عضو هیات نمایندگان اتاق ایران:

دولت به جای بنگاه‌داری سیاست‌گذاری کند

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت:‌ دولت باید به جای بنگاه‌داری سیاست گذاری داشته باشد و از بخش خصوصی استفاده کند.
کد خبر : ۸۰۶۰۰
طرح

به گزارش ایبِنا، علیرضا کلاهی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در یک برنامه تلویزیونی گفت: اقتصاد ایران اقتصاد جذابی است؛ از نظر خارجی ها به عنوان بازار بزرگ ۸۰ میلیونی کشور ایران پتانسیل های زیادی دارد و سرمایه گذاری های خوبی در زیرساخت ها انجام داده است.


وی افزود: یکی از بزرگترین اشتباهات این بوده که ما دوباره با خرج کردن بی رویه درآمد نفتی حجم دولت را بزرگ کرده ایم در تاریخ اقتصاد ایران همیشه این بوده که هر موقع درامد نفتی بالا رفته و حجم دولت نیز نسبت به کل اقتصاد افزایش یافته است نقش بخش خصوص کمرنگ شده، کارآمدی اقتصاد پایین آمده است.


وی گفت: موضوع بعدی تنوع بخشی به تولید ناخالص ملی ایران است، عمده رشد اقتصاد در سال های اخیر در حوزه صنایع بالادستی و صنایع مادر وابسته به مواد اولیه و انرژی بوده که باید مشوق های اقتصادی را به گونه ای قرار دهیم که در سرمایه گذاری در حوزه صنایع پایین دستی، شرکت های کوچک و متوسط و بخش خصوصی که بخش عمده اشتغال را ایجاد می کند.


تقویت نقش بخش خصوصی


از سویی دیگر، سرمایه گذاری خارجی نیز بسیار مهم است واقعیت این است که به دور بودن از مباحث جهانی باعث شده که شرکت های ایرانی از مدیریت روز به دور بمانند. عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه گفت: مهمترین موضوع کوچک کردن سایز دولت است چون هیچ اقتصادی رونق نداشته مگر اینکه بخش خصوصی را در اقتصاد دخالت داده باشد.


دولت باید به جای بنگاه داری سیاست گذاری داشته باشد و از بخش خصوصی استفاده کند. حد فاصل سال های ۷۶ تا ۸۴ بالاترین نرخ رشد اقتصاد را داشتیم چون همه کارها با برنامه ریزی درست انجام شده بود. کلاهی گفت: ما برای رسیدن به رشد ۸ درصدی و برای پیشی گرفتن از کشورهای منطقه باید روی کسب و کارهای نوین سرمایه گذاری کنیم.


همچنین در نوآوری و فکر بخشی و تنوع بخشی به سرمایه پایین دستی و استفاده از بخش خصوصی می توانیم به رشد اقتصادی مورد نظر برسیم. ما بدون در نظر گرفتن درزنجیره اقتصادی جهانی و استفاده از شرکت های اقتصادی نمی توانیم به رشد اقتصادی مورد نظر برسیم.


ظرفیت رو به رشد در اقتصاد


امیر باقری سخنگوی بودجه سازمان برنامه و بودجه نیز در ارتباط تلفنی درباره شاخص های روبه رشد اقتصاد ایران گفت: پتانسیل های اقتصاد ایران نشان می دهد که ایران ظرفیت رو به رشد قابل پیش بینی اقتصادی دارد. در کنار این پتانسیل ها عملکرد چندساله نشان می دهد که ما در حرکت روبه رشد هستیم. رشد اقتصادی ما در سال گذشته افزایش داشته است.


در سرمایه گذاری در شش ماهه اول سال ۹۶ نرخ رشد ۳.۱ درصد را داشته است که نشان دهنده رشد مثبت اقتصاد بوده ایم. در حوزه اشتغال در تابستان ۹۶ نرخ بیکاری را یک واحد کاهش داده ایم همه این ها نشان دهنده این بوده است که اقتصاد ایران رو به رشد بوده است.


سخنگوی بودجه سازمان برنامه و بودجه در ادامه افزود: ما ظرفیت های زیادی داریم که می توان از بالقوه به بالفعل تبدیل کرد. ما در برنامه ششم بخش های اولویت دار را که می تواند در رشد اقتصاد تضمین کننده باشد را مشخص کرده ایم، یکی از محورهای بودجه ۹۷ هم این است که به این اولویت ها توجه شده است.


در حوزه ایجاد اشتغال که دولت برنامه منسجمی دارد به بخش مسکن و صنعت و گردشگری و ... که پتانسیل ایجاد رشد فراگیر دارند توجه شده است. در مورد طرح های نیمه کاره هم در بودجه ۹۷ توجه شده که اگر بتوانیم منابع لازم را تخصیص دهیم طرح های نیمه تمام کامل خواهد شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر