16 اسفند 1396 - 14:27

هزینه تمام شده انواع تسهیلات مسکن بدون سپرده+جدول

به دنبال تنزل کم‌سابقه قیمت اوراق تسهیلات خرید مسکن طی چند روز اخیر، اکنون بهترین زمان خرید اوراق برای خریداران قطعی مسکن محسوب می‌شود.
کد خبر : ۸۳۲۱۲
اوراق تسهیلات مسکن

به گزارش ایبِنا، طی ۱۴ روز نخست اسفند ماه ۷۵۰ هزار و ۴۲ فقره اوراق مسکن در بازار رسمی فرابورس مبادله شد که این میزان ۶ درصد کمتر از مبادلات مدت مشابه ماه گذشته است. این کاهش میزان تقاضای اوراق یکی از عواملی بود که موجب ریزش قیمت اوراق مسکن شد.


با این حال، تحت تاثیر افزایش ۱۲ درصدی معاملات مسکن در تهران طی ۱۰ ماه اول امسال، خرید اوراق تسهیلات خرید مسکن در سال جاری رشد قابل توجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته اما به دلیل افزایش عرضه ناشی از رشد حجم انتشار اوراق توسط بانک مسکن از یک سو و همچنین تدابیر ضدسفته­ بازی در بازار اوراق تسهیلات، امن بودن این بازار را برای مصرف­ کنندگان (آرامش نسبی قیمت اوراق در دوره رونق معاملات مسکن) رقم زده است.


گران‌ترین نماد «تسه» عرضه شده در فرابورس در دو روز گذشته مربوط به تازه‌ترین نماد که در بهمن ۹۶ عرضه شده است بود و با قیمت ۶۶ هزار و ۵۷۵ تومان مبادله شد. خریداران این نماد دو سال فرصت دارند تا به طور جدی وارد بازار ملک شده و محل جدید سکونت خود را انتخاب کنند.


در مقابل ارزان‌ترین نماد نیز به قدیمی‌ترین نماد معتبر در بازار که اسفند ۹۴ عرضه شده، اختصاص داشت. اوراق منتشر شده در این تاریخ فقط برای استفاده در معاملات قطعی اسفند ماه قابل استفاده هستند و به همین خاطر قیمت آنها به پایین ‌ترین حد در بازار فعلی یعنی ۶۰ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است.


بقیه اوراق که در فاصله این دو تاریخ منتشر و در فرابورس عرضه شده‌اند نیز تقریبا هم‌کانال شده و همگی در کانل ۶۵ یا ۶۶ هزار تومان قرار گرفته‌اند. در نیمه اول امسال متوسط قیمت اوراق بالای ۷۰ هزار تومان بود اما در حال حاضر به رغم آنکه معاملات مسکن افزایش پیدا کرده، شیب تغییرات قیمت اوراق تسهیلات خرید مسکن منفی شده است.


این ارقام در مقابل بهای میانگین اوراق مبادله شده در بهمن‌ماه که ۷۲ هزار و ۱۲۰ تومان بود، بین ۷.۵ تا ۱۵ درصد کمتر است و در بیش از ۱۰ ماه گذشته نیز بی‌سابقه بوده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد بهترین زمان خرید اوراق برای خریداران مسکن که قصد استفاده از تسهیلات بدون نوبت و بدون نیاز به سپرده‌گذاری مسکن را دارند، فرا رسیده است.


در جدول زیر هزینه تمام شده استفاده از تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن با در نظر گرفتن سقف تسهیلات و گران‌ترین اوراق موجود در بازار محاسبه شده است. هر چند به این ارقام کارمزد انجام مبادله در فرابورس توسط شرکت‌های کارگزاری بازار سرمایه اضافه خواهد شد.


لازم به یادآوری است که در صورت تمایل، امکان استفاده از یک فقره تسهیلات جعاله برای تمامی تسهیلات‌ گیرندگان انفرادی متقاضی و نیز یکی از زوجین برای تمامی انواع تسهیلات خرید مسکن فراهم است.






















































نوع تسهیلات



سقف پرداختی (تومان)



تعداد اوراق مورد نیاز(فقره)



هزینه خرید اوراق (تومان)



جعاله



۲۰ میلیون



۴۰



۲ میلیون و ۶۶۳ هزار



انفرادی خرید مسکن در تهران



۶۰ میلیون



۱۲۰



۷ میلیون و ۹۸۹ هزار



انفرادی خرید مسکن در شهرهای بزرگ



۵۰ میلیون


۱۰۰

۶ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۵۰۰



انفرادی خرید مسکن در سایر شهرها



۴۰ میلیون


۸۰

۵ میلیون و ۳۲۶ هزار



زوجین خرید مسکن در تهران


۱۰۰ ۲۰۰

۱۳ میلیون و ۳۱۵ هزار



زوجین خرید مسکن در شهرهای بزرگ


۸۰ ۱۶۰

۱۰ میلیون و ۶۵۲ هزار



زوجین خرید مسکن در سایر شهرها


۶۰ ۱۲۰

۷ میلیون و ۲۰۰ هزار



برچسب ها: تسه تسهیلات مسکن
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر