29 آذر 1396 - 08:43
آشنایی با مفاهیم اقتصادی: ۵۷/

قرارداد مشارکت مدنی در بانکداری

مشارکت مدنی یکی از شیوه‌های تخصیص منابع در بانکداری بدون ربا است که بخش مهمی از فعالیت‌های بانکی را در بر می‌گیرد.
کد خبر : ۷۹۲۵۰
قرارداد

به گزارش ایبِنا، مشارکت مدنی توسط بانک عبارت است از درآمیختن سهم‌الشرکه نقدی و یا غیرنقدی شریک با سهم‌الشرکه نقدی و یا غیرنقدی بانک یا تعاونی به نحو مشاع برای انجام کاری معین در زمینه فعالیت‌های تولیدی، بازرگانی و خدماتی به مدت محدود به قصد انتفاع بر حسب قرارداد.


مشارکت مدنی بانکداری همان عقدالشرکه است که در فقه به شرکه‌العنان نیز معروف است. اشخاص (حقیقی یا حقوقی) که بخواهند برای تأسیس یا توسعه فعالیت‌های تولیدی، بازرگانی و یا خدماتی خود و یا ادامه این گونه فعالیت‌ها با بانک مشارکت مدنی کنند همانند متقاضی مضاربه باید علاوه بر اطلاعات هویتی اطلاعاتی چون موضوع مشارکت، میزان سرمایه مورد نیاز، سهم سرمایه پیشنهادی متقاضی از بابت خود (که نباید از ۲۰ درصد کمتر باشد)، حداکثر مدت مشارکت، پیش‌بینی خرید، هزینه فروشی، سهم سود پیشنهادی متقاضی، وثیقه ای که برای ضمانت حسن اجرای کار به بانک می‌سپارد، را به بانک پیشنهاد و درخواست کند.


بانک با بررسی اطلاعات مذکور و تعیین میزان کل سرمایه مورد نیاز مشارکت مدنی، سهم بانک و شریک، نسبت سود شریک و بانک، (با رعایت کلیه ضوابطی که در این امر برای بانک ها مقرر شده است)  و در صورت وجود توجیه کافی از نظر فنی و مالی و با آوردن شرایطی یا بدون شرط، با درخواست متقاضی واجد شرایط موافقت و اقدام به انعقاد قرارداد با وی می‌کند.


اکنون ۳۹.۳ درصد تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری به مشارکت مدنی تعلق دارد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر