30 بهمن 1396 - 10:44

رقابت دانشگاه ها برای کسب درآمد یا انتقال دانش

دولت ها باید بخش خصوصی را در آموزش جدی گرفته و برگزاری دوره های مهارت آموزی تخصصی در سطوح مختلف را با اعتماد به بخش خصوصی برون سپاری کنند.
کد خبر : ۸۲۳۵۸
صیاری

به گزارش ایبِنا، عضو هیات امنای دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اهمیت تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت گفت: نسل سوم دانشگاه ها با هدف تربیت عالمان کارآفرین ترسیم شده است  و باید مشاوره های کسب و کار جهت ایجاد اشتغال و پرورش کارآفرینان را ارائه دهند ولی دانشگاه ها این روزها به شدت به دنبال  سودآوری و فروش نام دانشگاه خود هستند و با روش های مختلفی نظیر جذب دانشجو بدون کنکور و یا برگزاری دوره های مختلف مهارتی MBA و DBA اقدام به جذب سرمایه می کنند.


نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: برخی کارشناسان معتقدند برگزاری دوره های مهارت آموزی مختص دانشگاه ها نیست و نباید دانشگاه های دولتی و به نام نسبت به برگزاری این دوره ها اقدام کنند.


محمدرضا تابش همچنین تاکید کرد که دانشگاه ها  باید در راستای انتقال دانش به روز و کارآمد و مطابق با بازار کار حرکت کنند و  برگزاری این دوره های تکمیلی را به بخش خصوصی بسپارند.


دولت ها بخش خصوصی را در آموزش جدی بگیرند


رییس انجمن کسب و کار ایران طی گفتگویی در خصوص برگزاری دوره های مهارت آموزی در دانشگاه ها، گفت: افزایش درآمد یکی از دلایل برگزاری دوره های بدون کنکور در دانشگاه های دولتی و نیمه دولتی است که به دلیل نبود تخصص کافی و تحقیقات لازم وعدم استفاده از اساتید مرتبط و با تجربه، مهارت آموزی واقعی به دانشجویان صورت نمی گیرد و در نتیجه دانشگاه ها خروجی چشمگیری نخواهند داشت.


هادی سیاری افزود: دولت ها باید بخش خصوصی را در آموزش های تخصصی مهارتی جدی گرفته و برگزاری دوره های مهارت آموزی در سطوح مختلف را برون سپاری کنند. رییس مدرسه عالی کسب و کار ماهان یادآور شد: دولـت طـــرح تحولی با چشم اندازی ۲۰ ساله تهیه کرده و از آنجا که تربیت نیروی متخصص و به روز باید در محیط دانشگاه اتفاق بیفتد، مسئولان باید در راستای مهارت آموزی دانش آموختگان تصمیمی عاجل بگیرند و با همکاری دولت و بخش خصوصی نسبت به واگذاری اجرای دوره های مهارت آموزی تخصصی به مراکز و موسسات آموزشی غیر دولتی اقدام نمایند.


وی با بیان اینکه بیم آن می رود کم کم دانشگاه ها از وظیفه اصلی خود که انتقال دانش کارآمد و به روز است دور بمانند، خاطر نشان کرد: در برخی موارد دانشگاه های دولتی و نیمه دولتی با استفاده از برند معتبر خود در برگزاری دوره های مهارت و جذب دانشجو به جای انتقال دانش با یکدیگر به رقابت می پردازند.


سیاری همچنین معتقد است که مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی با حذف آزمون از ۹۰ درصد رشته های مقطع کارشناسی، گرچه برای اشتغال زایی هزاران نفر از اساتید و مدرسان و کارمندان دانشگاه آزاد بستر ایجاد می کنند ولی از طرفی بیکاری صدها هزار دانشجو را که آسان و بدون قید و شرط وارد دانشگاه شده و بدون مهارت خارج می شوند را رقم می زنند که این رویه با منویات رئیس جمهور و دولت تدبیر و امید منافات دارد.


بسیاری از خروجی های دانشگاه ها هیچ مهارتی ندارند


ناکارآمدی دانشگاه ها، صدای جامعه روحانیت را هم درآورده است تا جایی که حجت الاسلام قرائتی در نامه ای خطاب به مسئولان  فرهنگی، حوزوی و دانشگاهی اعلام کرد: امروز بسیاری از خروجی های دانشگاه ها جز محفوظات و مدرک، هیچ مهارتی ندارند و همین مدرک برای آن ها مانع کار است و آنها را تبدیل به جوانانی پرتوقع و مطالبه گر که بدون هیچگونه تولیدی، مصرف گرا  بوده و در انتظار استخدام و کار دولتی هستند، نموده است.


به گفته وی، متاسفانه امروز آموزش و پرورش افراد تحصیل کرده تربیت می کند، اما درصد کمی از آنان با مهارتی که دارند بعد از آن که وارد بازار کار شده و به کسب و کاری رسیدند، در انتظار استخدام نبوده و از دولت توقع نخواهند داشت.


وی تصریح کرد: نداشتن  مهارت  یعنی نداشتن شغل و درآمد که منجر به عدم توانایی برای ازدواج و فرزند و ایجاد نشاط شده و نبود این ها یعنی افسردگی، اعتیاد، به فساد روی آوردن که همه از تبعات غیر مستقیم بی مهارتی است.


برچسب ها: کسب و کار رقابت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر