10 بهمن 1396 - 16:30
معاون‌ فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکید کرد؛

زیان‌دهی بانک‌ها در بخش بانکداری الکترونیک

معاون‌ فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: شبکه بانکداری الکترونیک ۷۵۰۰ میلیارد تومان هزینه مستقیم و غیر مستقیم دارد در حالی که درآمد این سیستم ۱۷۰۰ میلیارد تومان است و بانک‌ها از این نظر زیان‌ده هستند.
کد خبر : ۸۱۳۵۳
حکیمی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، ناصر حکیمی در اجلاس مدیران تحول دیجیتال کشور درباره تحولات سیستم مالی و روندهایی که در آینده در حوزه مالی کشور شاهد خواهیم بود، اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته تحولات بزرگی در نوع خدمت‌دهی به مردم ایجاد شده است.


وی با بیان اینکه اگر شما بتوانید امروزه با پول نقد معاملات و خریدهای خود را انجام دهید کمی سخت است، گفت: در سمت دسترسی که فن‌آوری اطلاعات باید ابزار را ایجاد می‌کرد، پیشرفت و اقدامات خوبی صورت گرفته و مهم‌ترین اتفاق، بومی شدن برخی فن‌آوری‌ها در کشور است.


حکیمی ادامه داد: این سیستم توسط ۲۵ هزار نفر از مهندسان در حال حرکت است اما در عین پیشرفت ابزارها، سرویس‌ها و دسترسی به خدمات مالی اتفاق بزرگی رخ نداده و همچنان مشتریان برای دریافت تسهیلات خرد با مشکلاتی مواجه هستند.


معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه بانک‌های کشور عادت به نوآوری ابزارهای بانکی و استفاده از آن در بخش خرد را ندارد، افزود: متاسفانه قسمت آی تی بانک ها و کسب و کار بانک‌ها دو مسیر متفاوت را طی کرده‌اند و شبکه بانکداری الکترونیک ۷۵۰۰ میلیارد تومان هزینه مستقیم و غیر مستقیم دارد در حالی که درآمد این سیستم ۱۷۰۰ میلیارد تومان است و بانک‌ها از این نظر زیان‌ده هستند.


وی با اشاره به اینکه تحولات رخ داده در سیستم مالی طی این سال‌ها اگر درست استفاده شود به نفع و در غیر این صورت مخرب خواهد بود، گفت: این تحولات شامل رشد استفاده از شبکه های پیام رسان است که در ابتدا تنها برای انتقال پیام بود و اکنون برای نقل و انتقال پول و بسیاری دیگر از فعالیت استفاده می‌شود.


حکیمی افزود: تحول دیگر بحث بلاک چین یا دفاتر توزیع شده است که ذهنیت سنتی ما درباره نحوه معاملات، ثبت اطلاعات و ... را متحول خواهد کرد که به نظرم درباره استفاده از این فن آوری و اثرات آن سردرگمی وجود دارد.


معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تصریح کرد: البته بحث بیت کوین اکنون داغ است اما نکته مهم فن‌آوری و نوع دفتر داری پشت این پول‌ها است، بلاک چین یک روند جهانی است که سیستم مالی ایران را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.


وی ادامه داد: اما درباره تحول سوم باید گفت که اکنون نسبت به سیستم بانکی دید خوبی وجود ندارد و نیاز به تغییر و تحول و جلب رضایت مشتریان است. این انتظار در کشور ما وجود دارد که بانک ها سمت و سوی سنتی و قدیمی خود را تغییر دهند، تجربه نشان داده مردم نسبت به بازپرداخت تسهیلات خوش قول هستند و مشکل بر سر تسهیلاتی است که به تولیدکنندگان پرداخت شده است.


حکیمی خاطرنشان کرد: فن آوری به جای تسهیل کارها، خود عامل تغییر کسب و کار است و اگر بخواهیم با تحول مواجه نشویم، همانطور که فین تک ها طی سال های اخیر پیشروی کردند و مبارزه با آن سخت است، سیستم بانکی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و از این سیستم تنها بدنه‌ای سنتی باقی خواهد ماند. وی تاکید کرد: اگر تغییرات هوشمندانه انجام نشود، عواقب خوبی نخواهد داشت و توصیه ما ایجاد زمینه همکاری با فن‌آوری است.


همچنین مهدی شامی زنجانی؛ دبیر علمی جایزه تحول دیجیتالی نیز اظهارداشت: اینترنت اشیا چند سالی است که شنیده می شود، اما به جایگاه اصلی خود نرسیده و برخی معتقدند در سه سال آینده تحول عظیمی در دنیای دیجیتال ایحاد خواهد مُرد. در صنعت هتلداری ۳۳ درصد از اینترنت اشیا استفاده می شود و ۷۴ درصد مدیران بیمه معتقدند که این تکنولوژی تحولی بزرگ ایجاد خواهد کرد.


وی افزود: در سال ۲۰۱۱، ۵۵ درصد فرهنگ را یک مانع توسعه دیجیتال می دانستند، اما در سال ۲۰۱۷ به ۶۲ درصد افزایش یافت. ۷۵ درصد مدیران معتقدند در سازمان خود توسعه و فن آوری دارند در حالی که کارمندان معتقدند ۳۷ درصد است. همه بخش ها به مهارت و استعداد دیجیتال نیاز دارند.


شامی زنجانی ادامه داد: تحول دیجیتال هم مهارت فناورانه و مهارت های نرم لازم دارد. دومین سال جایزه ملی تحول دیجیتال نوعی فرهنگ و به اشتراک گذاری فرهنگ و تقدیر از فعالان این حوزه است. در جایزه امسال، بخش آموزش سازمان ها نیر افزوده شد.


همچنین در حاشیه این اجلاس جایزه ملی تحول دیجیتال اهدا شد به: در محور زبدگی دیجیتالی لوح تقدیر اهتمام به زبدگی دیجیتالی به بانک ایران زمین و موسسه آموزش عالی مهر البرز تعلق گرفت. همچنین تندیس برنزین زبدگی دیجیتالی به شرکت توسن، تندیس سیمین به شرکت ارتباط فردا و تندیس زرین به بانک ملت اهدا شد.


در محور نوآوری دیجیتالی دو لوح تقدیر به سامانه الکترونیک انصار بابت نوآوری خدمات ارزش افزوده پیشخوان بانکی و شرکت عدل آفرینان ماندگار بابت نوآوری اولین و تنها شبکه کانال های توزیع دیتا هتلداری ایران اهدا شد.


همچنین شرکت‌ ارتباط فردا بابت نوآوری فینوتک تندیس برنزین، بانک ملی ایران بابت نوآوری پیام‌رسان مالی بله تندیس سیمین و شرکت توسن بابت نوآوری گذرگاه ارتباطی فرآیند مبتنی بر پلتفرم باز تندیس زرین را به خود اختصاص دادند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر