02 بهمن 1396 - 10:53
مدیر عامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد مطرح کرد

ظرفیت صنعت پرداخت برای تبدیل شدن به موتور محرکه اقتصاد

مدیر عامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد گفت: صنعت پرداخت با ۶ چالش کلی مواجه است که در صورت رفع آنها ظرفیت تبدیل شدن به موتور محرکه اقتصاد را دارد.
کد خبر : ۸۰۸۶۰
محمد مهدی صادق مدیرعامل سداد

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمد مهدی صادق در هفتمین نشست سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: در این فرصت کوتاه که در اختیار بنده قرار داده شده بنا دارم به ۶ گروه از چالش ها و مشکلات عمده که به گمان من صنعت پرداخت را تحت تاثیر قرار می دهند به طور خلاصه اشاره کنم گروه نخست چالش هایی هستند که در عرصه قانون و قانون گذاری با آن مواجه هستیم که این چالش ها به دولت، بانک مرکزی و شرکت شاپرک بر می گردد که مهم ترین نمونه های آن تغییر متناوب قوانین بدون اطلاع رسانی به موقع و همچنین روشن و شفاف نبودن قوانین در برخی از حوزه ها و عدم وجود قوانین مشخص و قاطع در برخی از حوزه های دیگر است.


وی افزود: گروه دوم چالش‌هایی که به نوعی می‌تواند معلول گروه نخست هم در نظر گرفته شود، مدل کسب و کاری صنعت پرداخت در کشور است که علاوه بر ایجاد تضاد منافع در میان بانک ها و شرکت های پرداخت نحوه ارائه سرویس به مشتریان را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.


مدیر عامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد ادامه داد: در حالت عادی انتظار می رود کارمزد خدمات پرداخت ارائه شده از ذی نفعان اصلی که پذیرندگان و دارندگان کارت هستند دریافت شود در حالی که در مدل کسب و کاری موجود این کارمزد از بانک پذیرنده و صادر کننده کارت دریافت شده و در این مدل بسیاری از ابزارهای پرداخت به ابزاری جهت جذب منابع برای بانک ها تبدیل شده اند که این مساله منجر به مشکلات بعدی مانند پدیده کارمزد خواهی، تعدد ابزار پذیرش، ایجاد تراکنش های غیر واقعی و مواردی از این دست شده است.


وی با بیان اینکه گروه سوم به رابطه و نسبت شرکت‌های پرداخت با سایر شرکت های فعال در زمینه خدمات که در بخشی از چرخه ارائه سرویس خود نیاز به خدمات پرداخت دارند، بر می گردد، گفت: این بازیگران جدید که جزو ذینفعان محق در این صنعت نیستند نقش خود را مدیون سیاست های اشتباه شرکت های پرداخت و مدل معیوب کسب و کار در این صنعت هستند.


صادق تصریح کرد: در این اوضاع پیش آمده هر کسی که ابزاری جهت متصل شدن به دستگاه های کارتخوان یا درگاه های پرداخت اینترنتی دارد از شرکت های پرداخت بخشی از درآمد آنها را طلب می کند این در حالی است که این بازیگران در شرایط عادی و در یک روال منطقی باید در ازای متصل شدن به ابزارهای پرداخت در چرخه ارائه خدمات خود به شرکت های پرداخت کارمزد بدهند.


وی خاطرنشان کرد: چهارمین گروه از چالش ها حاصل از رابطه نامنسجم میان خود شرکت های فعال در حوزه پرداخت الکترونیک است که رقابت های مخربی را در پی داشته است. اگر شرکت های پرداخت دست از رقابت های ویرانگر بر دارند و در قالب یک تشکل صنفی با یکدیگر همکاری کنند. با استفاده از این ابزار می توانند ضمن تصویب توافقنامه‌ای که اعضا را از رقابت در میدان قیمت ها باز می دارد مبنایی برای تعیین نرخ خدمات تعریف کنند که این همگرایی می تواند در نهایت منجر به اصلاح مدل کسب و کار نیز شود.


صادق ادامه داد: نگرانی های مربوط به امنیت اطلاعات پنجمین گروه چالش های موجود در صنعت پرداخت است و بدیهی است کسب اعتماد مشتریان رکن اصلی توسعه پایدار شبکه پرداخت الکترونیکی است امری که پایبندی به آن با وجود هزینه هایی که ممکن است به کل سیستم وارد کند، منافع همه ذی نفعان را در پی خواهد داشت.


مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد تصریح کرد: با ایجاد شبکه شاپرک گام های بلندی در خصوص موضوع امنیت در شبکه پرداخت برداشته شده که امید است با تداوم آن شاهد اعتماد هر چه بیشتر مشتریان به این صنعت باشیم.


وی با بیان اینکه آخرین گروه چالش های پیش روی این صنعت ناشی از مباحث فرهنگی و تلقی عمومی مردم از خدماتی است که در این سند ارائه می شود، افزود: در عین حال که مردم با هدف صرفه جویی در منابع زمان کاهش نیروی انسانی و مواردی از این دست به استفاده هرچه بیشتر از ابزارهای پرداخت الکترونیک ترغیب می شوند و باید با روش های مناسب فرهنگ استفاده از خدمات را به آحاد جامعه آموزش داد تا علاوه بر استفاده بهینه از این خدمات از مخاطرات احتمالی استفاده ناصحیح از این خدمات نیز آگاه شوند.


صادق ادامه داد: دست‌اندرکاران صنعت پرداخت به دلیل وسعت و پیچیدگی های فنی این صنعت باید هر روز با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کنند، این صنعت بستری مناسب جهت اشتغالزایی بوده و همچنین زیرساخت مهمی برای توسعه سایر صنایع و کسب و کارها فراهم می کند و از آنجا که گام به گام با آخرین فناوری های روز دنیا در حال پیشرفت و گسترش است می‌تواند به عنوان یکی از معرکه‌ای موتور اقتصاد نقش‌آفرینی کند از اینرو باید با دقت به تمام جوان به آن توجه داشت و هیچ موضوعی و مشکلی را حل نشده باقی نگذاشت.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر