تحرک اقتصاد با تهاتر بدهی دولت

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: تهاتر بدهی ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت، تحرک مطلوبی را در اقتصاد کشور به وجود خواهد آورد.
کد خبر : ۸۰۷۲۸
یحیی آل اسحاق

به گزارش ایبِنا،  یحیی آل اسحاق با بیان اینکه کمیسیون تلفیق با توجه به ناتوانی دولت در پرداخت بدهی ها، راهکار تهاتر را معرفی کرده است، افزود: بدهی ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت به پیمانکاران در سطح کشور باعث شده برخی در آستانه ورشکستگی و بیماری های روحی و روانی قرار گیرند.


وی ادامه داد: دولت به پیمانکاران، پیمانکاران به بانک ها و بانک ها نیز به بانک مرکزی بدهکارند که راهکار تهاتر می تواند بخشی از مشکلات در این باره را حل کند. آل اسحاق گفت: با راهکار تهاتر، دولت برای تسویه بدهی ها، اوراقی برای پیمانکاران صادر می کند تا آنها این اوراق را به بانک های طلبکار ارائه دهند، بانک ها نیز طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، اوراق مورد نظر را بابت بدهی خود به بانک مرکزی عرضه می‌کنند.


وی افزود: با تحقق این مهم، دولت فقط به بانک مرکزی بدهکار می شود و تحرکی به میزان ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در اقتصاد کشور به وجود می‌آید. وی گفت: البته با بدهکار شدن دولت به بانک مرکزی احتمال دارد چاپ اسکناس و افزایش پایه پولی از سوی بانک مرکزی در دستور کار قرار گیرد که منجر به ایجاد ضربات مهلک بر همه پیکره اقتصاد کشور خواهد شد یعنی دولت بدهی های خود را از جیب مردم پرداخت می کند و تورم بیشتری را در جامعه رقم می زند.


رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق  افزود: برای جلوگیری از چنین پیامدی، مجلس با تصویب مصوبه‌ای به بانک مرکزی اجازه تسویه بدهی با چاپ اسکناس و افزایش پایه پولی را نمی دهد که در صورت تحقق این مهم، گام های ارزشمندی در شکوفایی اقتصاد برداشته می شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر