26 بهمن 1396 - 13:10

امسال ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق بدهی دولت منتشر شد

مدیرکل مرکز مدیریت بدهی ها و تعهدات عمومی دولت گفت: امسال انتشار اوراق بدهی دولتی بر اساس قانون بودجه تا ۳۴۰ هزار میلیارد ریال تعیین شد که تاکنون ۳۰۰ هزار میلیارد ریال آن منتشر شده است.
کد خبر : ۸۲۱۶۴
اوراق قرضه

به گزارش ایبِنا از ایرنا، مهدی بنانی روز پنجشنبه در سومین همایش آشنایی با اسناد خزانه اسلامی در محل اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد که با حضور کارشناسان و ذیحسابان دستگاه ها برگزار شد، این مطلب را بیان کرد.


وی افزود: امسال افزون بر ۹۵ هزار میلیارد ریال اوراق بر اساس بند «ه» تبصره پنج قانون بودجه سال ۹۶، تنها در قالب اسناد خزانه اسلامی منتشر می شود.


وی اضافه کرد: دولت برای تسویه بدهی‌های مسجل خود با حفظ قدرت خرید مردم، بابت طرح ‌‎های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مابه‌التفاوت قیمت تضمینی محصولات کشاورزی با قیمت فروش در بورس اسناد خزانه اسلامی به قیمت اسمی و سررسید معین به طلبکاران واگذار می‏ کند.


مدیرکل مرکز مدیریت بدهی ها و تعهدات عمومی دولت با بیان اینکه اسناد اسلامی از مالیات معاف است، تاکید کرد: این اسناد عملا از سال ۱۳۹۳ طراحی و شروع شد که استارت تأسیس بازار بدهی در کشور بود که در ادامه سایر ابزار و اوراق نیز به کمک آن آمد.


بنایی تصریح کرد: اسناد خزانه با سررسید کمتر از یک سال است که برای نخستین بار اجازه داده شد، برای مدیریت نقدینگی اوراق منتشر شود و فلسفه اصلی این بود که در ۶ ماه اول سال پروژه‌های عمرانی را از لحاظ مالی تامین کند و در ۶ ماه دوم که دولت به منابع مالی خود دسترسی پیدا می‌کند، اسناد را از محل این منابع تسویه کند و بدین ترتیب فاصله بین منابع و مصارف دولت درست مدیریت می‌شود.


وی ادامه داد: در واقع انتشار اسناد برای استفاده در پروژه‌های عمرانی موجب شد در فصل مناسب منابع در اختیار قرار گیرد و در فصل بعدی اسناد تسویه شود.


این مسئول تاکید کرد: بازار بدهی، نقش مدیریت برخی سوداگری ها در عرضه سپرده ها و کمک به مدیریت سرمایه را انجام می دهد و به مرور موجب آرامش در بازار خواهیم بود که نمونه آن بازار مسکن و طلا قابل مشاهده است.


سومین همایش آشنایی با اسناد خزانه اسلامی بعد از ۲ روز همایش حسابداری تعهدی در یزد برگزار شد.


در این همایش که مسئولان وزارت امور اقتصادی و دارایی، ذیحسابان و کارشناسان ارشد مالی دستگاه های اجرایی یزد حضور داشتند، آموزش های لازم در زمینه های مسائل مالی و تخصصی، رفع چالش های حوزه مالی دستگاه های اجرایی مورد بررسی قرار گرفت.


نحوه تغییر مبنای حسابداری نقدی به تعهدی، انواع صورت های مالی و لزوم ارائه آن از طریق سامانه های الکترونیکی « سماد» و «سناما»، نحوه تهیه فرم عملکرد و صورت های مالی و ثبت دقیق مطالبات و بدهی های دولت از دیگر مباحث طرح شده در این همایش بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر