معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد؛

پرداخت ۳۸۰۰ میلیارد تومان سود سهام عدالت/برداشت سود از امروز

رییس سازمان خصوصی سازی با اعلام اینکه سود مشمولینی که یک میلیون تومان سهم آنها پرداخت شده ۱۵۰ هزار تومان است، گفت: در مرحله اول ۵۰ هزار تومان پرداخت می شود.
کد خبر : ۸۰۱۹۸
پوری حسینی

به گزارش ایبِنا، میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی در نشست خبری با خبرنگاران درباره پرداخت سود سهام عدالت با اشاره به اینکه رییس جمهور با آعاز توزیع سود موافقت کرد، افزود: سال گذشته شورای عالی اصل ۴۴ تعیین کرد که مشمولین باید صورتحساب داشته باشند که صادر شد.


رییس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: سامانه را تجهیز کردیم تا اطلاعات تکمیلی در آن صادر و صورتحساب ها اصلاح شود. پوری حسینی گفت: در مصوبه اسفند ماه ۹۵ سازمان متعهد سود سهام را از شرکت ها دریافت کنند تا سود سال ۹۵ را پرداخت کنند.


وی ادامه داد: از ۲۰ فرودین ۹۶ شماره حساب و کد شبا از مشمولین دریافت شد و بالای ۹۹ درصد اطلاعات در سامانه موجود است. به گفته پوری حسینی، ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سود بین مشمولین پرداخت می شود. رییس سازمان خصوصی سازی در ادامه تاکید کرد: یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سود از ۴۹ شرکت سبد سهام عدالت دریافت شده است.


معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه ۳۸۰۰ میلیارد تومان سود سهام عدالت اینگونه تقسیم می شود بیان داشت: به مشمولینی که یک میلیون تومان سهم آنها پرداخت شده برای سال ۹۵ به میزان ۱۵۰ هزار تومان سود پرداخت می شود که در مرحله اول ۵۰ هزار تومان پرداخت می شود.


این مقام مسئول درباره وضعیت سایر مشمولین گفت: مشمولینی که تسویه نکرده اند به میزان باقی مانده از یک میلیون تومان سود آنها محاسبه و پرداخت می شود. به گفته پوری حسینی، امروز سودها به حساب ها واریز می شود و یک سوم سود برای همه واریز می شود.


رییس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: دو سوم باقی مانده سود با دریافت از شرکت های سرمایه پذیر پرتفوی سهام عدالت به حساب ها واریز و تلاش می شود تا اسفند ماه پرداخت شود. پوری حسینی گفت: سود سهام متوفی ها پرداخت نمی شود و با ارائه گواهی های انحصار وراثت می گیرند.


پوری حسینی در ادامه با تاکید بر اینکه پرداخت های سود صرفا برای سال مالی ۹۵ است، ادامه داد: شاید در سال آینده سودها بر اساس سودآوری شرکت ها بیشتر شود.








ارزش فعلی سهام عدالت  دو میلیون و 400 هزار تومان
معاون وزیر اقتصاد گفت : ارزش سهام عدالت در حال حاصر حداقل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است و همه ۱۴ میلیون مشمولی که اطلاعات را وارد نکرده اند سود آن ها محفوظ است.
سه گام‌ اصلی سهام عدالت
وی درباره سه گام‌ اصلی سهام عدالت گفت ؛ لایحه گام آخر ساماندهی سهام عدالت است.گام اول احراز اطلاعات بود که انجام شد، گام دوم پرداخت سود بود که امروز نهایی شد و گام سوم و آخر ارایه لایحه به مجلس بود تا تکلیف مالکیت مشمولین نهایی شود.
بر این اساس صندوق های قابل معامله (لایحه ETF) راه آزاد سازی به جای شرکت های سرمایه گذاری است.
ثبت نام سهام عدالت جدید
وی ادامه داد ؛ برای ثبت نام سهام عدالت جدید فعلا تکلیف و برنامه ای نداریم و تا انتهای سهام عدالت یک نرسیم سهام عدات ۲ را آغاز نمی کنیم.همچنین اگر لایحه ETF تصویب شود می توان درباره واگذاری مجدد سهام عدالت  باید برنامه ریزی کرد.
از سویی دیگر باید اذعان کرد که واریزهای قبلی سود در سال های گذشته در صورتحساب ها لحاظ شده است.در حال حاضر جابجایی و فروش سهام مشروط به لایحه است و این امکان فعلا وجود ندارد.
رد دیون نداریم
معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه، با مصوبه مجلس اجازه واگذاری عین سهام بابت رد دیون نداریم، اظهار داشت:  جز یک مورد برای صندوق بازنشستگی فولاد که این اتفاق افتاد ممنوعیت قانونی داریم.
واریز سود از امروز
پوری حسینی گفت : پرداخت سود شرکت های سهام عدالت الزام آور است و اگر شرکتی سود پرداخت نکند ابزارهای از قانونی استفاده می کنیم.در حال حاضر سودها در حال واریز به حساب مشمولین است و از روز جاری سودها قابل برداشت است.
۱۴ میلیون مشمول خاموش
وی با بیان اینکه، فعلا برای  ۱۴ میلیون نفر غیر فعال هیچ ایده ای نداریم، گفت: بعد از واریز سود سال ۹۵ می توان درباره نحوه برخورد با آن خود می کند.
مقابله با سیاسی کاری
این مقام در ادامه گفت ؛ عده ای می خواستند سود سهام عدالت را سیاسی کنند که سازمان خصوصی سازی مقابل آن ها ایستادگی کرد.
واگذاری سرخابی ها
پوری حسینی درباره خصوصی سازی استقلال و مرسپولیس گفت: واگذاری سرخابی تا مصوبه قبلی هیات وزیران اصلاح یا لغو نشود انجام نمی پذیرد.
رییس مجلس موافق پرداخت سود سهام است
معاون وزیر اقتصاد از همراهی علی لاریجانی رییس مجلس با پرداخت سود سهام عدالت خبر داد و گفت: مجلس با روح لایحه آزادسازی سهام عدالت موافق است.
پوری حسینی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبِنا درباره مخالفت برخی از نمایندگان مجلس درباره پرداخت سود سهام عدالت، گفت ؛ مجلس به طور کلی با پرداخت سود سهام عدالت موافق است و برخی از اظهار نظرها نمی تواند نظر کلی مجلس باشد.
رییس سازمان خصوصی سازی ادامه داد:  چندی پیش با علی لاریجانی رییس مجلس دیداری برگزار شد و وی صراحتا با پرداخت سود سهام عدالت موافقت کرد بنابر این حاشیه سازی های اخیر موضوعیت ندارد.
معاون وزیر اقتصاد افزود : البته مجلس می تواند برای سال های آینده قانون گذاری کند تا شیوه فعلی اصلاح شود اما در حال حاضر و برای پرداخت سود سال ۹۵ هیچ ممنوعیت قانونی وجود ندارد.
پوری حسینی در ادامه  پاسخ به سوال ایبِنا گفت : رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با روح لایحه آزادسازی سهام عدالت موافق است و در جلسات از تبدیل شرکت های سرمایه گذاری استانی به صندوق ETF بر اساس لایحه ارسالی به مجلس دفاع کردند.






ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر