02 بهمن 1396 - 12:07

انجام ۶۸ درصد تراکنش‌های مالی دنیا از طریق شبکه‌های اجتماعی

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک گفت: ۶۸ درصد مردم دنیا تراکنش های مالی خود را از طریق شبکه های اجتماعی انجام می دهند.
کد خبر : ۸۰۸۷۴
ابوطالب نجفی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، سید ابوطالب نجفی مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت اظهارداشت: امروزه فشار تحول بر بانک ها از سوی بازیگران مختلف مشاهده می‌شود. این تهدیدها وضعیت بازار بانکی را با چالش هایی روبرو ساخته است.


وی بیان داشت: بربر (اخلالگر) یکی از چالش های روبروی بازار بانکی به شمار می رود و قرار نیست تنها در صنعت بانکداری بماند بلکه به سایر صنعت ها نیز سرایت پیدا خواهد کرد.


مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با مطرح کردن این سوال مبنی بر اینکه می توان بانکداری بدون بانک داشته باشیم، اظهارداشت: این موضوع تحولی است که در ممکن است در سالیان سال آن را داشته باشیم. بنا بر گفته بیل گیس، بانکداری را لازم دارید اما بانک را نه.


نجفی به فشار بی سابقه ای تحول بر بانکها اشاره کرد و گفت: ۳۳ درصد متولدین سال های ۱۹۸۰ به بعد اظهار می کنند که اصلا به بانک احتیاجی دارند همچنین ۶۸ درصد مردم جهان تراکنش های مالی خود را از طریق شبکه های اجتماعی انجام می دهند، ضمن اینکه ۵۲ درصد از مدیران ارشد صنعت بانکی رقبای خود را خارج از صنعت بانکی می دانند.


وی ادامه داد: بانکها باید محصولات خود را با غیر بانکی ترکیب و سرویس بدهند که متاسفانه این امر در صنعت بانکی ما اتفاق نمی افتد ضمن اینکه در دوره ای هستیم که تحلیل داده و مدیریت ریسک هم وجود دارد و  بانکها باید این موارد را مد نظر قرار دهند؛ بانکها تحت فشار فین تک ها هستند.


مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک اذعان کرد: مشتریان جدید بانکی از نسلی هستند که در فضای دیجیتال دنیا آمده اند و از طرفی دنیای دیجیتالی نیز دستمایه تغییر و تحول است و همین مسئله باعث شده تا به موسسات مالی فشار وارد شود. از این رو آنها باید خود را با این تغییر و تحولات تطبیق دهند و سرویس های خاص را برای مشتریان خود ارایه دهند.


نجفی با بیان اینکه بانکهای دنیا از طریق ایمیل یا پیامک برای مشتری های خود پکیج های خاصی را در نظر می گیرد، گفت: در ایران پیامک هایی که به مشتریان بانکها ارسال می شود شامل اینکه ۱۰ هزار تومان بابت پیامک های بانکی از حساب شما کسر شده است، دریافت می کند.


وی با اشاره به اینکه اروپا در زمینه مشتری مداری بر اساس سوابق و داده هایی که از مشتری خود دارد به نحوه خرید و تراکنش های بانکی مشتریان خود دسترسی داشته و بر همین اساس تخفیفاتی را به آنها ارائه می کند زیرا دنبال ارائه سرویس های جدید و درآمد بیشتر و نهایتا کاهش هزینه های خود هستند.


مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در خصوص تبلیغات بانکها نیز خاطرنشان کرد: کلیه تبلیغاتی که از بانکهای ایران وجود دارد مربوط به همراه بانک، موبایل بانک و سایر موارد این چنینی است اما سرویس های این چنینی در بین بانکهای مختلف چقدر با هم تفاوت دارند که تبلیغات همه بانکها در این خصوص است. بنابراین در زمینه تبلیغات نیز با دنیا فرق می کند.


نجفی ادامه داد: فین تک ها به مجموعه بانکی فشار می آورند تا سرویس های جدیدی را به مشتریان ارائه دهند. در حال حاضر فین تک ها  در خصوص سرویس های جدید به مشتریان وارد عمل شده و بر همین اساس بانکها می توانند در این موارد مورد تهدید قرار گیرند.


وی در خصوص چالش ها و وضعیت دنیا در زمینه ارائه سرویس های جدید به مشتریان تصریح کرد: همانطور که آقای دیواندری اشاره کردند درآمد بانکها از روش های سنتی به بن بست رسیده و باید به دنبال طراحی سرویس های ارزش افزوده باشد. همچنین  در دنیا، بانکها بر اساس مشتری های خود اقدام به بازگشایی شعب می کنند اما در ایران در این خصوص جلساتی داشتیم که سازمانهای نظارتی معتقد بودند باید  سرویس های متنوعی به بانکهای بزرگ ارائه شود.


مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک ادامه داد: مشکل اینجاست که تعریف مشخصی از اینکه به چه بانکی، بانک بزرگ گفته می شود وجود ندارد اما در دنیا برای داشتن بانکهای بزرگ تعاریف و مفاهیم خاصی وجود دارد.


نجفی با بیان اینکه در شبکه بانکی معضلات زیادی داریم، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از بانکها  از ما انتظار دارند عدم کنترل ها، فرایندهای سنتی، ساختار سنتی و  نهایتا سوء مدیریت های خود را از این  طریق حل کنند. وی با تاکید بر اینکه ما با تکامل فناوری مواجه نیستیم بلکه با انقلاب فناوری روبرو مواجهیم، گفت: اگر مراقبت های لازم انجام نشود با انقراض بانکها روبرو خواهیم شد.


مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به اینکه در رفتن به سمت بانکداری هوشمند یا دیجیتال باید به دنبال تحلیل داده ها باشیم، ادامه داد: در بسیاری از موارد عضو های ناظر در بخش آی تی بانکها افراد غیر متخصص بوده بنابراین، این مساله موجب می شود در ارائه و تفهیم برخی از مسائل با مشکل روبرو شود. بنابراین منابع انسانی متخصص در این زمینه کم بوده و سیاست های خاصی نیز در این زمینه وجود دارد.


نجفی در پایان با بیان اینکه متاسفانه ایجاد تغییر در این زمینه نیز با مقاومت روبرو می شود، گفت: با گذشت ۲ سال از برجام انتظار داشتیم وضعیت بانکی ایران با دنیا حل شود که البته در بخش سوئیفت این مشکلات تا حدی برطرف شده است اما با انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا روند ادامه کار با سختی هایی روبرو شده که امیدواریم بهبود یابد. بانک مرکزی نقشه راهی را در این زمینه طراحی کرده که امیدواریم در این راستا به بانکداری نوین و دیجیتال دست پیدا کنیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها