مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران:

پارامتر اصلی محاسبه شاخص، تغییرات ارزش بازاری است

مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران تغییرات ارزش بازاری را پارامتر اصلی محاسبات شاخص اعلام کرد.
کد خبر : ۷۸۵۳۵
رضا کیانی بورس تهران

به گزارش ایبِنا، کیانی مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران تغییرات ارزش بازاری را پارامتر اصلی محاسبات شاخص دانست و گفت: به طور کلی در محاسبات شاخص، تغییرات ارزش بازاری به عنوان پارامتر اصلی مورد توجه قرار می‌گیرد.


افزون بر این، تغییرات ارزش بازار می‌تواند به دلایلی به جز تغییر متوسط سطح قیمت‌ها افزایش یا کاهش یابد و از سویی دیگر افزایش سرمایه، ورود و خروج شرکت به بورس و سود تقسیمی نیز بر میزان ارزش بازار اثر می‌گذارند اما اثر آنها در محاسبات شاخص تعدیل می‌شود.


وی ادامه داد: در این بازه زمانی شرکت‌های بورسی با افزایش سرمایه از محل آورده نقدی بیش از ۴۲۳ هزار میلیارد ریال به ارزش خود افزوده‌اند، همچنین شرکت‌های جدیدی با ارزش نزدیک به ۳۷۳ هزار میلیارد ریال در بورس تهران پذیرفته شده  است.


کیانی افزود: حساب سرانگشتی تغییرات ارزش بازار با در نظر گرفتن پارامترهای ورود و خروجی یاد شده نیز بیانگر کاهشی است که بسیار نزدیک به تغییرات شاخص قیمت است.


استانداردهای بین‌المللی محاسبه‌ شاخص


کیانی به استانداردهای بین‌المللی محاسبه‌ی شاخص کل اشاره کرد و اظهار داشت: مطابق استانداردهای بین‌المللی محاسبه‌ شاخص کل، سودهای تقسیمی شرکت‌ها مجدداً در بازار سرمایه‌گذاری می‌شوند. با توجه به آن که بازار در این دوره ابتدا نزولی و سپس صعودی بوده و در پایان دوره نیز مقداری بیش از ابتدای خود داشته، تمامی سودهای تقسیمی پس از سرمایه‌گذاری مجدد به رشد شاخص کمک کرده‌اند.


همچنین وی به شاخص قیمت اشاره کرد و افزود: علت این امر را باید در سود تقسیمی که تفاوت میان محاسبات شاخص قیمت و شاخص کل است، جستجو کرد.


تفاوت شاخص قیمت و شاخص کل


افزون بر این، کیانی به تفاوت تغییرات شاخص قیمت و شاخص کل اشاره و خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تهران نزدیک به ۱۴۳۵ هزار میلیارد ریال سود نقدی تقسیم کرده‌اند. همان طور که می‌دانیم بازدهی سهام از دو منبع رشد قیمت و سود نقدی به دست می‌آید و تغییرات شاخص قیمت تنها نشان‌دهنده بازدهی ناشی از تغییرات قیمت است، در حالی که تغییرات شاخص کل بیانگر بازدهی ناشی از نوسانات قیمت و سود نقدی است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها