25 آذر 1396 - 15:22
وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

انتقال بار مالی ساخت مسکن از بانک‌ها به بورس

وزیر راه و شهرسازی گفت: بار مالی ساخت مسکن با ایجاد صندوق‌های زمین و ساختمان از بانک‌ها به بازار سرمایه منتقل می‌شود.
کد خبر : ۷۹۰۵۲
عباس آخوندی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، عباس آخوندی در حاشیه آیین افتتاح پروژه صندوق زمین و ساختمان نسیم در جمع خبرنگاران اظهارداشت: مدت‌ها بود که سازمان بورس امکان تشکیل صندوق‌های زمین و مسکن را فراهم کرده بود ولی نمونه واقعی در بازار نداشتیم.


وی افزود: این امکان فراهم شده که در پروژه‌های ساختمانی به جای اینکه از بانک تامین مالی کنیم به سمت بازار بورس برویم و افراد بتوانند با خرید واحدهای صندوق های زمین و ساختمان تامین مالی پروژه‌ها را انجام دهند و در نهایت سود واقعی پروژه‌ها به نسبت هر واحد تقسیم شود.


آخوندی ادامه داد: این پروژه که اولین نمونه این کار محسوب می‌شود، ۸۰ واحد است اما نشان می دهد که چگونه این مدل می تواند عمل کند و در تمام ایران تکثیر شود.


وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای این پروژه ۱۵ میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه تامین مالی شده و همزمان با شروع این کار ۵ صندوق دیگر با ۱۰۰۰ واحد تشکیل شده که می‌توانند به صدها صندوق در ایران تکثیر شوند تا کسانی که می خواهند در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کنند، لزوما به بانک‌ها مراجعه نکنند.


وی بیان داشت: از نظر بحث مالکیت تا سازمان بورس مالکیت پروژه ها را احراز هویت نکند، اجازه تشکیل این صندوق را نمی‌دهد، بنابراین مردم می توانند اعتماد کنند، همچنین از جهت طرح های مهندسی نیز تا زمانی که سازمان بورس مطمئن نشود که طراح و سازنده معتبری وجود دارد، اجازه عرضه واحدهای صندوق را در بازار بورس نمی‌دهد.


آخوندی ادامه داد: از جنبه مالی نیز سازمان بورس حسابرسان مستقلی را به کار می‌گیرد تا پولی از این صندوق ها در پروژه‌های دیگر هزینه نشود و در نهایت سود صندوق ها به طور کامل بین مردم توزیع می‌شود.


این مقام مسئول خاطرنشان کرد: نکته جدیدی که در این پروژه وجود دارد این است که خود صندوق تا پنج سال کارایی ساختمان را تضمین میکند، بنابراین در این پروژه با مفهوم جدیدی به نام تضمین کیفیت مسکن هم روبه‌رو هستیم که امیدواریم بتوانیم این نهاد جدید را توسعه دهیم.


وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: این صندوق‌ها در بهسازی و بازآفرینی شهری و در بافت‌های فرسوده کارایی بسیار زیادی دارد چرا که می‌تواند ابزاری باشد که مالکان ملک‌شان را به واحدهای صندوق تبدیل و دسرمایه‌گذاران واحدهای صندوق را خریداری کنند و صندوق می تواند واسطه بین سرمایه‌گذاران و مالکان باشد.


وی در پایان گفت: به دنبال این هستیم که سازمان ملی زمین و مسکن بتواند اراضی خود در شهرها را با کمک صندوق‌ها در اختیار عموم قرار دهد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر