن شبکه پرداخت کشور هر نوع همگرایی، هم‌صدایی و حرکت صنفی این بخش را به نتیجه مطلوب می‌رساند.


مدیرعامل هولدینگ فناپ گفت: به عقیده من شرکت‌های پرداخت در تعدیل شرایط قرارداد با شرکت جیرینگ به دلیل اشتراک منافع همگرایی خود را تا رسیدن به نتیجه ادامه می‌دهند.


وی در خصوص واگذاری تبلیغات تلویزیونی خدمات ارزش‌افزوده VAS به شرکت توسکا که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه همراه اول است، اظهار داشت: این مسئله به این دلیل که تنها منحصر به شبکه پرداخت نیست نیازمند گذشت زمان برای روشن شدن سیاست‌های این شرکت است.


جوانمردی یادآور شد: هنوز سیاست شرکت توسکا در قیمت‌ها مشخص نیست و همچنین توافق سطح خدمات و ورود این شرکت به کدام بخش‌های خدمات VAS نیز هنوز مشخص نشده و در حال حاضر تمام خدمات ارزش‌افزوده VAS مورد هدف قرارگرفته است درصورتی‌که در خود سازمان صداوسیما نیز هماهنگی لازم در این خصوص وجود ندارد.


وی افزود: معاونت‌های شبکه‌های مختلف نیز در حال حاضر به‌منظور خروج از سیطره توسکا به دنبال راه فرار هستند و در این خصوص باید منتظر ماند تا سیاست‌های توسکا در نوع فعالیت‌هایش مشخص شود.


جوانمردی در پاسخ به این پرسش که به گفته کارشناسان به نظر می‌رسد شرکت جیرینگ به‌عنوان نماینده همراه اول با سخت تر کردن شرایط قرارداد برای شرکت‌های پرداخت و همچنین اپراتور همراه اول با راه‌اندازی کدهای #۳* و #۱* و واگذاری انحصار تبلیغات تلویزیونی به شرکت توسکا از زیرمجموعه‌های خود قصد دارد بازار کدهای دستوری بر بستر USSD را در دست خود بگیرد و شرکت‌های پرداخت را تنها وادار به ارائه زیرساخت به این کدها کند، اظهار داشت: از ظواهر امر می‌توان چنین برداشت کرد اما باید به این نکته توجه کرد که بازار ایران تنها یک اپراتور همراه ندارد ازاین‌رو اگر یک تصمیم متغایر از قوانین بازار باشد زیاد ماندگاری نخواهد داشت زیرا دریچه پرداخت های های موبایلی شرکت‌های پی اس پی هستند.


وی افزود: اگر در بخشی از پروسه پرداخت‌های موبایلی انحصارها در سمت اپراتورها است در بخش‌های دیگر نیز مزیت‌هایی در دست شرکت‌های پرداخت است.


جوانمردی تأکید کرد: به‌منظور تعدیل شرایط همکاری با شرکت جیرینگ شرکت‌های پرداخت تا رسیدن به اهداف خود باید ارائه خدمات به کدهای همراه اول نیز خودداری کنند و همگرایی تمام شرکت‌های پرداخت با یکدیگر آن‌ها را به نتیجه مطلوب می‌رساند.




ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر