مدیرعامل بورس کالا در گفتگو با ایبِنا؛

هدف اصلی راه‌اندازی بورس، حذف رانت در اقتصاد است

مدیرعامل بورس کالا اعلام کرد: یکی از اهداف اصلی راه‌اندازی بورس از بین بردن واسطه‌ها و رانت در اقتصاد است.
کد خبر : ۸۱۵۰۵
سلطان نژاد

حامد سلطانی نژاد در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، با اشاره به ۱۰ ساله شدن بورس کالا در کشور گفت: در این مدت بورس کالا شاهد تغییرات و روند رو به رشدی در بازار فیزیکی و بازار مشتقات بوده است. به عنوان مثال در بازار فیزیکی ارزش معاملات و در رینگ پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی و صادراتی نیز رشد قابل ملاحظه‌ای به لحاظ حجم و ارزش را تجربه کرده اند.


مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه بسیاری از رکوردهای به دست آمده در این بورس در سال ۹۶ رقم خورده است افزود: بر این اساس بیشترین حجم معاملات پتروشیمی را در سال جاری تجربه کرده‌ایم و در مجموع شاهد افزایش ارزش معاملات بورس کالا بوده‌ایم.


وی اضافه کرد: در حوزه بازار مشتقه نیز امسال بیشترین ارزش معاملاتی قرارد آتی سکه را شاهد هستیم که همکه این موارد نشان دهنده این است که بورس کالا جایگاه خود را در اقتصاد و بازار سرمایه کشور پیدا کرده است و خوشبختانه یک بازار متمرکز برای معاملات کالایی و ابزارهای مشتقه به پشتوانه کالا در این بورس شکل گرفته است.


همچنین سلطانی نژاد در خصوص نقش بورس کالا در اقتصاد کشور اذعان داشت: یکی از مهمترین کارکردهای بورس کالا از بین برنده رانت و دلالی است؛ چرا که این بورس شرایطی را فراهم آورده تا فروشنده بطور مستقیم کالا یا محصول خود را به خریدار بفروشد.


مدیرعامل بورس کالا با اشاره به این که یکی از اهداف اصلی راه‌اندازی بورس کالا از بین بردن واسطه‌ها و رانت در اقتصاد است تصریح کرد: وقتی واسطه‌ها و دلال‌ها حذف شوند دیگر رانت قیمتی وجود نخواهد داشت که برخی به سمت آن بیایند. بنابراین مخالفت و مقاومت‌های صورت گرفته با بورس کالا به دلیل از بین رفتن رانت‌هایی است که سود زیادی را نصیب دلال‌ها می‌کند.


وی در ادامه در خصوص نقش بورس کالا در تعادل قیمت‌ها نیز گفت: انجام معاملات در بورس کالا سبب شده تا قیمت‌ها واقعی و منطقی‌تر شود و تولیدکنندگان محصول و کالاها از سود مناسبی برخوردار شوند.


سلطانی نژاد افزود: یکی دیگر از کارکردهای بورس کالا، کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی است که از جمله این موارد می‌توان به این نکته اشاره کرد که صنایع بالادستی با کمک بورس کالا توانسته‌اند بخشی از درآمدشان را پس‌انداز و برای طرح‌های توسعه‌ای سرمایه‌گذاری کنند. همچنین صنایع پایین دستی نیز توسعه یابند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر