ریشه‌یابی افزایش نرخ دلار بر بازار سهام

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص افزایش قیمت دلار و تاثیر آن بر معاملات بازار سهام گفت: افزایش نرخ دلار برای برخی شرکتها مثبت و در مقابل بر روی برخی دیگر از شرکتها اثر منفی دارد.
کد خبر : ۸۱۲۳۹
طرح

مهدی کاظمی اسفه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به رشد قیمت دلار در روزهای گذشته گفت: افزایش نرخ دلار برای صنایعی که تحت تاثیر قیمت‌های جهانی قرار دارند اثرگذار خواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که نباید از تاثیر مثبت رشد دلار بر صنایعی که صادرات‌محور هستند نیز غافل شد اذعان داشت: این دسته از شرکت ها از جمله نمادهای شاخص‌ساز در تالار شیشه‌ای هستند که تغییرات مثبت و منفی آنها در کلیت بازار سهام اثرگذار است. بر این اساس می‌توان اینگونه عنوان کرد که انتظار رشد بیشتر شاخص در پی افزایش قیمت ارز دور از انتظار نخواهد بود.


وی افزود: البته در این میان برخی شرکت ها که مواد اولیه خود را از خارج تامین می‌کنند از افزایش نرخ دلار آسیب می‌بینند و این موضوع موجب کاهش ارزش سهام آنها خواهد شد. بنابراین برآیند تاثیرگذاری مثبت افزایش نرخ دلار برای برخی شرکتها و در مقابل تاثیر منفی رشد دلار بر روی برخی دیگر از شرکتها در بازار سهام تاثیر گذاشته و تا حدودی حرکت شاخص را آرام و متعادل می‌کند.


این تحلیلگر در ادامه عنوان کرد: جدای از تاثیرگذاری مستقیم افزایش نرخ دلار بر سودآوری یا کاهش سود شرکت ها، به طور کلی افزایش نرخ ارز برای اقتصاد کلان مولفه‌ای تورم‌زا است و تجربه معاملات نشان داده که بازار سرمایه همواره در کوتاه و میان مدت به افزایش تورم واکنش مثبت نشان داده است.


وی گفت: جدای از موضوع نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت جهانی نفت و چشم‌انداز مثبتی که کارشناسان برای آن متصور هستند نیز از جمله مواردی است که می‌تواند رشد و رونق را برای شاخص بورس به همراه داشته باشد.


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا شاخص بورس به ارتفاع ۱۰۰ هزار واحد دست خواهد یافت یا نه اذعان داشت: مجموعه عوامل تاثیرگذار بر شاخص بورس برای رسیدن به قله ۱۰۰ هزار واحد در شرایط کنونی آماده است و رسیدن به این ارتفاع تا پایان سال برای شاخص بورس دور از دسترس و انتظار نیست.


کاظمی اسفه با تاکید بر این که شاخص بورس به عنوان دماسنج بازار و بیان کننده وضعیت کلی قمیت سهام شرکتها مطرح است اظهارداشت: بر این اساس معامله‌گران بویژه تازه‌واردان به بازار سهام باید به این نکته توجه داشته باشند که هر رشد یا کاهشی که شاخص بورس تجربه می‌کند نباید ملاک ورود یا خروج سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه باشد.


وی ادامه داد: بنابراین معامله‌گران برای حضور و سرمایه‌گذاری در بورس باید مجموعه عوامل سیاسی و اقتصادی و تاثیرگذار بر معاملات بازار سهام را مدنظر و ملاک سرمایه‌گذاری خود قرار دهند و استراتژی مشخصی را برای خرید و فروش‌های خود درنظر بگیرند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر