14 بهمن 1396 - 12:08
جهرمی اعلام کرد:

۳ ماهواره در نوبت پرتاب به فضا/ یک ماهواره آماده پرتاب

وزیر ارتباطات با اعلام اینکه ۳ ماهواره در نوبت پرتاب به فضا قرار دارد گفت: یک ماهواره نیز آماده پرتاب است.
کد خبر : ۸۱۵۲۲
جهرمی

به گزارش  ایبِنا به نقل از  مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم بزرگداشت فناوری فضایی با بیان اینکه صنعت فضایی دو رکن دارد که نخست تحقیق، پژوهش و توسعه و دوم اقتصاد و کاربرد است، اظهارداشت: در کشور ظرفیت های خوبی وجود دارد و در حوزه ماهواره سنجشی و مخابراتی در حوزه تحقیق و پژوهش پیشرو هستیم به طوری که سه ماهواره در مراحل پایانی برای پرتاب و قرارگیری در مدار هستند و یک ماهواره نیز آماده پرتاب داریم و انشااله جوانان ما در دانشگاه شریف بتواند نتیجه و دستاورد خود را ببینند و این ماهواره که با اهداف پژوهشی و سنجشی آماده قرار گرفتن در مدار است، دستاورد نخبگان داخلی است.


وی با اشاره به عدم تمرکز در حوزه اقتصاد و کاربرد صنعت فضایی افزود: ساخت، خرید و در مدار قراردادن ماهواره یک پروژه اقتصادی است و از طرفی ظرفیت های مورد نیاز برای برقراری ارتباطات داده ای و همچنین بخش تلویزیونی کاملا مشخص است و از طرفی صداوسیما برای خودش کار خرید، ساخت و در مدار قراردادن ماهواره های تلویزیونی را دنبال می کند و سازمان فضایی نیز در حوزه داده ای پیگیری های خود را انجام می دهد و طبیعتا از منابع بیت المال در این حوزه ها استفاده و روز به روز بر هزینه های کشور افزوده می شود و نتیجه مورد نظر به دست نمی آید.


آذری جهرمی با بیان اینکه کشور و سازمان تلویزیونی را در دنیا سراغ ندارم که ماهواره را بخرد و خود در مدار قرار دهد، اظهارداشت: البته برای این موضوع در مجلس نیز بودجه در نظر گرفته شده در حالی که ما شاهدیم در بخش ماهواره های مخابراتی این کار اقتصادی نیست و طبیعتا دوستان ما در صدا و سیما نیز چنین ملاحظه ای را دارند که باید با تمرکز و در نظر گرفتن چهارچوب ها پیگیری بر اساس تفاهم صورت گیرد.


عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه در حوزه هایی چون ناوبری هواپیماها، در عرصه مخابرات و پخش صداوسیما در کشور با مشکلاتی مواجه هستیم، تصریح کرد: با توجه به گستردگی جغرافیایی که در کشور داریم اگر تمرکز در منابع و مدیریت ایجاد نشود نمی توان این مشکلات را حل کرد.


بالاترین مقام مسئول حوزه ICT کشور با اشاره به اینکه برای رسیدن به جمع بندی باید صحه صدر داشته باشیم و نگاه های صنفی را کنار بگذاریم، خاطر نشان کرد: اگر صداوسیما آمادگی پذیرش ماموریت های فضایی را داشته باشد و بخش خصوصی نیز ظرفیت آن را داشته باشد چون مجموعه کار برای نظام و کشور است، ما آمادگی واگذاری آن را داریم.


وزیر ارتباطات با اشاره به تدوین پنج مدل برای هماهنگی سازمان فضایی و صداوسیما گفت: البته در هماهنگی ها دستاوردها مطلوب نیست و نمی توان هر سال نقطه ای را در مدارهای فضایی ثبت کرد و بعد به دلیل ناتوانی در قراردادن ماهواره در آن نقطه به دنبال ثبت نقطه دیگری باشیم.


وی با تاکید بر اینکه در حوزه کاربرد ماهواره ها باید تلاش ویژه ای انجام دهیم، افزود: پس از روز جهانی فضایی از سازمان فضایی خواستیم که در جهت ترویج کاربردهای صنعت فضایی اقدام کنند که در پی آن جلسات و کارگاه های متعددی برگزار شد تا این عرصه معرفی شود.


آذری جهرمی به تفاهم میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: هم اکنون سند تفاهم این دو وزارتخانه آماده شده تا با استفاده از ظرفیت های داخلی مشکلات خود را در این حوزه رفع کنیم.


عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به سایت های کشورهای غربی به ویژه آمریکا در ایران اظهارداشت: در زمان طاغوت آنها برای اهدافی همچون اندازه گیری پیشرفته لرزش ها برای برآورد آزمایش های موشکی و هسته ای روسیه سایت های جاسوسی خود را در ایران راه اندازی کرده بودند که وقتی به اسناد مراجعه می کنیم می بینیم که این سایت ها صرفا برای اهداف خودشان بوده و هیچ دسترسی به ایرانیان داده نمی شد.


بالاترین مقام مسئول حوزه ICT کشور با ابراز خوشحالی از حضور دانشجویان کشورمان در مسابقات ساخت ماهواره اظهارداشت: همین که حرکت کردیم و به جوانان و دانشمندان خود بها دادیم دستاورد بزرگی است چرا که حضور در منطقه خلاء تحت تعشعات فضایی استانداردهای بسیار ویژه و خاصی می خواهد که جوانان ما با وجود تحریم ها توسط خلاقیتی که داشتند توانستند به آن غلبه کنند و دسترنج خود را در مدار قرار دهند و از این ظرفیت بهره ببرند.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این خودباوری را نتیجه حرکت الهی حضرت امام در شروع نهضت در سال ۱۳۴۲ دانست و گفت: در روزی که ماموران ساواک برای بازدداشت حضرت امام آمده بودند خطاب به ایشان گفتند که همراهان و پیروان شما کجا هستند که امام پاسخ داد سربازان من در گهواره ها هستند و خواهند آمد. آن جمله امام محقق شد و آنها فجر را خلق کردند و انقلاب را به وجود آوردند و در جنگ پای آن ایستادند و در جهاد نیز دستاوردهایی داشتند.


ادامه دارد... د.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر