07 بهمن 1396 - 16:18
دبیر شوای‌عالی مناطق آزاد اعلام کرد:

هدف‌گذاری صادرات یک میلیارد دلاری از مناطق آزاد

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد گفت: در سال۹۲ صادرات این مناطق ۱۹۰ میلیون دلار بود و امسال این رقم بر روی یک میلیارد و ۵۰ میلیون دلار هدف‌گذاری شده است.
کد خبر : ۸۱۱۵۲
مرتضی بانک

به گزارش ایبِنا،  رقم دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری صادرات در مناطق آزاد در ۴ سال گذشته، محقق شده که بخشی از آن صادرات دوباره و بخشی صادرات ناشی از تولیدات داخلی مناطق آزاد بوده است.  ۸۰۰ میلیون دلاری سرمایه های خارجی و ۲۰ هزار میلیارد تومانی داخلی در این مناطق جذب شده است و  این اتفاقات مثبت در سال های اخیر و با توجه به برجام رخ داد است و ۳۵ هزار میلیارد تومان نیز برای سرمایه‌گذاری جدید داخلی مجوز صادر شده است.


حدود ۵ هدف برای این مناطق ذکر شده که تسهیل و توسعه عمران مناطق آزاد، صادرات، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و مبادلات کالا و تجارت از اهداف اولیه تاسیس این مناطق به شمار می‌ روند. مناطق آزاد در طول این مدت به ویژه در چهار سال گذشته توانسته‌اند بخشی از فعالیت‌ها را تدارک ببیند و زمینه‌ها را آماده کنند. البته تراز تجاری مناطق آزاد مثبت نیست و در چهار سال گذشته، این مناطق، ۷ میلیارد دلار واردات و ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صادرات داشته اند.


یکی از شاخصه‌های مطلوب محقق شده در مناطق آزاد «نسبت اعتبارات عمرانی به هزینه‌ جاری» است و این شاخص، شاخص ارزشمندی است که ۷۰ درصد اعتبارات مناطق به بخش عمرانی و سرمایه‌ای و ۳۰ درصد به هزینه های جاری اختصاص دارد.  در هفت منطقه، ۲۶۵ هزار نفر مشغول به کارند و در چهار سال گذشته تقریبا ۷۶ هزار نفر جدید مشغول به کار شدند. در مناطق ویژه نیز حدود ۱۸۰ هزار نفر فعالیت دارند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر