17 آبان 1396 - 09:12

سهم بانک ها از مبلغ و تعداد تراکنش ها اعلام شد

شاپرک گزارش عملکرد سه ماهه تراکنش بانک ها و نتایج حاصل از بررسی وضعیت بانک های صادرکننده و پذیرنده را منتشر و سهم هر بانک را مشخص کرد.
کد خبر : ۷۷۲۹۶
نمودار

به گزارش خبرنگار ایبِنا، براساس آخرین گزارش منتشر شده عملکرد سه ماهه شرکت شاپرک، بررسی وضعیت بانک های صادرکننده و پذیرنده به شرح زیر است:


سهم بازار هر یک از بانک های پذیرنده بر حسب تعداد و مبلغ تراکنش ها


این شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش های پشتیبانی شده در شبکه شاپرک را نشان می دهد. براساس گزارش های منتشر شده از سوی شاپرک بانک ملت طی سه ماهه تابستان بیشترین سهم از مبلغ و تعداد تراکنش ها بیشترین سهم در سیستم بانکی را به خود اختصاص داده به نحوی که، در تیرماه با سهم ۳۲.۱۲ درصدی از تعداد تراکنش ها و سهم ۳۰.۱۷ درصدی از مبلغ تراکنش ها، در مردادماه نیز با سهم ۳۱.۹۸ درصدی از تعداد تراکنش ها و ۲۹.۹۶ درصدی از مبالغ تراکنش ها باز هم بالاترین سهم را به خود اختصاص داده است.


همچنین در شهریور ماه نیز در حالی که این درصد با اندکی افت همراه بوده است، اما بازهم بانک ملت بیشترین سهم را در سیستم بانکی به خود اختصاص داده است به نحوی که ۳۲.۱۷ درصد از تعداد تراکنش ها و ۲۹.۲۶ درصد از مبلغ تراکنش های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانکهای پذیرنده قرار گرفته است.








سهم تعدادی و مبلغی بانک های پذیرنده از کل بازار تراکنش های هر یک از ابزارهای پذیرش


همچنین براساس گزارش سه ماه تابستان، بانک ملت نیز از نظر سهم تعدادی و مبلغی تراکنش ها در میان همه بانک های پذیرنده از بازار ابزارهای پذیرش بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و در  این سه ماه در میان سه ابزار کارتخوان فروشگاهی، پذیرش اینترنتی و ابزار پذیرش موبایلی، با نوسان در تعداد و مبلغ تراکنش ها، همچنان در صدر بانک ها قرار داشته است.


طبق اطلاعات منتشر شده، بانک ملت در شهریور ماه سال جاری، تعداد تراکنش ها در ابزار کارتخوان فروشگاهی، ۲۷.۹۰ درصد، ابزار پذیرش اینترنتی، ۲۸.۶۵درصد و ابزار پذیرش موبایلی، ۷۳.۵۱ درصد ثبت شده است و از نظر مبلغ تراکنش های بانک ملت نیز هریک از ابزار ی کارتخوان فروشگاهی، ۲۷.۴۱ درصد، ابزار پذیرش اینترنتی، ۴۹.۶۲ درصد، ابزار پذیرش موبایلی، ۵۵.۷۳ درصد را در شهریور ماه به ثبت رسانده است.






همانگونه که در جدول ۱-۵ مشاهده می شود در بررسی این شاخص بعد از بانک "ملت" به ترتیب:


بالاترین سهم تعدادی از تراکنشهای ابزار کارتخوان فروشگاهی به بانکهای "ملی ایران"، "صادرات ایران" و "کشاورزی،  "بالاترین سهم تعدادی از تراکنشهای ابزار پذیرش اینترنتی به بانکهای"ملی ایران"، "پارسیان" و "سامان" ،  بالاترین سهم تعدادی از تراکنش های ابزار پذیرش موبایلی به بانک های "شهر"، "پارسیان" و "آینده "،  بالاترین سهم مبلغی از تراکنش های ابزار کارتخوان فروشگاهی به بانک های "صادرات"، "ملی ایران" و "کشاورزی" ، بالاترین سهم مبلغی از تراکنش های ابزار پذیرش اینترنتی به بانک های "ملی ایران"، "سامان" و "رفاه کارگران " و بالاترین سهم مبلغی از تراکنش های ابزار پذیرش موبایلی به بانک های "اقتصاد نوین"، "پارسیان" و "شهر"   تعلق گرفته و این بانک ها بعد از بانک "ملت" به ترتیب در مکان های دوم تا چهارم جای گرفته اند.


سهم تعدادی و مبلغی هر یک از ابزارهای پذیرش از تراکنش های هر بانک پذیرنده


 در این بخش از گزارش، طی شاخصی سهم تعدادی و مبلغی هر بانک پذیرنده از کل تعداد تراکنش های همان بانک برای هر یک از ابزارهای پذیرش مورد بررسی و محاسبه قرار گرفته است که این شاخص می تواند دید وسیعی از سهم و کارآیی هر ابزار از تعداد کل تراکنش های صورت گرفته برای هر بانک پذیرنده را باهر سهمی که بانک از کل شبکه پرداخت کارتی در کشور دارد فراهم و زمینه تحلیل و برنامه ریزی برای آن بانک پذیرنده را ایجاد کند.



سهم تعدادی و مبلغی هر یک از ابزارهای پذیرش از تراکنش های هر بانک پذیرنده - شهریور ۱۳۹۶





همانگونه که مشاهده می شود، بالاترین سهم تعدادی از پذیرش تراکنش های هر بانک پذیرنده در خصوص ابزار پذیرش موبایلی در شهریور ماه ۹۶ در تراکنش های بانک های کشور همانند ماه گذشته به بانک "شهر" و پس از آن بانک"آینده" تعلق گرفته است.


 بالاترین سهم تعدادی از پذیرش تراکنش های بانک های پذیرنده در خصوص ابزار پذیرش اینترنتی در شهریور ماه۹۶در تراکنش های بانک های کشور نیز همانند ماه های گذشته، به بانک "خاورمیانه" تعلق گرفته است.


این درحالیست که طی بررسی های انجام شده مشخص می شود که در شهریور ماه بانک های "شهر"، "آینده" و "خاورمیانه" در کل به ترتیب ۱/۶۶ و ۱/۰۴ و ۰/۲۶ درصد تعداد تراکنش های کارتی شبکه پرداخت کشور را در دست داشته اند که این ارقام در مقابل کل تعداد تراکنش های کارتی در شبکه پرداخت سهم بسیار ناچیزی بوده است.


تمام این موارد در حالی است که در سایر بانک های کشور بیشترین پذیرش تراکنش از طریق ابزار کارتخوان فروشگاهی بوده و طی بررسی اعداد جدول ۲-۵ مشخص می شود که بیشترین سهم از مبالغ تراکنش ها توسط ابزارهای کارتخوان فروشگاهی جذب هر بانک شده است.


تعداد کل هر یک از انواع کارت های بانکی تراکنش دار در سوئیچ شاپرک


کارت های بانکی دارای تراکنش در سوییچ شاپرک به لحاظ کاربری در سه دسته کارت برداشت (بدهی)، کارت اعتباری و کارت پیش پرداخته یا بی‌نام (کارت هدیه و بن کارت) طبقه‌بندی می‌شوند.


در شهریور ماه ۱۳۹۶، تعداد کارت های بانکی تراکنش دار در سوییچ شاپرک مجموعا ۸۲۶۳۵۹۳۶ عدد بوده است که بیشترین تعداد آن با ۷۸۷۶۹۸۰۳ عدد و سهم تعدادی ۹۵.۳۲ درصدی متعلق به کارت برداشت و کمترین تعداد آن با ۷۸۰۰۳ عدد و سهم ۰/۰۹ درصدی متعلق به کارت اعتباری بوده است.


همانگونه که در جدول فوق ملاحظه می شود، تعداد کارت های بانکی تراکنش دار در شهریور ماه ۹۶ نسبت به تیر ماه، نرخ رشد مثبت معادل ۱/۱۸ درصد داشته است.  


همانگونه درجدول ۵-۵ مشخص است، نرخ رشد در کارتهای "هدیه و بن کارت" و "کارت برداشت" مثبت و دردسته کارتهای "اعتباری" منفی بوده است.


طبق جدول فوق در این ماه نسبت به ماه گذشته، کارتهای "هدیه و بن کارت" رشد تعدادی مثبت معادل ۳.۴۵ درصد، کارت های "اعتباری"رشد تعدادی منفی معادل ۱۸.۶۰درصد و کارت های "برداشت" در شهریور ماه ۹۶ رشد تعدادی مثبت معادل ۱.۱۰ درصدی را تجربه کرده اند.




برچسب ها: بانک شاپرک تراکنش
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر