05 آذر 1396 - 13:13

غفلت از جنبه‌های اقتصادی کارت اعتباری/ زیر و بم توسعه خُرده فروشی

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به ضعف‌های موجود در ارائه خدمات از طریق کارت‌های اعتباری، گفت: باید جنبه‌های اقتصادی کارت‌های اعتباری مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر : ۷۸۲۰۳
خرده فروشی انلاین

به گزارش ایبِنا، نیما امیر شکاری درباره صنعت خُرده فروشی با اشاره به اینکه بر خلاف اهمیت شبکه های اجتماعی در ارتقای این صنعت اقدام خاصی در راستای استفاده از ظرفیت های این حوزه در داخل کشور صورت نگرفت، افرود: این در حالی است که این بخش می تواند جای کار بسیاری برای افزایش بهره وری اقتصادی کشور داشته باشد.


وی با تاکید بر اینکه تاکنون درک صحیحی از این موضوع شکل نگرفته است، ادامه داد: بعد از عصر اطلاعات امکان اینکه شخصی سازی انبوه به تولید انبوه اضافه شود، به وجود می آید. در واقع مشاهده می کنیم که صنایع بر مبنای تولید انبوه، اجازه فعالیت به شما می دهند.


این صاحبنظر پولی ادامه داد: در حال حاضر، در صنعت خودرو وقتی شما خودرویی از خودرو سازان برتر دنیا بخواهید امکانات آن با اینکه در یک خط تولید انبوه قرار دارد اما به شما این امکان را می دهد که از رنگ خودرو تا رنگ تودوزی آن را به صورت آنلاین و به عنوان گزینه های مورد نظر خودتان انتخاب کنید.


امیر شکاری افزود: بعد از دو هفته هم خودروی سفارش داده شده را به شما تحویل می دهند پس تنها آی تی است که می تواند چنین امکانی را به شما بدهد که اینگونه اقدامات فاز اول است. وی درباره فاز دوم توضیح داد: فاز دوم وارد بخشی دیگری به نام صنعت خرده فروشی می شود که این بخش باید بتواند کالای مورد نظرتان را در نقاط مختلف به دست شما برساند.


مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی در ادامه اظهارداشت: اینها مراحلی است که همه طی می کنند تا به یک کشور صنعتی پیشرفته تبدیل شوند. این در حالی است که کشور ما هنوز در اکثر صنایع در تولید انبوه مانده و هنوز به بخشی اهمیت دادن به نیازها و خواسته های مشتریان نرسیده است.


وی در واکنش به اینکه فرآیندی که از آن نام بردید تا چه اندازه می تواند با روند گذشته متفاوت باشد، گفت: توجه داشته باشید بازار سنتی قبل و بعد آی تی، بخش صنعت خرده فروشی را داشته است، اما آن صنعت خرده فروشی به معنای صنعتی که در حال حاضر از آن صحبت می شود، نیست.


امیر شکاری افزود: آن صنعت خرده فروشی به معنای تک مغازه، تک مشتری است، یعنی موقعیت جغرافیایی محدود و مشتریان اطرافش، مثال خیلی ملموس در این زمینه را می توان همین بقالی های سنتی نام برد. ریسک این صنعت بسیار بالا است چرا که هر کدام جداگانه مذاکره و عمل می کنند.


این صاحبنظر پولی درباره ویژگی دیگر توضیح داد: یکی از دیگر از ویژگی های این عصر توجه به خواسته مشتری ها و خرده فروشی به صورت زنجیره ای است. در حقیقت به این صورت است که شما از طریق مالک مشترک، منافع مشترک را از طریق تعدد شعب با فرآیند یکسان و چانه زنی یکسان ایجاد می کنید. مک دونالد در این مورد مثالی خوبی است.


به گفته وی، آی تی می تواند ایجاد این پروسه را فراهم کند. در واقع به نظر من ترکیبی از مهندسی صنایع و مهندسی آی تی می تواند فضای خرده فروشی در عصر مدرن باشد.


مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی درباره وضعیت ایران در اینباره توضیح داد: در دنیای غرب چندین نوع تجارت الکترونیک در حال شکل گیری است که شامل یک فلسفه IV و فلسفه دیگر آمازون است و این دو با هم تفاوت دارند. فلسفه آمازون بر این اساسی است که همه چیز را از جمله عرضه، تحویل، نوع جنس، تضمین کیفیت را خودش برعهده می گیرد و می گوید همه چیز را من آماده می کنم و به دست خرده فروشی می رسانم.


امیر شکاری افزود: در این مدل حجم مسئولیت بسیار بالا است در نتیجه دقت فرآیندها نیز باید بالا باشد از طرفی هزینه های سربار در این مدل هم بسیار زیاد است. در طرف دیگر آی‌وی قرار دارد که به فروشنده این امکان را می دهد که خود محصولش را انتخاب کند، تبلیغات کند و در اینجا همه مسئولیت ها با خود فروشنده است. فروشنده با مشتری هماهنگ می شود و آی‌وی فقط پلتفرم را فراهم می کند.


این صاحبنظر بانکداری الکترونیک افزود: خوبی این مدلی این است که در این بین فروشنده ها و مشتری ها به هم نمره می‌دهند. این کار باعث می شود بالانس بین فروشنده و مشتری خوب و بد برقرار شود. به این ترتیب مردم می‌دانند که باید از چه کسی خرید کنند. اما در مدل آمازون مردم فقط باید به آمازون اعتماد کنند. تجربه در دنیا نشان داده که متمرکزها در حال از بین رفتن هستند و این ترندها هستند که می گویند چه چیزی خوب یا بد است.


وی درباره اینکه آیا در ایران مدل آمازونی وجود دارد؟ گفت: بله، دیجی کالا مدل آمازون است و سایتی که خیلی به سمت آی وی رفته دیوار است. اما در این حوزه ما گپ بسیار بزرگی در ایران داریم و آن کارت اعتباری است. این فقط یک کارت بانکی نیست و عمقی از بیزینس پشت آن است، یعنی دریایی از بیزینس مدل و بسیاری از اتفاقاتی که در اجتماع تاثیرگذار است در کارت های اعتباری وجود دارد. کارت های اعتباری شخصیت می آورند، تنظیم کننده رفتارهای اجتماعی افراد هستند. برای اینکه رنکینگ اجتماعی یک نفر بالا یا پایین برود مجبور است قسط ها و قبض برق و جریمه هایش را به موقع بدهد.


مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی افزود: واقعیت این است که ما در لایحه های حاکمیت شبکه های اجتماعی را درک نکرده و به جنبه های اقتصادی آن اصلا توجه نکرده ایم. شبکه مجازی به شما اجازه می دهد شما خود واقعیتان را نشان بدهید.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها