دستاورد یک تریلیون دلاری اتوماسیون برای اقتصاد جهان

کارشناسان اقتصادی بانک «جی پی مورگان» آمریکا اعلام کردند: تا ۱۵ سال آینده بیش از یک تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی جهان با بکارگیری اتوماسیون افزوده خواهد شد.
کد خبر : ۷۷۳۹۹
اتوماسیون

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از بیزینس اینسایدر، تحلیلگران بانک «جی پی مورگان» آمریکا اعلام کرند، پیشرفت های فناوری از قبیل اتوماسیون می تواند رشد تولید ناخالص داخلی جهان را طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده بیش از یک تریلیون و یکصد میلیون دلار افزایش دهد.


تحلیلگران بخش مدیریت دارایی بانک «جی پی مورگان» بر این باور هستند که توسعه های فناوری در تمامی قسمت های جامعه می تواند منجر به افزایش چشمگیر بهره بری شود که این موضوع توان مضاعفی را در رشد اقتصادی رقم می زند.


در این گزارش آمده فناوری بر روی نرخ رشد اقتصادی و بازدهی بازار سرمایه به گونه ای تاثیر خواهد گذاشت که پیش بینی آن پیچیده است و اتوماسیون نیروی کار و بکارگیری هوش مصنوعی از ظرفیتی برخوردار است که می تواند رشد بهره بری معناداری را به دنیا عرضه کند؛ ضمن اینکه آن دسته از کشورهایی که با چالش رشد اقتصادی به دلیل پیر شدن جمعیت خود در حال روبرو شدن هستند می توانند با قرار گرفتن در این مسیر به رشد بیشتر اقتصادی خود کمک کنند.


در گزارش این بانک آمریکایی آمده که در گذشته، نوآوری فناوری منجر به تغییر جوامع و افزایش بهره بری نیروی کار به سه روش کلید شده است که به شرح ذیل هستند؛ نخست اینکه جایگزین کردن نیروی کار موجود با ماشین آلات و سپس تولید به اندازه حداقل همان تعداد نیروی کار. دوم؛ بکارگیری مشاغل کارگران موجود و افزایش تولید هر نیروی کار با اتوماسیون کردن بعضی از امور و در نهایت ایجاد صنایع جدید با بهره بری بالا بمنظور جبران جایگزین کردن ماشین آلات به جای نیروی انسانی یا جایگزین کردن صنایع جدید به جای آن دسته از صنایعی که فرتوت شده اند.


کارشناسان «جی پی مورگان» می گویند، بکارگیری اتوماسیون می تواند در حدود یک درصد تا ۱.۵ درصد به تولید ناخالص داخلی جهان بیافزاید که این رقم قابلیت عبور از یک تریلیون دلار را دارد. پیش از این در ماه سپتامبر سال جاری میلادی مدیر عامل بانک دویچه آلمان اعلام کرده بود: در بانک های خود افرادی را داریم که مانند روبات رفتار می کنند و فردا روبات هایی را خواهیم داشت که مانند انسان رفتار خواهند کرد؛ ضمن اینکه باید راه های جدیدی را برای استخدام افراد پیدا کنیم و ممکن است انسان ها هم نیازمند پیدا کردن راه های جدید برای صرف کردن اوقات خود باشند... صادقانه باید بگویم که نیازی به نیروی انسانی بیشتر نداریم. در حال حاضر همچنان نگرانی در مورد از دست رفتن چندین میلیون فرصت شغلی در سرتاسر جهان با افزایش اتوماسیون وجود دارد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر