19 آذر 1396 - 15:12

آمار یک ساله پرداخت تسهیلات مسکن

بانک مسکن عملکرد یک ساله حوزه اعتباری و طرح و برنامه این بانک در سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۵ را منتشر کرد.
کد خبر : ۷۸۸۰۹
مسکن

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا،  بانک مسکن در این گزارش ضمن تشریح عملکرد یک ساله خود در حوزه اعتباری در دو بخش «عملکرد بانک در پرداخت تسهیلات به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد» و همچنین «افزایش سقف فردی تسهیلات طرح مسکن مهر »، شش اقدام مهم در حوزه طرح و برنامه بانک را نیز اعلام کرد.


جزییات گزارش منتشر شده در حوزه پرداخت تسهیلات به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد حاکی است به موجب تصویب‌ نامه هیأت وزیران در تاریخ ۸ آبان ماه ۹۳، تا پایان سال ۹۵، معادل ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور، از طریق تسهیلات شبکه بانکی با تعیین سهمیه توسط بانک مرکزی، باید نوسازی و احیا شوند؛ این در حالی است که بر اساس این گزارش با گذشت بیش از دو سال از تاریخ تصویب‌ نامه، عملکرد سیستم بانکی حاکی از آن است که از مجموع ۶۰ هزار و ۲۵۲ واحد مسکونی سهمیه تعریف شده برای بانک‌ها، تعداد ۳۹ هزار و ۶۲۱ واحد به بانک‌ها معرفی شده‌اند که از این تعداد ۲۳ هزار و ۸۹۸ واحد معادل ۵۰ درصد کل واحدها، به بانک مسکن معرفی و تعداد ۲۲ هزار و ۸۴۶ واحد جمعا به مبلغ ۹۴۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.


این گزارش همچنین در خصوص افزایش سقف فردی تسهیلات طرح مسکن مهر می‌افزاید: بر اساس مصوبه بانک مرکزی در خصوص افزایش سقف تسهیلات فردی طرح مسکن مهر ، در تاریخ ۲۸ دی ماه ۹۵، سقف فردی تسهیلات طرح مسکن مهر جهت «تسریع در تکمیل پروژه‌های نیمه‌ تمام و فروش اقساطی نشده طرح مسکن مهر» به تشخیص و با تایید بانک عامل و با رعایت سقف کلی تعهدات قبلی معادل ۵۵ هزار و ۵۳۸ میلیارد تومان مصوب شورای پول و اعتبار و مشروط به عدم استفاده از منابع بانک مرکزی، از ۳۰ میلیون تومان به ۴۰ میلیون تومان به ازای هر واحد افزایش یافت.


در این گزارش همچنین مبلغ و تعداد تسهیلات اعطا شده به بخش مسکن و ساختمان طی یک سال منتهی به ۳۰ اسفند ۹۵ اعلام شده است؛ بر این اساس، طی یک سال ۹۵، مجموعا ۱۱۸ هزار و ۱۰۶ فقره تسهیلات مشارکت مدنی احداث واحد مسکونی به متقاضیان پرداخت شده است که این میزان در سال ۹۴ معادل ۹۹ هزار و ۲۶۱ فقره تسهیلات بوده است. همچنین در همین بازه زمانی مجموعا ۱۳۴ هزار و ۲۵۷ فقره تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان پرداخت شده است که این میزان در سال ۹۴ معادل ۱۱۰ هزار و ۳۲۱ فقره تسهیلات بوده است. در سال ۹۵ همچنین ۹۷ هزار و ۱۴۹ فقره تسهیلات جعاله تعمیر و تکمیل واحد مسکونی به متقاضیان اعطا شده است.


به این ترتیب در سال ۹۵، در مجموع ۶ هزار و ۸۵۵ میلیارد تومان تسهیلات مشارکت مدنی ساخت مسکن، ۶ هزار و ۱۳ میلیارد تومان تسهیلات خرید خانه، ۶ هزار و۱۹۴ میلیارد تومان تسهیلات فروش اقساطی ناشی از سهم الشرکه، و همچنین بالغ بر ۹۵۰ میلیارد تومان تسهیلات جعاله مسکن به متقاضیان پرداخت شده است؛ مجموعا طی یک سال منتهی به ۳۰ اسفند سال ۹۵ در بخش مسکن بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن به متقاضیان پرداخت شده است که این میزان در سال ۹۴ معادل ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.


بانک مسکن همچنین با تشریح شش عملکرد کلیدی حوزه طرح و برنامه این بانک در سال ۹۵ به تشریح «سیاست‌های تسهیل‌گر در تسهیلات پرداختی مسکن به زوجین»، «ابلاغ دستورالعمل کاهش نرخ سود تسهیلات اعطایی از محل حساب صندوق پس‌ انداز مسکن یکم»، «کاهش میزان اقساط پرداختی مشتریان»، «ابلاغ دستورالعمل حساب امانی»، «اجرای برنامه‌ریزی راهبردی» و «اجرای نظام ارزیابی عملکرد» پرداخته است.


در حوزه سیاست‌های تسهیل گر در تسهیلات پرداختی مسکن به زوجین با هدف تقویت بخش تسهیل‌گری در حوزه تقاضا و کمک به خروج از رکود در بخش مسکن از تاریخ ۸ تیرماه ۹۵، شرط ازدواج اول در تسهیلات پرداختی به زوجین و همچنین شرط وقوع عقد در تاریخ یکم فروردین ماه ۸۵ و بعد از آن جهت پرداخت تسهیلات به زوجین نیز حذف شد.


این در حالی است که در راستای افزایش جذابیت بیشتر صندوق پس‌ انداز مسکن یکم و حساب پس‌ انداز مسکن جوانان و در ادامه اجرای سیاست‌های پولی و اعتباری نظام بانکی کشور مبنی بر حمایت از کاهش نرخ سود تسهیلات اعطایی، «نرخ سود بازپرداخت تسهیلات خرید و ساخت مسکن» پس از ۲۵ سال «تک‌ رقمی» شد تا از این طریق،  تسهیلات مسکن اقشار بیشتری از جامعه را پوشش دهد؛ بر این اساس از تاریخ ۱۳ شهریور ۹۵، نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌ انداز مسکن یکم برای خرید و ساخت مسکن از ۱۱ درصد به ۹.۵ درصد و نرخ سود تسهیلات از محل صندوق پس‌ انداز مسکن یکم در بافت فرسوده شهری به ۸ درصد کاهش یافت. ضمنا نرخ سود تسهیلات خرید مسکن اعطایی از محل حساب پس انداز مسکن جوانان نیز ۹ درصد تعیین شد. با تک رقمی شدن نرخ سود تسهیلات خرید مسکن به عنوان بلند مدت‌ترین تسهیلات بانکی با دوره بازپرداخت ۱۲ ساله آن هم در شرایطی که نرخ تورم تک رقمی شده است، امکان خروج از رکود در بازار مسکن بیش از پیش فراهم خواهد شد؛ مهمترین نقطه قوت این اقدام بانک را می‌توان جذابیت بخشی به بافت‌ فرسوده شهری عنوان کرد که موجب رونق معاملات مسکن در مناطقی از شهرها که تا کنون چندان مد نظر سرمایه‌گذاران ساختمانی و خریداران قرار نداشته است، خواهد شد. پس از اعمال سیاست کاهش نرخ سود، تعداد حساب‌های افتتاحی در صندوق پس‌ انداز مسکن یکم در شهرهای کوچک ۱۲۸ درصد، شهرهای بزرگ ۹۹ درصد و شهر تهران ۸۴ درصد نسبت به دوره زمانی قبلی رشد داشته است، مانده تعداد حساب‌های صندوق پس‌ انداز مسکن یکم در پایان سال ۹۵ معادل ۱۵۴ هزار و ۸۱ حساب بوده است.


این در حالی است که در راستای کمک به متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن به منظور کاهش مبلغ اقساط تسهیلات در سال‌های اولیه دوره بازپرداخت و همچنین افزایش استطاعت گروه‌های هدف مقرر شد ضریب افزایش اقساط پلکانی سالانه برای تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن و واگذاری سهم‌الشرکه از محل انواع حساب‌های صندوق‌ پس‌ انداز، علاوه بر ۳ درصد موجود، در حالت ۵ درصد نیز پیش‌بینی شود؛ بر این اساس در سال‌های نخست بازپرداخت تسهیلات، میزان اقساط مشتریان در روش تقسیط پلکانی سالانه جدید (با ضریب ۵ درصد) نسبت به روش تقسیط پلکانی سالانه قبلی (با ضریب ۳ درصد)، حدود ۱۰ درصد و همچنین نسبت به اقساط ثابت (۲۰ درصد) کاهش خواهد یافت. علاوه بر این مشتریان در زمان انتخاب روش بازپرداخت اقساط تسهیلات خود علاوه بر روش‌های تقسیط ساده وپلکانی سالانه می‌توانند روش پلکانی چهار ساله را نیز انتخاب کنند. همچنین در سال ۹۵ دستورالعمل حساب امانی با هدف ساماندهی بازار پیش فروش مسکن و کاهش ریسک‌های مرتبط با خریداران مسکن ابلاغ شد.


از سوی دیگر، اهداف کیفی سازمان در سال ۹۵، با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، الزامات مندرج در اسناد بالادستی، پیش‌ بینی شرایط اقتصادی، وضعیت منابع و مصارف بانک و ... در قالب اهداف کلان پانزده‌گانه تعیین شد؛ سپس با برگزاری جلسات متعدد کمیته‌های فنی حوزه‌های مختلف ۴۴ برنامه عملیاتی جهت انجام در ادارات کل تدوین شد.


بانک مسکن همچنین در اجرای ماده ۸۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، در خصوص فرآیند ارزیابی عملکرد بانک‌های دولتی در شاخص‌های عمومی و اختصاصی مورد بررسی، در بین ۷ بانک دولتی ارزیابی شده، با کسب ۱۴۱۵ امتیاز از مجموع ۲۰۰۰ امتیاز، رتبه اول را در شاخص‌های عمومی و اختصاصی کسب کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر