21 آبان 1396 - 12:54
از اول آذر؛

اجرای دستورالعمل بستن حساب های بانکی راکد /رقم ۸۰۰ میلیارد تومان

مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی گفت: دستورالعمل بستن حساب های راکد در بانک ها از اول آذر اجرایی می شود.
کد خبر : ۷۷۴۹۲
بانک مرکزی

به گزارش ایبِنا از خبرگزاری صدا و سمیا، عبدالمهدی ارجمندنژاد با بیان این مطلب افزود: مبلغ حساب های راکد در کل شبکه بانکی هشت هزار میلیارد ریال است که البته در برخی از بانک ها صفر و در برخی هم حساب های راکد زیاد است.


وی ادامه داد: حساب راکد به حساب سپرده ای گفته می شود که نزد یکی از بانک ها یا موسسات حدود دو سال بدون گردش باقی مانده و مبلغ آن دو میلیون تومان یا کمتر است.


مدیر کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی گفت: خارج کردن این مبالغ از شبکه بانکی، خارج کردن آنها از بلاتکلیفی است چون این وجوه منشاء پرسش های زیادی است و امکان بروز فساد یا ضایع شدن حقوق افراد یا پولشویی وجود دارد.


وی ادامه داد: بانک مرکزی با ابلاغ این دستورالعمل تلاش کرده است علاوه بر اینکه حساب ها را از بلاتکلیفی خارج می کند، وحدت رویه ای نیز بین بانک ها برقرار کند.


ارجمندنژاد گفت: نگهداری این حساب های راکد برای بانک ها هزینه دارد و بانک نمی داند این پول ها را تحت چه عناوینی باید نگهداری کند.


مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی ادامه داد: این اقدام برای ارتقای شفافیت در بانکها است که ۱۷ مرداد در شورای پول و اعتبار تصویب و ۳۰ مرداد به بانک ها ابلاغ شده است و از اول اذر در بانک ها اجرایی می شود و هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نمی کند.


وی افزود: با این اقدام مردم انگیزه پیدا می کنند حساب های خود را که استفاده چندانی از آنها نمی کنند، ببندند یا آنها را منظم تر کنند.


ارجمندنژاد گفت: حساب های سپرده قرض الحسنه بدون گردش مالی برای حداقل سه سال، حساب های سپرده قرض الحسنه جاری بدون گردش مالی از طریق ارائه آخرین برگه چک برای حداقل یک سال، حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی بدون گردش مالی برای حداقل دو سال، مشمول این قانون می شود.


مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی گفت: ابتدا بانکها موظف اند با صاحبان حساب تماس بگیرند و از آنها بخواهند برای تعیین تکلیف حساب خود اقدام کنند و اگر صاحب حساب را پیدا نکنند یا بعد از اطلاع رسانی، خود شخص اقدامی نکرد بعد از یک مدتی بانک می تواند آن حساب را به حساب های بلاتکلیف منتقل کند.


ارجمندنژاد افزود: هر فرد حقیقی فقط می تواند یک حساب قرض الحسنه پس انداز، یک حساب قرض الحسنه جاری، یک حساب سرمایه گذاری مدت دار و یک حساب مشترک داشته باشد.


وی با اشاره به اینکه این اقدامات با هدف نظم بخشیدن در حساب افراد انجام می شود، گفت: این اقدام برای خود افراد هم مفید است و آنها می توانند خود را از شر حساب هایی که خیلی زیاد است و امکان نگهداری از آنها وجود ندارد یا امکان سوء استفاده از آنها وجود دارد، رها شوند.


مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی گفت: طبق این دستورالعمل هر شعبه باید هر شش ماه یک بار حساب های سپرده راکد را گزارش دهد که شامل حساب سپرده قرض الحسنه پس انداز راکد با موجودی ۱۰ هزار تومان، حساب قرض الحسنه جاری راکد با موجودی ۴۰ هزار تومان و حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت راکد با موجودی ۲۰ هزار تومان است و بر اساس ضوابط در این دستورالعمل بانک ها موظف اند بعد از شناسایی این حساب های راکد به صاحب حساب از طریق تلفن، پیامک یا هر وسیله دیگر اطلاع دهند تا حساب های خود را تعیین تکلیف کند.


وی تاکید کرد: اگر فرد موردنظر به بانک مراجعه نکند وجوه او به سرفصل وجوه تعیین تکلیف نشده یا بلاتکلیف منتقل می شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر