رییس سازمان بورس تشریح کرد:

۲۵ اقدام ویژه برای توسعه بازار سرمایه

رییس سازمان بورس اوراق و بهادار با اعلام ۲۵ اقدام ویژه توسعه‌ای در ۱۷ ماه اخیر گفت: به روزرسانی سامانه معاملاتی بورس بعد از ۱۰ سال یکی از مهم ترین اهدافی بود که اجرایی شد.
کد خبر : ۷۹۱۵۳
شاپور محمدی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، شاپور محمدی در نشست خبری صبح امروز با حضور خبرنگاران اظهارداشت: راه اندازی سامانه جامع نظارت بر بازار سرمایه، ساماندهی بازار بدهی و کاهش نرخ اوراق و راه اندازی معاملات اختیار و فروش دیگر اقداماتی بود که انجام شد.


وی در ادامه گفت: پذیرش کالاهای کشاورزی در بورس کالا، اصلاح ساز و کار عرضه های اولیه سهام از طریق ثبت سفارش، اصلاح دستورالعمل های مرتبط با توقف و بازگشایی نمادها که بخاطر اجرایی شدن سامانه جدید بورس به تعویق افتاده بود از دیگر برنامه هایی بود که در این مدت اجرایی شد.


نظارت بر صندوق ها


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه گفت: تقویت نظارت بر صندوق های با درآمد ثابت و کاهش منابع آن از سپرده گذاری های بانکی از ۹۰ درصد به ۷۰ درصد و ممنوعیت صدور واحدهای صندوق ها در شعب بانک ها باعث شد تا روند جذب منابع در صندوق ها شفاف تر شود.


محمدی ادامه داد: راه اندازی سامانه رصد برای زمان سنجی بازار سرمایه، تعیین حد اعتبار برای کارگزاری ها برای پوشش ریسک و برقراری تعادل در عرضه سهام شرکت ها هم از سایر اهدافی بود که در چند ماه اخیر انجام شده است.


کاهش کارمزدهای معاملات


وی کاهش کارمزدهای معاملات را به عنوان دوازدهمین برنامه عنوان کرد و افزود: باید هزینه خرید و فروش در بازار سرمایه در همه اجزای آن کاهش پیدا کند و بر این اساس در بخشی مالیاتی، کارمزد کارگزاری ها و حتی کارمزد ارکان بازار سرمایه به منظور روان سازی معاملات و رونق بخشی کاهش پیدا کرده است.


راه اندازی معامات الگوریتمی


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اعلام کرد: راه اندازی معامات الگوریتمی با هدف ارتقای شفافیت و نقدشوندگی، کاهش محدودیت ها در سبدگردان ها، صندوق ها و کارگزاری ها در دستورالعمل ها اصلاح شده است.  محمدی در این نشست خبری از تجمیع مجوزهای کارگزاری ها خبر داد و اعلام کرد: مجوزهای این بخش از ۲۳ به ۸ مجوز در راستای بهبود کسب و کار کاهش یافت.


افشای صورت های مالی ۲۳۱ نهاد عمومی غیر دولتی 


محمدی درباره افشای صورت های مالی نهاد عمومی غیر دولتی با ارائه آماری گفت: بیش از ۲۳۱ نهاد عمومی غیر دولتی اطلاعات مالی خود را به سازمان بورس ارائه کرده اند که در این میان ۱۱۱۵ اطلاعیه منتشر شده که  ۴۱۵ اطلاعیه مرتبط به صندوق نهادها و شهرداری ها هم است.


وی ادامه داد: کاهش زمان تایید صلاحیت هیات مدیره (کارگزاری ها)، کاهش زمان تایید افزایش سرمایه ناشران و راه اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه در شرایط بحرانی سیاسی و اقتصادی هم از برنامه های دیگری بود که اجرا شد.
  
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه افزود: تهیه لایحه اصلاح قانون بازار سرمایه، راه اندازی سایت جامع و کامل قوانین و مقررات بازار سرمایه و فرهنگ سازی در بازار سرمایه با هدف تقویت ابزارهای مالی و اسلامی همانند صکوک و ... از جمله سیاست هایی است که در بازار سرمایه اعمال شده است


محمدی در ادامه اضافه کرد: پیگیری تغییر عضویت در ایسکو که سازمان بورس ایران از عضو ناظر به عادی تبدیل شود از ماه ها پیش پیگیری شده و گزارش های ناظران این نهاد در حال تهیه شدن است.


انتشار ماهانه اطلاعات


وی افزود : الزام به شفافیت در بازار سرمایه بر اساس انتشار اطلاعات ماهانه توسط همه ناشران و افشای اطلاعات واقعی هم بر اساس ساز و کارهای تعریف شده در حال انجام شدن است و باید در مسیر تقویت شفافیت گام بردارد.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار توصیه کرد: حتمن باید اطلاعات صنعت تحلیل شود و کانون نهادهای سرمایه گذاری می تواند تحلیل صنایع را به رسانه ها واگذار کند تا تحلیل های دقیق و صحیح بدون واسطه به سهامداران ارائه شود.


محمدی ادامه داد: از سویی دیگر الزام به ارائه اطلاعات شرکت ها بر اساس استاندارهای صورت های مالی در جهان، برخورد با رسانه های شایعه ساز از طریق پیگیری قضایی و برای صیانت از سایر رسانه ها و جلوگیری از فعالیت نهادهای غیر مجاز از سایر اقدامات سازمان بورس بود که در طی ۱۷ ماه اخیر انجام شد.


بستر بازگشایی نماد بانکی ها


رییس سازمان بورس اوراق و بهادار با اشاره به این که رشد شاخص بورس تحت تاثیر تحولات داخلی و بین المللی در حوزه های اقتصادی و سیاسی نشات گرفته است افزود: نماد آن دسته از گروه بانکی ها که همچنان در بازار سهام متوقف است با ارائه شفاف سازی های دقیق و انتشار صورت های مالی از سوی این شرکت ها، بازگشایی نماد آنها بزودی انجام می شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر