ایبِنا بررسی کرد؛

جدول ۱۰ساله پرداخت وام ازدواج/وام ۱۵میلیونی چقدر منابع نیاز دارد؟

رقم پرداخت وام ازدواج در ۱۰ سال گذشته ۵ برابر شده؛ در عین حال با موافقت دولت، مبلغ وام ازدواج از ابتدای سال آینده ۱۵ میلیون تومان خواهد شد که ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید نیاز دارد.
کد خبر : ۸۰۲۲۳
وام ازدواج

به گزارش ایبِنا، در بخشی از گزارش مرکز پژوهش های مجلس پیرامون بررسی بند ب تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور درباره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج آمده است: اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به جوانان به تناسب هزینه های زندگی و تورم سالیانه یکی از اقدامات موثر در زمینه فراهم کردن شرایط ازدواج جوانان (موضوع بند ۲ اصل چهل و سوم قانون اساسی) است.


در بند ب تبصره ۱۱ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، مشابه سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶، علیرغم وجود تورم حدود ۱۰ درصدی در سال های مزبور، مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال برای تسهیلات ازدواج برای هر یک از زوجین در نظر گرفته شده است و نسبت به قانون بودجه دو سال گذشته تغییر نیافته است. در سال های گذشته حداکثر تقاضای سالیانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج یک میلیون و سیصد هزار نفر بوده است.


با فرض این مقدار تقاضا برای سال آتی، در سناریوی افزایش تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به ۱۲۵ میلیون ریال، به حدود ۱۶۰ هزار میلیارد ریال و در سناریوی افزایش به ۱۵۰ میلیون ریال به حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال منابع نیاز است. با توجه به اینکه سایر تکالیف تسهیلات قرض الحسنه مندرج در بندهای ج و د تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ نیز بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد ریال است، در سناریوی اول مجموع منابع مورد نیاز برابر ۱۹۰ هزار میلیارد ریال و در سناریوی دوم مجموع منابع مورد نیاز برابر ۲۳۰ هزار میلیارد ریال خواهد بود.


مانده تسهیلات قرض الحسنه در پایان مهرماه ۱۳۹۶ برابر ۵۴۵ هزار میلیارد ریال بوده که در بدبینانه ترین برآورد هر سال حدود ۲۰ درصد تسهیلات قرض الحسنه با دوره بازپرداخت ۵ ساله یعنی حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد ریال بازپرداخت خواهد شد و منابع آن می تواند صرف پرداخت تسهیلات جدید شود.


این در حالی است که سپرده های قرض الحسنه پس انداز در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۲۴ درصد و در هفت ماهه ابتدای سال ۱۳۹۶ نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱.۹ درصد رشد داشته و به ۵۳۰ هزار میلیارد ریال رسیده است. لذا برای سال آتی رشد حدود ۲۰ درصدی این منابع قابل پیش بینی است که حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال خواهد شد.


بنابراین افزایش تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به ۱۲۵ میلیون ریال بدون استفاده از منابع قرض الحسنه جاری کاملا عملی خواهد بود و برای افزایش تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به ۱۵۰ میلیون ریال لازم است معادل ۳۰ هزار میلیارد ریال از منابع قرض الحسنه جاری تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شود. این میزان حدود ۳ درصد از مانده سپرده های قرض الحسنه جاری پس از کسر سپرده قانونی است.


اجرای طرح ضربتی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج


در انتهای تیرماه ۱۳۹۶، ۴۹۴۷۲۰ نفر در صف دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج قرار داشتند. بانک مرکزی با هدف اجرای قانون و کاهش تعداد افراد در صف، به اجرای طرح ضربتی اعطای وام ازدواج با مشارکت ۱۱ بانک و موسسه اعتباری از ابتدای مردادماه تا اواسط مهرماه اقدام کرد و در این مدت در مجموع با پرداخت ۵۲۰۴۴۸ تسهیلات به متقاضیان، صف دریافت تسهیالت قرض الحسنه ازدواج را به ۱۳۰۲۵۷ نفر کاهش داد.


اجرای موفق این طرح نشان می دهد اولا توان پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به سرعت و با مبلغ بیشتر در نظام بانکی وجود دارد و ثانیا پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان، نیازمند عزم و پیگیری مستمر بانک مرکزی است.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر