تغییر جهت بنیادی بازار سرمایه

مدیرعامل سبدگردان آسمان عنوان کرد: انتشار گزارش شش‌ماهه شرکت‌های بورسی اخبار و سیگنال‌های خوبی را به فعالان بازار سرمایه مخابره کرده است.
کد خبر : ۷۷۲۹۷
بورس

به گزارش ایبِنا، محمد صدرایی، مدیرعامل شرکت سبدگردان آسمان، سیگنال مثبت و باثبات از بازارهای جهانی به همراه رشد نرخ دلار را دو عامل مهمی می‌داند که منجر به رشد ۳۵ درصدی سود عملیاتی گزارش‌های ۶ ماهه امسال شرکت‌ها در مقایسه با سال گذشته شده است.


وی افزود: پس از چندین فصل گزارش‌های نامساعد پیرامون وضعیت مالی و عملکرد شرکت‌ها در پی رکود حاکم بر کشور و بازارهای جهانی، بالاخره سمت ‌و سوی گزارش‌های شش‌ماهه اول سال ۹۶ در عمده شرکت‌ها حاکی از آن است که سود عملیاتی و سود خالص هر دو با رشدی قابل‌توجه نسبت به دوره مشابه سال ۹۵ مواجه شده‌اند.


رشد ۸ درصدی سود عملیاتی


صدرایی تشریح کرد: سود عملیاتی ۶ ماهه در مقایسه با سود عملیاتی ۳ ماهه سال جاری نشان‌دهنده رشد ۸ درصدی است؛ موضوعی که دلالت بر ثبات روند افزایشی دارد. صنایع فلزات اساسی، استخراج کانی‌های فلزی و فرآورده‌های نفتی به ترتیب با ۵.۳۹، ۳.۳۷ و ۲.۲۴ درصد بازدهی مثبت در ۶ ماهه اول سال ۹۶ جز بهترین صنایع بودند؛ در مقابل صنایع استخراج سایر معادن، استخراج نفت و گاز و ماشین‌آلات برقی به ترتیب با  ۷.۳۱-، ۹.۲۳-  و ۲.۱۱- جزو کم بازده‌ترین صنایع طبقه‌بندی شدند.


گروه های پیشرو


مدیرعامل سبدگردان آسمان اظهارداشت: رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی و درنتیجه تقاضا برای سهام گروه‌های کالایی در بورس تهران، بیشترین اثر را بر رشد عمومی قیمت سهام در ۶ ماهه اول سال جاری داشته است. گروه‌های فلزی - معدنی و پالایشی - پتروشیمی بیشترین نقش را در این رشد ایفا کرده‌اند. بر اساس گزارش‌های موجود، سود عملیاتی و سود خالص شرکت‌های بورسی در ۶ ماهه اول سال جاری نسبت به ۳ ماهه سال جاری به ترتیب با ۸ و ۷ درصد رشد، افزایش داشته‌اند. صنعت حمل‌ و نقل، انبارداری و ارتباطات با ۳۶ درصد افزایش در سود عملیاتی بیشترین نقش را در تغییر مثبت سود عملیاتی شرکت‌ها داشته است؛ در مجموع ۴۲ درصد از بودجه عملیاتی شرکت‌ها در گزارش‌های ۶ ماهه سال جاری پوشش داده‌ شده است.


وی افزود: در گروه فلزات، سهم فولاد مبارکه با ۷۸ درصد تعدیل مثبت بیشترین تأثیر را در رشد شاخص داشته است. همچنین در گروه رایانه‌ها، شرکت خدمات انفورماتیک ۱۰ درصد تعدیل مثبت، همکاران سیستم ۷ درصد تعدیل مثبت و داده‌پردازی ایران نیز با ۷ درصد تعدیل مثبت داشتند. کارت اعتباری ایران کیش نیز ۵۳ درصد از بودجه پیش‌بینی خود را پوشش داد. گزارش‌های شرکت‌های دارویی روند متعادل را داشت؛ در گروه خودرو، سایپا با تعدیل منفی ۲۰ درصدی مواجه شد و در مقابل، ایران‌خودرو تعدیل مثبت ۲ درصدی را اعلام کرد.


ادامه رشد بازار سهام


صدرایی معتقد است، از آنجا که سودآوری یکی از عوامل بسیار مهم و کلیدی در تعیین قیمت سهام به شمار می‌آید، انتظار بر این است که با حفظ شرایط کنونی، یک تغییر جهت بنیادی در بازار سرمایه رقم خورده و روند افزایشی کماکان ادامه داشته باشد.


این اقتصاددان به برخی از عوامل کلان اقتصادی که بر این پیش‌بینی صحه می‌گذارد، اشاره کرد و گفت: آمارهای پیرامون تورم حکایت از تغییر جهت تورم در آینده نزدیک و ورود به کانال دورقمی دارد. همچنین، آمارهای پیرامون رشد اقتصادی حکایت از بهبود رشد اقتصادی دارد. علاوه بر این دو، در چند ماه گذشته نرخ ارز دچار نوسانات شده است و این نشان می‌دهد که پتانسیل اصلاح نرخ ارز در آینده وجود دارد.


مدیرعامل شرکت سبدگردان آسمان در ادامه توضیح داد: با توجه به اینکه شرکت‌های "صادرات محور" زیادی در بورس اوراق بهادار تهران وجود داشته و وزن آنها نیز با اهمیت است، می‌توان انتظار داشت برآیند افزایش نرخ ارز به نفع بازار سرمایه باشد.


وی افزود: باید به این نکته توجه داشت که نرخ مبادلاتی دلار نیز به ‌تدریج وارد کانال‌های بالاتر می‌شود و این موضوع در کنار عواملی چون افزایش تقاضای بالای ارز در ماه‌های اخیر و انتظارات آتی باعث شده است تا نرخ ارز افزایش نسبی را در ماه‌های اخیر تجربه کند. پیش‌بینی روند آتی نرخ ارز کاری بسیار دشوار است اما مسلماً نرخ‌های پایین ارز صدمات زیادی را برای اقتصاد کشور به بار خواهد آورد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر