29 آبان 1396 - 12:36

مشکل حساب بانکی ایرانیان در چین حل شد/از سرگیری روابط باهالک بانک

مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون مشکل خاصی در روابط بانکی ایران با چین و امارات وجود ندارد، گفت: علاوه بر این، بزودی با یک بانک بزرگ ترکیه‌ای روابط کارگزاری برقرار می‌شود.
کد خبر : ۷۷۸۸۵
بانک مرکزی

به گزارش ایبِنا از فارس، حسین یعقوبی میاب درباره مسدود شدن حساب برخی فعالان اقتصادی در امارات و چین، اظهارداشت: ما این موضوع را پیگیری کردیم و مشخص شد ماجرای مسدود شدن حساب‌ها در امارات فقط چند مورد بوده که مربوط به بانک Emirates NBD  است. وی افزود: این بانک که اداره مرکزی آن در دوبی است، به دو مشتری ایرانی خود اخطار داده و اعلام کرده حساب‌تان را ببندید.


مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک‌ها برای اجرای ضوابط KYC مانند شناسایی مشتری و مبارزه با پولشویی، همیشه مستندات متعددی از افراد می‌خواهند مشتریان باید این مستندات را ارائه دهند و اگر مستندات کامل نباشد، به دلیل نگرانی از برخورد مقام ناظر، این پیام را به مشتری می‌دهند.


قطع رابطه Emirates NBD با ایران از سال ۸۸


وی با بیان اینکه بانک Emirates NBD با هیچ بانک ایرانی روابط کارگزاری نداشته و اساسا از سال ۸۸-۸۹ روابط خود را با بانک مرکزی و دیگر بانک‌های ایرانی متوقف کرد، گفت: این بانک پس از برجام هم روابط کارگزاری با بانک‌های ایرانی برقرار نکرد، بنابراین این بانک مذکور وزنی در روابط بانکی ما با امارات ندارد.


یعقوبی در پاسخ به این سوال که آیا هم‌ اکنون بانک‌های ایرانی با برخی بانک‌های اماراتی روابط کارگزاری دارند، گفت: بله، اگر روابط بانکی برقرار نبود حجم تجارت دو کشور در این سطح قرار نداشت.


این مدیر بانک مرکزی در جواب به این نکته که گفته می‌شود بخش عمده نقل و انتقال‌ها از کانال صرافی‌ها انجام می‌شود، اظهارداشت: ممکن است این روش هم انجام شود اما منشاء نقل و انتقال از مسیر سیستم بانکی انجام می‌شود. در نهایت ورود و خروج هر ارزی از شبکه بانکی انجام می‌شود و صرّافی‌ هم باید نقل و انتقال وجه را از سیستم بانکی انجام دهد.


وی افزود: ممکن است یک ذینفع یا صادرکننده در بانک مورد نظر حساب نداشته و ترجیح دهد به وسیله یک صرّافی این کار را انجام دهد اما این به معنای مسدود بودن کانال بانکی ایران و امارات نیست. در مجموع مسائل و مشکلاتی در این بین وجود دارد و قطعا سطح روابط بانکی ایران و امارات ایده‌آل نیست.


مشکلات حساب ایرانیان در چین برطرف شد


یعقوبی همچنین درخصوص مشکلات بانکی به وجود آمده با بانک‌های چینی گفت: دو ماه پیش رسانه‌ها از مسدود شدن حساب برخی شرکت‌های پتروشیمی خبر دادند که با رایزنی‌های انجام شده این مشکل تقریبا برطرف شده است. مشکلاتی هم که برای حساب دانشجویان و شهروانان ایرانی ساکن چین به وجود آمده بود، تقریبا برطرف و مجددا روابط برقرار شد.


وی در توضیح علت بروز این اختلال در روابط بانکی ایران و چین، گفت: وزارت خزانه‌داری دولت آمریکا گاهی اوقات روی بانک‌های برخی کشورها تمرکز می‌کند و در همین راستا مدتی پیش با هدف ایجاد مشکل برای ایران، این تمرکز را به سمت بانک‌های چینی برده بود.


یعقوبی ادامه داد: اوفک به بانک‌های چینی فشار آورده و اعلام کرده بود شما (بانک‌های چینی) مقررات بانکی را به درستی اجرا نمی‌کنید و همین مسئله موجب چنین واکنش‌هایی از سوی بانک‌های چینی شده بود.


مدیر کل بین‌الملل بانک مرکزی تصریح کرد: ما به طور جدی این موضوع را پیگیری و حتی در متن نامه‌ای که به مقام نظارت بر بانک‌های چین ارسال کردیم، نوشتیم ما دیگر از کشور چین که اولین شریک تجاری ایران است و روابط سیاسی خوبی با ما دارد، انتظار چنین برخوردهایی نداریم.


وی اظهارداشت: مقام چینی هم پاسخ داد ما هیچ فشاری به بانک‌های چینی نیاورده‌ایم و فقط برخی بانک‌ها با هدف نشان دادن جدیت‌شان در اجرای مقررات، این سخت‌گیری‌ها را برای مشتریان خود، از جمله مشتریان ایرانی اعمال کردند. به گفته وی، مقامات چینی قول رسیدگی بیشتر را در این خصوص داده‌اند.


علت بسته شدن برخی حساب‌ها


یعقوبی در پاسخ به این سوال که بنابراین هم‌ اکنون حساب فعالان اقتصادی ایرانی و ایرانیان ساکن چین مسدود نمی شود، گفت: بانک چینی، اماراتی و یا آلمانی ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به حساب ایرانی‌ها داشته باشند اما اینگونه نیست که فقط روی حساب مشتریان ایرانی تمرکز کرده باشند. شهروند هر کشوری در هر جای دنیا اگر بخواهد حساب باز کند و نقل و انتقال پول انجام دهد، باید اسناد و مدارک آنها بررسی می‌شود.


وی افزود: بررسی می‌کنند که این پول از کجا آمده، به حساب کدام شخص یا نهاد واریز می‌شود، نام واریز کننده یا دریافت کننده پول در لیست تحریم‌ها نباشد و جزء سازمان‌های تروریستی نباشد. بانک‌های ما هم در ایران طبق قانون مبارزه با پولشویی این بررسی‌ها را انجام می‌دهند.


مدیر کل بین‌الملل بانک مرکزی گفت: اگر یک شهروند آلمانی هم به یک بانک فرانسوی مراجعه و تقاضای گشایش اعتبار برای واردات کالا از انگلیس را کند، همین فرایند هم برای او انجام می‌شود. اینکه کالا مشکوک به استفاده دوگانه نباشد، ذی‌نفع کیست و یا اینکه از چه شرکتی خریداری می‌شود؛ همه این موارد باید شناسایی شود.


وی در خصوص سرنوشت رابطه شبکه بانکی ایران با هالک بانک ترکیه، گفت: مشکل رابطه با هالک بانک تقریبا حل شده است. هالک بانک برای دو بانک ایرانی سخت‌گیری‌های اعمال کرده بود و مذاکرات متعددی برای حل آن با هالک بانک داشتیم و این مشکل تقریبا حل شده است.


برقراری روابط کارگزاری با یک بانک بزرگ ترکیه‌ای؛ بزودی


یعقوبی با بیان اینکه مسائل سیاسی تاثیر زیادی در برقراری روابط بانکی دارد، گفت: پس از سفر رییس جمهور ترکیه به ایران و توافقات مناسب صورت گرفته با یک بانک بزرگ ترکیه‌ای مذاکراتی انجام گرفت که خوشبختانه بخش عمده کار برای برقراری روابط انجام شده است.


وی با اشاره به ارائه درخواست برقراری روابط کارگزاری ۵ بانک ایرانی با بانک ترکیه‌ای، تصریح کرد: با برقراری روابط کارگزاری با این بانک، هزینه‌های نقل و انتقال به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و هالک بانک تنها بانک ترکیه‌ای دارای روابط کارگزاری با بانک‌های ایرانی نخواهد بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر