پس از تایید علمی آیسکو؛

فرمول سود اوراق با درآمد ثابت در بورس تغییر می‌کند

فرابورس و سازمان بورس به طور مشترک، فرمول جدید محاسبه سود روز شمار اوراق با درآمد ثابت را به بخش علمی آیسکو ارائه کردند که این سازمان بین المللی نیز این فرمول را برای ایران قابل اجرا اعلام کرد.
کد خبر : ۷۷۴۰۳
بیژنی

به گزارش ایبِنا، بهادر بیژنی جانشین رییس سازمان بورس در امور بین الملل با اعلام این خبر گفت: برای توسعه روابط سازمان بورس در حوزه بین الملل تلاش کردیم تا سازمان بورس در آیسکو با ارائه فرمول های جدید و برگزاری جلسات متعدد به یک عضو فعال تبدیل شود.


وی تاکید کرد: بخش تحقیقات آیسکو  بعد از بررسی موضوع، به این نتیجه رسید که در فرمول فرابورس و سازمان بورس، از رهیافت درستی استفاده شده و طی نامه ای رسمی نیز این موضوع را اعلام کردند.


جانشین رییس سازمان بورس در امور بین الملل خاطرنشان کرد:  بخش تحقیقات آیسکو، فرمول  مطرح شده از سوی فرابورس و سازمان بورس را مورد قبول اعلام و به بخش های دیگر آیسکو نیز معرفی شد تا همکاری های بین ایران و آیسکو در چارچوب این بحث علمی گسترش پیدا کند.


قابلیت اجرای فرمول


بیژنی افزود: بعد از آنکه فرابورس و سازمان بورس ایران در بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که فرمول قدیمی محاسبه سود روزشمار اوراق با درآمد ثابت در مورد بعضی از کشورها که سود بانکی در آنها بالای ۵ درصد است، نمی تواند دقیق باشد، فرمول جدید را ارائه کردند.


وی در ادامه افزود: بحث دیگری که مطرح شد قابلیت اجرای این فرمول برای سایر کشورها بود؛ به این ترتیب که سایر کشورها می توانند به کمک این وضعیت، سود روز شمار اوراق با درآمد ثابت را دقیق تر بررسی کنند.


بررسی در جلسه آتی آیسکو


بیژنی با بیان اینکه در کشورهایی که سود بانکی خیلی پایین و نزدیک به صفر است فرمول قدیم هم کارآیی دارد، اظهار داشت:  احتمال دارد که در یکی از اجلاس آتی آیسکو، فرمول جدید مطرح شده از سوی فرابورس و سازمان بورس به شکل رسمی مطرح شود؛ به ویژه آنکه در کشورهایی با سود بانکی بیش از ۵ درصد، استفاده از این  فرمول بسیار جذاب است.


جانشین رییس سازمان بورس در امور بین الملل افزود: فرمول جدید می تواند در کشورهایی هم که در آنها سود بانکی بالای ۵ درصد است، عدد دقیقی را نشان دهد، در صورتی که قبل از ارائه این فرمول جدید به آیسکو، فرمولی که استفاده می شد، فرمولی بود که برای همه کشورها لزوما نتیجه صحیحی را نمی داد.


زمان عملیاتی شدن فرمول


بیژنی در خصوص زمان عملیاتی شدن فرمول جدید هم گفت: آیسکو اخیرا طی نامه ای رسمی اعلام کرد فرمول جدید می تواند در بازار سرمایه ایران اجرایی شود. وی با تاکید بر اینکه فعالیت سازمان بورس در نهادهای بین المللی جدی است، افزود: "آی اف سی بی" یکی دیگر از سازمان هایی است که سازمان بورس در آن فعالیت دارد به طوری که معاون حقوقی سازمان بورس در یکی از کارگروه های این نهاد عضو است و سازمان بورس در بحث استانداردسازی این مجموعه نقش دارد.


بیژنی ادامه داد: سازمان بورس در "کومسک" هم که یکی از نهادهای مهم حوزه بازار سرمایه در منطقه است عضویت دارد. همچنین سازمان بورس در فورم نهادهای ناظر بازار سرمایه، رییس کارگروه سواد مالی و نایب رییس کارگروه توسعه بازار است. جانشین رییس سازمان بورس در امور بین الملل تاکید کرد: جایگاه سازمان بورس در حوزه نهادهای بین المللی توسعه خوبی داشته و نقش فعالانه ای در این عرصه ایفا کرده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر