09 آبان 1396 - 12:36

سیگنال‌های مثبت از قرار گرفتن اقتصاد در دوره پیش رونق

افزایش نرخ تورم تولیدکننده یکی از مولفه های افزایش تقاضای موثر در بازار و یکی از علائم قرار گرفتن اقتصاد در دوره رونق است و تازه ترین آمارهای بانک مرکزی حاکی از افزایش این نرخ است.
کد خبر : ۷۶۹۱۷
تولید

به گزارش ایبِنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، تازه ترین گزارش بانک مرکزی نشان می دهد نرخ تورم تولیدکننده در مهرماه با افزایش رو به رو بوده است. شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۵ به‌ میزان ۸.۹ درصد افزایش یافته است.  


این شاخص در مهرماه ۱۳۹۶ به عدد ۲۵۰.۶ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۳ درصد افزایش داشته است و نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۱.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم تولیدکننده شاخصی است که از آن به‌عنوان شاخص آینده‌نگر یاد می‌شود در واقع این شاخص می تواند به عنوان یک شاخص پیش نگر برای اطلاع زود هنگام از روند تورم به کار برده شود و نشان دهنده تغییرات متفاوت در بخش واقعی اقتصاد است.


کارشناسان افزایش ۱۱.۶ درصدی نرخ تورم تولید کننده را قابل توجه عنوان می کنند و معتقدند این مسئله نشان دهنده افزایش تقاضا در بازار و یا حداقل کاهش روند نزولی تقاضا در بازار و در واقع خروج اقتصاد از رکود است. تورم تولید قیمت محصول صنعتی در درب کارخانه و قیمت محصول کشاورزی از مزرعه تعبیر می شود و در واقع به گفته کارشناسان اینکه شاخص بهای تولید کننده منفی نشود، به این معنی است که بازار برای کالای تولیدی وجود دارد و تولیدکننده مجبور نیست آن را با قیمت پایین تر بفروشد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر