19 آذر 1396 - 12:29

۱۰۵ هزار میلیارد تومان درآمد/ تهیه سامانه اطلاعات مالیاتی بانک‌ها

رئیس کل سازمان امور مالیاتی از تهیه سامانه ای با همکاری بانک مرکزی برای دریافت اطلاعات مالیاتی بانک ها خبر داد و گفت: در لایحه بودجه سال آینده ۱۰۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش بینی شده است.
کد خبر : ۷۸۷۹۷
سیدکامل تقوی نژاد

به گزارش خبرنگار ایبِنا، سیدکامل تقوی نژاد در حاشیه چهاردهمین کنفرانس فنی سالانه مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به تقدیم لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور به مجلس از سوی دولت، گفت: در سال جاری ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش بینی شده بود که در ۸ ماهه نخست سال حدود ۸۵ درصد آن محقق شد.


رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال آینده ۱۰۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی به همراه ۲۳ هزار میلیارد تومان عوارض پیش بینی شده که مجموع آن به همراه درآمدهای گمرک ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزار میلیارد تومان خواهد شد، افزود: پیش بینی درآمد مالیاتی در سال آینده واقع بینانه است.


ارایه اطلاعات تجمیعی مالیاتی بانک ها به بانک مرکزی و سازمان مالیاتی


تقوی نژاد درباره اظهارات روزهای اخیر وزیر اقتصاد درباره تعیین مهلت برای بانک ها جهت ارائه اطلاعات مالیاتی گفت: تاکنون اکثر بانک های دولتی و خصوصی پس از برگزاری جلساتی با شورای هماهنگی بانک های دولتی و کانون بانک های خصوصی همکاری مناسبی را در این زمینه داشتند؛ در عین حال تفاهم نامه ای نیز با بانک مرکزی داشتیم. بانک ها اعلام کردند اطلاعات خود را به صورت تجمیعی در اختیار بانک مرکزی قرار می دهند و از آن طریق در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می دهند.


وی گفت: با همکاری بانک مرکزی مشغول تهیه سامانه ای برای دریافت اطلاعات مالیاتی بانک ها هستیم که البته این اطلاعات محرمانه تلقی شده و ما حق انتشار آن را نداریم.


رئیس کل سازمان امور مالیاتی یکی از محورهای کنفرانس سال جاری را مالیات ستانی از کسب و کارهای دیجیتال برشمرد و افزود: گردش مالی بالایی در این نوع کسب و کارها وجود دارد اما سود فعالیت های کسب و کارهای دیجیتال بالا نیست. در عین حال در برخی مشاغل مانند اسنپ و حمل و نقل عمومی به دلیل معافیت رانندگان تاکسی و شاغلان در بخش حمل و نقل عمومی از پرداخت مالیات، از شرکت های فعال در این بخش در صورت سودآوری مالیات اخذ می شود.


۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی از مالیات معاف است


معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از GDP کشور از مالیات معاف است، گفت: اگر موسسات اقتصادی فعالیت های سودآور داشته باشند باید مالیات آن را بپردازند در عین حال معافیت های مالیاتی در بسیاری از بخش ها مانند صادرات و کشاورزی اعمال می شود.


تقوی نژاد درباره فرار مالیاتی نیز اظهار داشت: پیش بینی می شود در این بخش ۱۴ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته باشیم که البته این آمار مربوط به سال گذشته بوده و ما در این سال توانستیم ۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی را شناسایی و برای ۳۰۰ هزار مودی جدید پرونده مالیاتی تشکیل دهیم.


وی درباره کارت های بازرگانی یکبار مصرف نیز گفت: عمده این کارت ها در ۷ استان است که صاحبان اصلی کالاها نیز با همکاری شورای تامین استان ها و روسای دادگستری ها شناسایی شدند و در این بخش ۱۲ هزار میلیارد تومان اصل و جرائم مالیاتی ناشی از سوء استفاده از کارت های بازرگانی شناسایی شد.  


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر