28 آذر 1396 - 19:21

روابط بانکی ایران- اوکراین در دستور کار/ کمیته بانکی تشکیل شد

مدیرکل سیاست های ارزی بانک مرکزی از تشکیل کمیته بانکی به منظور برقراری روابط بانکی ایران با اوکراین خبر داد.
کد خبر : ۷۹۲۶۲
پرچم ایران و اوکراین

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مهدی کسرایی پور نماینده بانک مرکزی در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: مشکل بانکی در دریافت و پرداخت با روسیه نداریم و در چهار کشور دیگر حوزه CIS نیز شعبه داریم.


وی افزود: بانک تجارت در بلاروس، بانک ملی در باکو و بانک ملت در ایروان شعبه دارند، اما به این موضوع بسنده نکرده‌ایم و پیگیری می کنیم که بتوانیم از خدمات بانک های روسی در کشورهای حوزه CIS استفاده کنیم.


نماینده بانک مرکزی ادامه داد: در مورد روابط بانکی با اوکراین نیز کمیته بانکی تشکیل شده و ۱۰ روز دیگر آقای عراقچی به این کشور سفر می‌کند تا روابط از سرگیری شود. وی در پاسخ به مشخص نبودن قیمت روبل نیز گفت: امکان دریافت و پرداخت یورویی با بانک‌های روسیه وجود دارد، همچنین بانک مرکزی قیمت آزاد روبل را اعلام می‌کند و حاضر است ارز حاصل از صادرات را به واسطه بانک‌های تجاری خریداری کند.


محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات نیز با اشاره به مشکلات صادرات به کشورهای حوزه CIS اظهارداشت: حمل و نقل، تعرفه‌ها، قیمت تمام شده و ... مشکلات این حوزه به شمار می‌رود، اما ارتباطات بانکی مهم‌ترین مشکل پیش روی صادرکنندگان است.


وی با بیان اینکه مشکل ارتباطات بانکی موجب می‌شود هزینه صادرات به کشورهای CIS حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یابد، افزود: استفاده از سیستم بانکی در نهایت وصل به صرافی‌ها می‌شود و آنها نیز از هر دلار حدود ۱۰۰ تومان هزینه کسر می‌کنند که باعث می‌شود رقابت برای صادرکنندگان امکان‌پذیر نباشد.


لاهوتی تصریح کرد: روابط بانکی برای کشورهای جدید هدف صادرات شرایط سخت ‌تری دارد چون روابط صرافی هم کمتر وجود دارد.


اسدالله عسگراولادی؛ رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه نیز گفت: در بحث صادرات به روسیه چند مشکل اساسی وجود دارد که باید در کمیسیونی مشترک این موارد حل شود. وی افزود: مشکل نخست دریافت روادید بلندمدت برای تجار است که اکنون روادیدها به صورت کوتاه مدت صادر می‌شود.


عسگراولادی با بیان اینکه مسائل بانکی یکی دیگر از مشکلات تجار است، گفت: در مسائل مالی نیز مشکلاتی داریم، ارز تک نرخی نشده و نمی‌توان برای صادرات برنامه ریزی کرد. همچنین نرخ ریال در مقابل روبل مشخص نیست. وی با اشاره به مشکل حمل و نقل هوایی به روسیه نیز گفت: نیاز به راه‌اندازی پرواز به مناطق جنوب روسیه داریم.


برچسب ها: ایران اوکراین
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر