17 آبان 1396 - 08:54
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد،

بانک ها در سود و زیان مشتری سهیم می شوند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به طرح پیشنهادی دولت گفت: از این به بعد بانک ها در سود و زیان مشتری سهیم هستند و اگر بانک ها بنگاهداری کنند تنها مشتری جور ضرر و زیان بانک را بدوش نمی کشند.
کد خبر : ۷۷۳۲۰
رحیم زارع

به گزارش ایبِنا، رحیم زارع که شامگاه گذشته در استودیو پخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما حاضر شده بود، با بیان این مطلب افزود: گرانی نرخ پول برای بانکها، وجود املاک مازاد و بنگاه داری بانک ها از جمله عواملی هستند که مانع از اجرایی شدن مصوبات شورای پول و اعتبار بانک مرکزی می شود.


وی توضیح داد براساس مصوبه بانک مرکزی نسبت دارایی های بانک ها در سرمایه گذاری ها به کل دارائی های آنها باید ۴۰ درصد باشد که در حال حاضر ۶۰ درصد است یعنی بنگاه داری، املاک مازاد و دیگر موارد گاهی به ۸۰ درصد هم می رسد و فقط ۲۰ درصد نقدینگی برای آنها باقی می ماند و این ۲۰ درصد از طرق مختلف مصوبات شورای پول و اعتبار را هم در نرخ سود سپرده ها و هم در نرخ سود تسهیلات به سمت جنگ درون بانکی می برد.


این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بانک ها برای دور زدن مصوبات شورا، صندوق های با درآمد ثابت ایجاد می کنند، روند نظارت بانک مرکزی صحیح است و آمار درستی دارد اما متمم قراردادهایی که صندوق های درآمد ثابت می بندند شکل ظاهر را در ویترین درست نشان می دهد یعنی سود سپرده ها ۱۵ درصد و سود تسهیلات ۱۸ درصد است و این نرخ در متمم قراردادها، تسهیلات تا ۳۰ درصد و سپرده ها ۲۵ درصد جهش دارد.


زارع افزود: در این رابطه وزیر اقتصاد بخشنامه ای جدید برای بازار سرمایه به بانک مرکزی ارائه کرد و طی آن قرار شد ایجاد و ابطال صندوق های سرمایه گذاری در بانک ها انجام نشود، اما این قانون هم قابلیت اجرایی ندارد.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر