آشنایی با مفاهیم اقتصادی- ۹۲/

امنیت و شفافیت در بازار سرمایه

سهام شرکت‌هایی که در بورس خرید و فروش می‌شود، باید اطلاعات مالی خود را به صورت مستمر، منتشر کنند تا سرمایه‌گذاران، با اطلاع و شناخت کافی نسبت به وضعیت یک شرکت‌ درباره خرید یا فروش سهام آن اقدام کنند.
کد خبر : ۸۱۴۷۶
طرح

به گزارش ایبِنا، درصورتی که شرکتی برخلاف قوانین و مقررات، اطلاعات خود را منتشر نکند، اعضای هیأت مدیره شرکت مسئول خواهند بود و به خاطر این اقدام، باید به مراجع حقوقی پاسخگو باشند.


بنابراین، اگرچه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، شرکت‌های بزرگ و معتبری هستند و اغلب دچار چنین مشکلاتی نمی‌شوند، اما در عین حال قانونگذار با درنظر گرفتن این تمهیدات، اطمینان لازم را برای سهامداران فراهم می‌کند که نهایت تلاش جهت حفظ و استیفای حقوق آنان به عمل آمده است.


براساس قوانین و مقررات، شرکت‌هایی که سهامشان در بورس خرید و فروش می‌شود موظف‌ اند کلیه اطلاعات حائز اهمیت خود اعم از اطلاعات مالی، برنامه‌ها و... را به بورس اعلام کنند. بورس نیز پس از بررسی اطلاعات ارسالی از سوی شرکت ‌ها، این اطلاعات را در شرایط یکسان، برای اطلاع سهامداران منتشر می‌کند.


به‌ علاوه، بورس بصورت لحظه ‌ای، کلیه اطلاعات مربوط به آخرین وضعیت معاملات انجام شده در بورس، قیمت سهام، میزان عرضه و تقاضای موجود برای هر یک از سهام‌ها، میزان خرید و فروش صورت‌گرفته بر روی سهام و... را ازطریق اینترنت منتشر می‌کند و سرمایه‌گذاران می ‌توانند با بررسی و تحلیل این اطلاعات، نسبت به خرید سهام جدید و یا فروش سهامی که در اختیار دارند، تصمیم‌گیری کنند.


این موضوع که از آن، به شفافیت در بورس یاد می‌شود، باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران در شرایط یکسان و عادلانه ازنظر میزان دسترسی به اطلاعات، تصمیم‌گیری نمایند. بنابراین، می‌توان سرمایه‌گذاری در بورس را یک سرمایه‌گذاری کاملا شفاف دانست.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر