08 اسفند 1396 - 12:45
سخنگوی دولت:

همه افراد سال آینده یارانه می‌گیرند

سخنگوی دولت گفت: سال آینده همین روش پرداخت یارانه را ادامه می‌دهیم و همه یارانه می‌گیرند، مگر مواردی که ثروتمند بودن آنها محرز شود.
کد خبر : ۸۲۷۳۲
محمدباقر نوبخت

به گزارش ایبِنا، محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اظهارداشت: در بودجه سال آینده سیاست کاهش فقر مطلق را همراه با اصلاح در روش پرداخت یارانه های نقدی و غیر نقدی منعکس کردیم که مجلس با اصلاح روش پرداخت یارانه های نقدی و غیر نقدی در بودجه سال آینده موافقت نکرد اما دست دولت را باز گذاشت تا اگر بخواهد مواردی را اصلاح کند و یا همین روش موجود را ادامه بدهد.


وی ادامه داد: ما همین روش پرداخت یارانه را در سال آینده ادامه می دهیم و عموم خانوارها یارانه می گیرند مگر درمواردی خاص و افرادی که ثابت شود ثروتمند هستند. نوبخت با اشاره به اینکه لایحه بودجه سال ۹۷ در مجلس به تصویب رسید، گفت: بودجه سال آینده با یک اصلاح ساختاری و بهره گیری از روش بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد تهیه شده و در این لایحه برای نخستین بار ۳۴۰ ردیف و دستگاه برای اولین بار بودجه شان براساس قیمت تمام شده محاسبه شده بود.


وی افزود: تکلیف قانونی برای ۲۰ درصد از دستگاه ها بود اما ما ۳۴ درصد را مبتنی بر قیمت تمام شده محاسبه کردیم. سخنگوی دولت گفت: بودجه استان‌ها را در سال آینده تقویت و اختیاراتی را به استان ها واگذار کردیم.


نوبخت افزود: ردیف های غیر متفرقه را که در بودجه وجود داشت به مقدار قابل توجهی حذف و به زیر ردیف ها منتقل کردیم تا ببینیم از ردیف های مختلف چقدر بهره مند می شویم. وی گفت: آنچه بودجه سال آینده را از بودجه های دیگر متفاوت می کند این است که ما اهداف مورد تاکید و اولویت های برنامه ششم را در این بودجه و در تبصره ۴ مشخص کردیم و چون منابع عمومی برای این اهداف ناکافی بود با اجازه مقام معظم رهبری و به وسیله مجلس ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای این اهداف اولویت دار برنامه ششم در بودجه ۹۷ اختصاص دادیم.


اشتغال گسترده برای یک میلیون و ۳۳ هزار نفر با ۱۲ برنامه مشخص
سخنگوی دولت گفت: یکی از اهداف مشخص در بودجه ۹۷ اشتغال گسترده برای یک میلیون و ۳۳ هزار نفر با اجرای ۱۲ برنامه مشخص شده است. نوبخت افزود: اقدام دیگری که در لایحه بودجه ۹۷ در کنار اجرای برنامه فقرزدایی مطلق داریم، اشتغال گسترده برای یک میلیون و ۳۳ هزار نفر است.


وی گفت: برای اجرای این ۱۲ برنامه ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته ایم که محل تأمین این رقم ذکر شده دولت با همکاری بخش غیردولتی است. نوبخت ادامه داد: ۲۰ درصد از رقم ذکر شده از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استفاده می شود، ۳ هزار میلیارد تومان که مجلس در نظر گرفت و ۵ هزار میلیارد تومان که در جدولی مربوط به تبصره ۱۴ برای اشتغال و تولید در نظر گرفته شده است.


نوبخت افزود: برنامه اشتغال به چند طریق انجام خواهد شد که احیای بافت های فرسوده، احداث ۴۵۰ هزار واحد مسکونی حمایتی در شهر و احداث ۴۵۰ هزار واحد مسکونی حمایتی در روستا، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله برنامه های ذکر شده در زمینه اشتغال است.


سخنگوی دولت گفت: از طریق نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برای ۲۵ هزار نفر اشتغال ایجاد می شود که این نوسازی علاوه بر ایجاد اشتغال، رفع آلودگی هوا، صرفه جویی در حامل های انرژی و ایجاد رفاه در حمل و نقل بار و مسافر را نیز به همراه خواهد داشت.


کاهش چهار دهم درصدی نرخ بیکاری در پاییز ۹۶


سخنگوی دولت گفت: نرخ بیکاری در پاییز ۹۵، به میزان ۳.۱۲ درصد بوده که در پاییز امسال ۱۱.۹ به درصد رسیده است که این ارقام نشان دهنده کاهش چهار دهم­ درصد نرخ بیکاری در این بازه زمانی است.


محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه ­سال آینده باید برای بیش از یک میلیون نفر فرصت شغلی ایجاد کنیم افزود: هم اکنون سه میلیون دویست هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد.


وی جمعیت بیکار را رو به افزایش دانست و گفت: در پاییز ۹۶ نسبت به ۹۵، ۹۷۱ هزار و ۶۸۰ نفر جمعیت بیشتری وارد بازار کار شدند که هم اکنون جویای کار هستند از این تعداد ۹۵۷ هزار و ۷۵۱ نفر موفق به کسب شغل اما ۱۳ هزار و ۹۲۸ نفر نیز به جمعیت بیکار اضافه شدند.


سخنگوی دولت نرخ بیکاری جوانان بین ۱۵ تا ۲۴ سال را در پاییز ۹۵، به میزان ۳۰.۴ درصد اعلام کرد و ادامه داد: این رقم در پاییز ۹۶ با دو درصد کاهش به ۲۸.۴ درصد رسیده است که تاکید دولت در انجام تلاش بیشتر برای ادامه این روند مثبت است.


نوبخت گفت: در ۹ ماه امسال از ۸۳۶ هزارنفر جمعیت فعال ۸۱۹ هزار نفر به شغل دست پیدا کردن که بر این اساس نرخ متوسط بیکاری در این تاریخ ۱۲.۱ درصد شد.


۶ درصد متوسط رشد اقتصادی


سخنگوی دولت متوسط رشد اقتصادی کشور را در شش ماه اول امسال شش درصد اعلام کرد و افزود: این رشد اقتصادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته اعلام شده است. وی با اشاره به اینکه نرخ تورم ۸.۳ درصد و همچنان تک رقمی است گفت: با مقایسه قیمت ها از شهریور سال ۹۲ تا کنون فعالیت دولت از جلوگیری از نرخ تورم به معنای ارزان کردن کالاها نبوده است بلکه ما جلوی رشد فزآینده و گرانی را گرفته ایم. به این معنا که به جای ۴۰ درصد افزایش قیمت این رقم بین ۹ تا ۱۴ درصد بوده است بنابراین ما در این رابطه موفق عمل کرده ایم.


نوبخت با اشاره به اینکه سیاست های ابلاغ شده اقتصاد مقاومتی ­­مقام معظم رهبری با هدف رشد اقتصادی کنترل تورم و اشغال و بیکاری بوده است، گفت: دولت در دسترسی به رشد اقتصادی گام های موثری برداشته است که آثار این نه فقط در اقتصاد داخلی بلکه با توجه به شاخص های موجود، در خارج از کشور هم بوده است.


وی با اشاره به موافقت مجلس برای تکمیل طرح های عمرانی گفت: سه هدف در بودجه برای طرح های عمرانی نیمه تمام در نظر گرفته شده است که بخشی از آنها را واگذار میکنیم و بخش دیگر را از طریق شراکت با بخش خصوصی و غیر دولتی انجام می دهیم.


طراحی مدل مالی جدید


سخنگوی دولت با اشاره به طراحی مدل مالی جدید در تبصره ۱۹ بودجه برای اجرای طرح های عمرانی افزود: ۱۲۶ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی در سال های آینده با استفاده از این مدل های جدید تعیین شده است که ۱۵ هزار میلیارد آن از بودجه عمومی و به صورت اهرمی و بخشی از منابع صندوق به بخش خصوصی ارائه می شود که این ارقام علایم بر آورد بخش خصوصی خواهد بود.


نوبخت با اشاره به اینکه برای نخستین بار بودجه به صورت شفاف به مجلس ارائه شده است گفت: اصلاح ساختاری هم بر مبنای عملکرد ۳۴ درصد صورت گرفته و طرح های متعددی با آن انجام داده ایم.


سخنگوی دولت با بیان اینکه بودجه امسال گامی به جلو است افزود: البته این به معنای بی نیازی دولت از انتقاد نیست و امیدواریم که بتوانیم آن را انجام دهیم البته باید آثار تصمیمات ما در شاخص های کلان اقتصادی نمایان شود و مردم در نهایت رفاه را احساس کنند.


گسترده شدن شبکه حمل و نقل ریلی در زندگی مردم ملموس است


­سخنگوی دولت گفت: گسترده شدن شبکه حمل و نقل ریلی که جزو­ طرح های­ اقتصاد مقاومتی است از جمله مواردی­ است که در زندگی مردم ملموس است. نوبخت درباره این که چه اقداماتی در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام شده که در زندگی مردم ملموس است؟ گفت: گسترده شدن شبکه حمل و نقل ریلی و اقدام برای عبور و مرور سریع مسافران از جمله اقداماتی است که در طرح های­ ­­اقتصاد مقاومتی در زندگی مردم ملموس است.


وی ادامه داد: برای عبور و مرور سریع مسافران و زائران به مشهد مقدس هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای برقی کردن راه آهن این مسیر سرمایه گذاری کردیم. نوبخت ادامه داد: وقتی اتفاق تلخی مانند سقوط هوایپما می افتد خرید هواپیماهایی که ما به صورت اجاره به شرط تملیک برای ایجاد رفاه نسبی در جامعه خریداری کرده ایم مشخص می شود.


سخنگوی دولت به اقداماتی که در زمینه آب انجام­ ­­شده است اشاره کرد و گفت: هشت میلیارد دلار برای مهار آبهای مرزی در نظر گرفته ایم و طرح های بزرگی در غرب کشور در این زمینه و در چارچوب اقتصاد مقاومتی انجام داده ایم.


 ۹۷۰۰ میلیارد تومان برای بیمه سلامت پرداخت شده است


سخنگوی دولت گفت: در قانون بودجه سال ۹۶ ده هزار میلیارد تومان برای بیمه سلامت در نظر گرفته شده که تا به حال ۹۷۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده و بقیه آن هم تا پایان سال پرداخت خواهد شد. نوبخت در این نشست افزود: بودجه بیمه سلامت در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ دو برابر شده است.


وی گفت: دولت خودش را موظف می داند تا دسترسی همگان به بهداشت با قیمت نازل را فراهم کند. سخنگوی دولت در خصوص اقدامات دولت برای حمایت از آموزش و پرورش گفت: همه ارقام مربوط به حق التدریس های آموزش و پرورش تا پایان امسال تسویه خواهد شد.


نوبخت در باره ترمیم حقوق بازنشسته ها گفت: امسال برای ترمیم حقوق بازنشسته ها سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفتیم و در سال بعد همین میزان را اختصاص خواهیم داد. وی ادامه داد: در یک دوره پنج ساله هم ترازی حقوق بازنشسته ها را به طور کامل انجام خواهیم داد.


سخنگوی دولت در باره تعامل دولت با نخبگان گفت: ما همواره تلاش می کنیم که با نخبگان ارتباط داشته باشیم و رئیس جمهور در سفرهای استانی همیشه جلسه ویژه با نخبگان را دارند. نوبخت درباره اعاده اموال نامشروع مسئولین گفت: هیچ کس با این موضوع مخالف نیست و ما حتما موافقیم که اموال نامشروع مسئولین پس داده شود.


پرداخت حقوق از ۱۵ اسفند آغاز می شود


سخنگوی دولت گفت: پرداخت حقوق ها را از ۱۵ اسفند آغاز می کنیم که روزهای آخر از دغدغه ارائه حقوق فارغ شویم. نوبخت در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران افزود: در ­دیداری که در هفته گذشته از مراکز بهزیستی داشتیم و با توجه به اینکه یارانه آنها مدتی به تعویق افتاده بود دیروز همه­ ­­یارانه آنها را تخصیص­ ­دادیم و بخش قابل توجهی را هم دریافت کردند.


وی ادامه داد: امیدواریم­ در ­چند روز آینده یارانه مراکز بهزیستی را به طور کامل پرداخت کنیم. نوبخت­ ­­در مورد­­خروج ایران از برجام گفت: موضع دولت با صراحت به دفعات اعلام شده و نظام در این مورد بسیار قاطع است.


وی با بیان اینکه­­اگر منافع ملی ما در برجام حفظ نشود در آن نمی مانیم­افزود:­ ما در جهت منافع ملی کشور خود حرکت می کنیم. سخنگوی دولت درباره سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان گفت: رئیس جمهور در اسفند ۹۲ به این استان سفر کردند و ۳۲۶ میلیارد تومان برای این استان در نظر گرفته شد.


نوبخت ادامه داد: در آن زمان ۱۰ طرح ­برای این استان تعریف شده بود و ما گزارش کاملی از نحوه اجرا شدن آن طرح ها در اختیار داریم. وی گفت: با سفر رئیس جمهور به این استان رقم قابل توجهی برای آن در نظر گرفته شده است و مشخص شده که چه کارهایی باید انجام شود.


 عرضه اسناد خزانه اسلامی از شنبه هفته آینده


سخنگوی دولت گفت:‌ پس­ ­­از تمام شدن مهلت عرضه اوراق مشارکت بانک مرکزی و از شنبه هفته آینده دولت اسناد خزانه اسلامی با نرخ ۲۰ به اضافه نیم درصد عرضه خواهد کرد. نوبخت در ادامه نشست هفتگی خود افزود: سیاست های دولت برای کنترل بازار ارز عرضه اوراق گواهی سپرده با نرخ ۲۰ درصد و پیش فروش سکه در بازه های ۶ و یک ماهه بود و این نشان می دهد که دولت همه تلاش خود را می کند تا پول ملی تضعیف نشود.


وی ادامه داد: پس­ ­از پایان­­­ عرضه اوراق گواهی سپرده با نرخ ۲۰ درصد، ‌­ دولت قصد دارد اسناد خزانه اسلامی را به بازار عرضه کند. نوبخت درخصوص صحبت هایی مانند اینکه دولت می خواهد نرخ ارز بالا برود، گفت: سیاست دولت سیاست مهار تورم است و این سیاست مستمر بوده و در سال های آینده هم دنبال می شود.


سخنگوی دولت افزود: دولت خواهان افزایش نرخ ارز نیست و مناسب ترین مکانیزم کاهش قیمت ارز متناسب کردن شرایط عرضه و تقاضاست. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه واردت ما از صادرات ما کمتر است گفت: ما با­ کمبود ارز روبرو نیستیم و برخورد با دلال ها از طرف بانک مرکزی بسیار درست و سنجیده بود.


نوبخت ادمه داد: بازار ارز برای دولت امنیتی است و این بازار با بازارهای دیگر فرق می کند. وی گفت: دولت همه ­راههایی را که باعث می شد بازار ارز متلاطم شود را بست­ و راههایی را باز کردیم که ارزش پول مردم حفظ شود.


نوبخت با بیان اینکه­ ­­سیاست دولت تقویت ارزش پول ملی است؛ ­ افزود:­ دولت علاقمند است چرخ تولید روان باشد و در صورتی که با بالارفتن نرخ سود سپرده های بانکی، نرخ سود تسهیلات هم بالا برود و چرخ تولید کُند شود حتماً دولت کمک خواهد کرد.


سخنگوی دولت درباره تشکیل کارگروه کم آبی­ گفت: این کارگروه کم آبی برای سال آینده تشکیل شده تا ان شاءالله از خشکسالی سال آینده عبور کنیم. نوبخت­ افزود: به جای اینکه تهران برای استان ها برنامه داشته باشد به استان ها اختیار دادیم که برای کم آبی خودشان برنامه داشته باشند و با نظارت ما اجرا کنند.


وی گفت: در برخی از استان ها ممکن است بعضی از محصولات کاشته نشود و ممکن است برای آن محصولات واردات داشته باشیم. نوبخت افزود : مقدار پیش بینی ما برای کم آبی بدبینانه تر بود ولی با نزولاتی که اواخر داشتیم شرایط بهتری را در سال آینده خواهیم داشت.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر