معاون اجرایی سازمان بورس:

ریسک نقدشوندگی تالار شیشه‌ای کاهش یافت

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد : معایب و ایراداتی که در بعضی از دستور العمل های بازار سرمایه وجود داشت موجب کاهش نقدشوندگی بازار بود.
کد خبر : ۸۰۳۰۴
نشست

به گزارش ایبِنا، فلاح پور در ادامه بیان کرد: توقف طولانی مدت نمادها مهمترین مسأله در کاهش نقدشوندگی بازار سرمایه بود این معایب باعث شد بررسی های مطالعاتی در خصوص روند فعالیت دیگر بورس های جهانی در دستور کار قرار گیرد.


وی افزود: بررسی تطبیقی نشان داد در بازار سرمایه هیچ کشوری ارائه EPS الزامی نیست. تنها کشوری که همچنان از این رویه پیروی می کند ژاپن است که با توجه به پیگیری های انجام شده نیز در مسیر حذف EPS است.


۴۰۰ درصد انحراف در پیش بینی سود شرکت ها


فلاح پور همچنین بیان کرد: در کنار مطالعات تطبیقی نهاد ناظر جهانی «آیسکو» نیز در توضیح افشای اطلاعات گزارش تفسیری را جایگزین پیش بینی سود کرد که نشان می دهد پیش بینی سود هر سهم با معایب بسیاری همراه بوده است.


معاون اجرایی سازمان بورس خاطرنشان کرد: بررسی گزارش های پیش بینی سود شرکت های بورسی حاکی از ۴۰۰ درصد انحراف بین نخستین پیش بینی سود با سود محقق شده است. در این زمینه طی ۱۴ ماه اخیر نهاد ناظر به این نتیجه رسید تا با الزام انتشار گزارش تفسیری مسیر بازار را به درستی هدایت کنند.


وی در ادامه افزود: این اصلاحات به یکباره صورت نگرفت بلکه در بازه زمانی مزبور با فعالین مختلف بازار، بورس ها و کانون های نهادهای سرمایه گذاری جلسات متعدد برگزار شد. همچنین برای اولین بار در تاریخ سازمان بورس فراخوان عمومی از طریق یک سامانه اعلام شد و نظرات فعالان بازار سرمایه اخذ شد.


فلاح پور در ارتباط با گزارش تفسیری مدیریت گفت: فعالین بازار و ناشرین باید دستور العمل را با دقت بیشتری مطالعه کنند. در گزارش تفسیری مدیریت باید تمام مفروضاتی که شرکت برای سال آینده در نظر گرفته است، بیان شود. حتی راجع به اعداد و ارقام فروش میتوانند افشاگری کنند.


وی در پایان به علائمی که در کنار نمادها در سامانه کدال قرار گرفته است، اشاره کرد و گفت: این نوع علامت گذاری توقف نمادها را به حداقل کاهش می دهد همچنین شرکت ها در این شرایط اطلاعات خود را با سرعت بالاتری منتشر می کنند که این موضوع افزایش شفافیت و نقد شوندگی را به همراه دارد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر