رییس سازمان بورس تشریح کرد:

توسعه بازار سرمایه با اصلاح ابهام‌ها

رییس سازمان بورس اعلام کرد: بعد از ۵۰ سال فعالیت امروز جایگاه بازار سرمایه به گونه ای است که تمام سیاست گذاران کشور به بازار سرمایه توجه می کنند و در تصمیم های مرتبط نام بازار سرمایه مطرح است.
کد خبر : ۸۱۱۵۷
شاپور محمدی

به گزارش ایبِنا، شاپور محمدی ضمن تبریک ۵۰ سالگی بازار سرمایه به عموم مردم و سرمایه گذاران این بازار، اقدامات سازمان بورس را در ۱۸ ماه گذشته برشمرد و گفت: اقدامات بسیار ارزشمندی در سال های گذشته انجام شده که روسای قبلی آنها را توضیح دادند. طی یک سال و نیم اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار و ارکان آن اقدامات بسیاری انجام داده اند.


دبیر شورای عالی بورس با اشاره به بروز رسانی سامانه معاملات، به سنا، گفت: سامانه معاملات که به دلیل تحریم ها ۱۰ سال بروز رسانی نشده بود، به روز رسانی شد و راه اندازی سامانه جامع نظارت نیز یکی دیگر از کارهای خوبی بود که انجام شد.


ساماندهی بازار بدهی و کنترل نرخ اوراق بدهی


سخنگوی سازمان بورس به ساماندهی بازار بدهی و کنترل نرخ اوراق بدهی اشاره کرد و بیان داشت: این اتفاق به کاهش نرخ تامین مالی کمک کرد. همچنین راه اندازی معاملات اختیار خرید و فروش (آپشن) و  استفاده از مکانیزم قیمت تضمینی در بورس کالا از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته است. محمدی تاکید کرد: پذیرش گندم به عنوان کالای استراتژیک در بورس کالا و استفاده از ساز و کار قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی به کاهش بار مالی دولت کمک کرد.


اصلاح ساز و کار عرضه های اولیه سهام


رییس سازمان بورس ششمین اقدام را اصلاح ساز و کار عرضه های اولیه سهام دانست و گفت: تغییر روش عرضه اولیه از حراج به ثبت سفارش با افزایش عدالت در عرضه های اولیه همراه بود. وی اصلاح ساز و کارهای توقف و بازگشایی نمادها را یکی دیگر از اقداماتی دانست که به افزایش نقد شوندگی و شفافیت کمک می کند و گفت: تقویت نظارت بر صندوق های بازار سرمایه از دیگر اقداماتی است که به کاهش نرخ تامین مالی کشور کمک می کند.


به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، بحث وظایف قانونی مدیران ناشران بازار سرمایه که قرار است از طریق سامانه پیامکی اطلاع رسانی شود به کاهش تخلفات در بازار سرمایه کمک می کند.


راه اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه


وی به راه اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه مطابق ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر اشاره کرد و گفت: این صندوق وظیفه تثبیت بازار را بر عهده دارد. این کار اخیرا انجام شد و توانست در موقعیت هایی به تثبیت بازار کمک کند.


محمدی اظهارداشت: مکانیزم خرید اعتباری و استفاده از اعتبارات بانکی تحت کنترل و مدیریت قرار گرفت. حد اعتباری در سامانه معاملات برای کارگزاران تعریف شد که کمک می کند ریسک کارگزاران در مقابل اتاق پایاپای کاهش پیدا کند و البته ریسک مشتری ها در مقابل کارگزاری ها هم در حال کنترل است و نظارت بر آن صورت می گیرد.


تنقیح قوانین بازار سرمایه


سخنگوی سازمان بورس ادامه با بیان اینکه تنقیح قوانین بازار سرمایه یکی دیگر از اقدامات مهم است، گفت: قوانین بازار سرمایه که منسوخ شده بودند یا به اصلاح نیاز داشتند شناسایی و تغییرات لازم بر روی آنها اعمال شد.


محمدی الزام افشای صورت های مالی مطابق با استاندارد مالی بین المللی IFRS و همچنین انتشار گزارش تولید و فروش ماهیانه را از اقدامات تاثیر گذار بر بازار سرمایه دانست و گفت: این اطلاعات به افزایش شفافیت کمک می کند و اطلاعات واقعی منتشر می شود.


معاملات الگوریتمی و معاملات پربسامد


وی معاملات الگوریتمی و معاملات پربسامد را یکی از سازو کارهایی دانست که در دنیا استفاده می شود و اظهار داشت: این نوع معاملات در کشور ما هم راه اندازی شد. مردم می توانند از طریق محاسبات ریاضی و برنامه ریزی های رایانه ای این کار را انجام دهند.


به گفته محمدی بحث مربوط به سامانه رصد و بهبود محیط کسب و کار نیز راه اندازی شد که از طریق آن زمان انجام فعالیت ها در سازمان بورس و سایر ارکان اندازه گیری و تلاش می شود در کوتاه ترین زمان خدمات به فعالان بازار سرمایه ارائه شود.


کاهش مجوز کارگزاری ها


وی کاهش مجوز کارگزاری ها از ۲۱ به ۸ را یکی دیگر از اقدامات انجام شده طی ۱۸ ماه گذشته عنوان کرد و گفت: زمان تایید صلاحیت مدیران و زمان فرآیند افزایش سرمایه کاهش پیدا کرده که همه اینها به تقویت فرآیندهای بازار سرمایه کمک می کند.


توسعه بازار بدهی


رییس سازمان بورس در ادامه به توسعه بازار بدهی اشاره کرد و افزود: بحث بسیار مهم بازار سرمایه عدم توسعه کنترل شده بازار بدهی بود. جایگاه این بازار در بازار سرمایه ما مغفول بود اما در حال حاضر این بازار به جایی رسیده که برای بخش خصوصی و تعاونی و هم برای دولت می تواند تامین مالی کند.


وی تاکید کرد: توازن بخشی و تعادل بخشی بین بازار بدهی و بازار سهام از سیاست های اصلی بازار سرمایه است. با تاکید شورای عالی بورس و وزیر اقتصاد و تاکید نمایندگان مجلس سعی شده این توازن برقرار باشد تا برای تمام فعالان بازار بازده های مناسبی را شاهد باشیم.


جایگاه بازار سرمایه


وی در پاسخ به این سوال که امروز بعد از ۵۰ سال بورس را چطور می بینید؟ گفت: امروز بعد از ۵۰ سال امکانات خوبی برای سرمایه گذاران وجود دارد، تنوع ابزارها مناسب است، برخی فعالیت ها که قبلا شاید اجرای آنها ابهام داشت یا خوب انجام نمی شد اصلاح شده است. تمامی فعالین بازار سرمایه در این سالها تلاش کردند و امیدواریم در سال های آینده شاهد شکوفایی بیشتر این بازار باشیم.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: پس از ۵۰ سال  فعالیت جایگاه بازار سرمایه به گونه ای است که تمام سیاست گذاران کشور به بازار سرمایه توجه می کنند و نام آن به عنوان یکی از رکن های مهم اقتصادی مطرح است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر