08 آذر 1396 - 08:51
سیاست دولت در بازار ارز؛

گزارش ۱۰۰ روزه روحانی به مردم/ ایجاد تحول بزرگ در بانک‌ها

رییس جمهور با ارائه گزارشی از اقدامات ۱۰۰ روز اول دولت دوازدهم، یکی از اهداف دولت را رونق اقتصادی اعلام کرد.
کد خبر : ۷۸۳۳۰
رییس جمهور یازدهم و دوازدهم

به گزارش ایبِنا، دکتر حسن روحانی در یک گفتگوی تلویزیونی با ارائه گزارش ۱۰۰ روزه از فعالیت های دولت دوازدهم، گفت: دولت ریشه کن کردن فقر مطلق و ایجاد عدالت و کوتاه کردن نابرابری در جامعه و رونق اقتصادی را به عنوان اهداف اصلی دنبال کرده است.


رییس جمهور اظهارداشت: در سال اول دولت دوازدهم مستمری قشر آسیب پذیر جامعه ۳ برابر شده و تا ۵ برابر شدن ادامه خواهد یافت. در اشتغال عقب ماندگی‌هایی از گذشته داریم که از سال ۹۳ تحرک خوبی شروع شده است.


روحانی ادامه داد:‌ از سال ۹۳ تا تابستان ۹۶، سالیانه ۶۸۵ هزار شغل ایجاد شده که باید این رقم افزایش یابد و به ۹۰۰ هزار نفر برسد. طبق گزارش وزارت ارتباطات در ۶ ماهه اول، ۵۰ هزار نفر مشغول به کار شدند.


وی با اشاره به اینکه ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال اساس رفع فقر در جامعه است و ما باید  از طریق درآمدهای بیشتر به این روند کمک کنیم، گفت: باید مردم را وارد اقتصاد کنیم و سرمایه گذاری خارجی بیشتر شود. همه طرح های اشتغال در این ۱۰۰ روزه عملیاتی شده و ادامه خواهد یافت.


رییس جمهور با اعلام اینکه هدف ما حفظ تورم تک رقمی است و این به معنای ارزان شدن نیست، بلکه گران شدن هشت درصدی است، افزود: ما از گرانی ۳۰ درصدی جلوگیری کردیم. برای داشتن رشد اقتصادی نحوه بودجه ریزی باید تغییر کند و مردم را وارد عمل کنیم.


روحانی ادامه داد: ۲۳.۱ دهم میلیارد دلار موافقت فاینانس خارجی گرفتیم و در ۱۰۰ روزه اول قراردادهای بیش از ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری داشتیم. در عین حال، حمایت همه جانبه سرمایه گذاری به ویژه از سوی ایرانیان خارج از کشور هدف ما است.


وی تصریح کرد: در جلسه سران قوا هم بر جذب سرمایه گذاری خارجی تاکید شد و ما نیاز به سرمایه گذاری و بازار اشتغال با رشد فناوری بیشتر داریم.


رییس جمهور با تاکید بر اینکه بانک های ما نیاز به یک تحول بزرگ دارند، ‌ افزود: برخی فکر می کنند مشکل بانک ها فقط برجام است در حالی که فقط یک بخش آن برجام است. مبارزه با پولشویی مبارزه با تروریسم هم هست.


به گفته رییس جمهور، شفاف سازی کار بانک ها و بخش اقتصادی دولت یکی از اهداف ماست. مشکل سپرده گذاری هم هست که یکی از معضلات ما همین شرکت ها و تعاونی هایی بود که مردم را با سود بالا تشویق می کردند یا برای کلاه گذاشتن سر مردم اقدام می کردند.


روحانی اظهارداشت: مواجه شدیم با موسسات غیر مجاز که مجموع آنها چیزی حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار بود. دولت گام های بزرگی را در دولت یازدهم و دوازدهم و مخصوصا چند هفته اخیر برای حل این مشکل برداشت و خوشبختانه مشکلات در هفته های پیش رو حل خواهد شد.


وی با اشاره به اینکه در مورد یارانه دولت و مجلس باید تصمیم بگیرند،  تصریح کرد:‌ در مورد صندوق ها وضع ما فعلا سال به سال در حال بدتر شدن است. برای صندوق ها باید فکری کرد، یکی از قدم هایی که دولت در این صد روزه برداشته، این است که به سازمان تامین اجتماعی دستور دادم تمام بنگاه های اقتصادی خود را به بازار عرضه کنند و بفروشند.


رییس جمهور افزود: یکی از هدف های ما این است بنگاه های اقتصادی به مردم واگذار شود، این اقدام باعث رونق و تحول اقتصادی می شود. برخی معضلات به گونه ای است که در یکسال حل نمی شود، اما هدف دولت این است که معضل بانک ها را حل کند و گام های خوبی در این ۱۰۰ روزه برداشته است.


روحانی گفت:‌در سال جاری به دلیل شایعاتی نرخ غیر قابل پیش بینی نرخ ارز داشتیم اما همه سال ها در آذر و دی نرخ ارز بالا می رود و بعد پایین می آید. برنامه دولت بر خلاف شایعات موجود، افزایش درآمد از نرخ ارز نیست.


وی بیان داشت: برنامه ما متعادل نگه داشتن نرخ ارز است؛ تراز ما مثبت است و مردم نگران این نباشند که نوسان شدیدی برای نرخ ارز به وجود خواهد آمد. مهم ترین اصل ما برای اقتصاد مردم، آرامش است؛ مردم بدانند نوسان شدید ارز نخواهیم داشت.


رییس جمهور با اعلام اینکه باید حتما بخشی از بازار خارج از کشور را داشته باشیم، تاکید کرد: صادرات ما در دو سال اخیر از واردات بیشتر بود و امسال هم خوب خواهد بود. در زمینه سرمایه گذاری همیشه منفی بود، اما در ۶ ماهه اول سال جاری مثبت ۷ بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر