01 آذر 1396 - 10:46
با موافقت نمایندگان مجلس؛

یک فوریت طرح اصلاح تعطیلات رسمی تصویب شد

نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز چهارشنبه، یکم آذرماه، با یک فوریت طرح اصلاح تعطیلات رسمی با ۱۳۴ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
کد خبر : ۷۸۰۱۱
تعطیلات

به گزارش ایبِنا، مقدمه و دلایل توجیهی طرح یک فوریتی به این شرح است: روند تعطیلی ۸ ربیع‌الاول سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع) که طبعا مصادف با آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) است، بدین صورت بود که در اثنای بررسی لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور در مجلس نهم بندی مبنی بر تعطیلی روز هشتم ربیع‌الاول بدون مناسبت در این لایحه گنجانده شد و به تصویب رسید.


شورای نگهبان به این مصوبه ایراد گرفت و در مجلس دهم گزارش کمیسیون مربوط مبنی بر رفع ایراد شورای نگهبان به صحن علنی آمد، در صحن علنی به بهانه اینکه مربوط به گذشته است و نیازی به اظهارنظر موافق و مخالف نیست در حالی که برخی نمایندگان اعتراض داشتند بدون صحبت مخالف و موافق مصوب تلقی شد اما اشکالاتی که بر این تعطیلی مترتب است از این قرار است:


۱- معلوم نیست در این روز تعطیل مردم باید عزاداری کنند یا شادی چون برای شهادت امام حسن عسگری (ع) باید عزادار بود و باید برای آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) باید شادی کرد مگر اینکه بگوییم نصف روز عزاداری و نصف دیگر جشن گرفته شود.


۲- فلسفه تعطیلی یک روز، بزرگداشت آن روز است، بزرگداشت ۸ ربیع‌الاول مثلا عاشورا که مراسم خاصی اجرا می‌شود با عدم تعطیلی این روز که ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها، مطبوعات و غیره دایر هستند و برنامه‌هایی برگزار و مطالبی منتشر می‌شود بهتر انجام می‌شود. تعطیلی باعث می‌شود که از بسیاری از امکانات استفاده نشود.


۳- این روز مجاور نهم ربیع‌الاول است که برخی شیعیان تندرو در شب آن یعنی ۸ ربیع‌الاول هنگام شب برنامه‌ای برگزار می‌کنند که مخل وحدت اسلامی است. این تعطیلی باعث می‌شود که آن برنامه که مدتی است کمرنگ شده است احیا شود.


۴- اثر منفی اقتصادی یک روز تعطیلی برای بخش خصوصی در کل کشور بر همگان روشن است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر