23 اسفند 1396 - 10:34
ایبِنا گزارش می‌دهد:

رشد ۳. ۸۱ درصدی ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی در ۵۷ ماه

طبق اطلاعات شاپرک روند نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی در دوره ابتدای سال ۱۳۹۲ تا آذر سال ۱۳۹۶ صعودی بوده و از ۶.۶۱ درصد رشد در فروردین ماه ۹۲ به ۱۰.۴۲ درصد در آذر ۹۶ رسید.
کد خبر : ۸۳۵۴۶
شاپرک

به گزارش خبرنگار ایبِنا، شرکت شاپرک گزارش عملکرد صنعت پرداخت در بهمن ماه ۱۳۹۶ را منتشر کرد که جزییات عملکرد این شرکت در بخش اقتصاد ملی به شرح زیر است:


نسبت ارزش تراکنش های شاپرک به نقدینگی


این شاخص نشان می دهد که صنعت پرداخت الکترونیک تا چه میزان در اقتصاد ملی نقش داشته و چقدر در تسهیل مبادلات اقتصادی کشور موثر بوده است. برای بررسی نسبت ارزش تراکنش های شاپرک به نقدینگی که به صورت الکترونیکی پرداخت شده، محاسبه می شود.


جدول زیر اطلاعات این شاخص را نشان می دهد. لازم به ذکر است که به دلیل عدم انتشار آمار نقدینگی دی و بهمن ماه توسط بانک مرکزی، در محاسبه این شاخص از اطلاعات موجود (تا آذر ماه ۱۳۹۶) استفاده شده است.


در آذر ماه ۱۳۹۶ ارزش تراکنش های شاپرک ۱۰.۴۲ درصد از کل نقدینگی بوده که این شاخص نسبت به ماه آبان، افزایش ۰.۶۵ درصدی داشته است.



در ماه آذر، ارزش تراکنش های شاپرک رشد ۸.۱۹ درصدی داشته که در مقایسه با رشد ۱.۴۴ درصدی نقدینگی نسبت به آبان ماه، افزایش شاخص نسبت ارزش تراکنش های شاپرکی به نقدینگی نسبت به ماه آبان را در پی داشته است. در زمان تهیه این گزارش، آمار میزان نقدینگی در ماه های دی و بهمن منتشر نشده، لذا نسبت ارزش تراکنش های شاپرک به نقدینگی به تفکیک هر سال در دوره زمانی سال ۱۳۹۲ تا آذر ماه سال ۱۳۹۶ در شکل زیر ترسیم شده که بیانگر روند رو به رشد و نوسانی این شاخص در مدت مورد بررسی است.



نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی


درصدی از نقدینگی که به صورت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص جامعه وجود دارد و پرداخت نقدی را ممکن ساخته، در جدول زیر ارائه شده است.



در آذرماه ۱۳۹۶، ۲.۴۱ درصد از کل نقدینگی، متعلق به اسکناس و مسکوک در دست اشخاص بوده که نسبت به مقدار مشابه در ماه آبان ماه کاهش ۰.۰۵ درصدی را تجربه کرده است. در آذر ماه ۱۳۹۶ میزان نقدینگی با افزایش ۱.۴۴ درصدی همراه بوده و در مقابل میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص نیز با کاهش ۰.۵۷ درصدی همراه بوده است.


مقایسه نسبت ارزش تراکنش های شاپرکی و اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی


شکل زیر روند دو شاخص نسبت ارزش تراکنش های شاپرک به نقدینگی و نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی را نشان داده و امکان مقایسه تغییرات ارزش تراکنش های پرداخت الکترونیک و حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص را از کل نقدینگی در طول زمان، ممکن می کند.



روند نسبت ارزش تراکنش های شاپرک به نقدینگی در طول مدت مورد بررسی (ابتدای سال ۱۳۹۲ تا آذر سال ۱۳۹۶ ) دارای برآیند صعودی بوده و از ۶.۶۱ درصد در فروردین ماه ۱۳۹۲ به ۱۰.۴۲ درصد در آذر ماه ۱۳۹۶ افزایش یافته است.


این در حالی است که درصد اسکناس و مسکوک به نقدینگی در طول این مدت روندی در مجموع کاهشی داشته و از ۶.۰۷ درصد به ۲.۴۱ درصد رسیده است. به عبارت دیگر، گسترش نفوذ ابزارهای پذیرش، یکی از دلایل کاهش ۳.۶۵ درصدی نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی در مدت مورد بررسی بوده که انتظار می رود این روند کاهشی همچنان تداوم داشته باشد.


کاهش این نسبت یکی از عوامل اصلی افزایش ضریب فزاینده و سالم سازی ترکیب نقدینگی در بازه زمانی اخیر بوده و باعث شده برای تامین نقدینگی، پول پرقدرت کمتری به اقتصاد کشور تزریق شود و بخشی از نیاز به پول فیزیکی برای پرداخت بهای کالاها و خدمات مورد تقاضا، با گسترش زیرساخت های لازم توسط شبکه پرداخت الکترونیک کارت جبران شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر