10 فروردين 1397 - 15:12
محمدجواد ظریف اعلام کرد؛

۶ اولویت راهبردی دیپلماسی اقتصادی

وزیر امور خارجه با اشاره به جهت گیری این وزارتخانه برای تسهیل روابط اقتصادی خارجی از تعیین ۶ اولویت راهبردی برای حوزه دپیلماسی اقتصادی خبر داد.
کد خبر : ۸۳۹۴۷
ظریف

به گزارش ایبِنا؛ محمد جواد ظریف که در برنامه «اقتصاد به وقت بهار» رادیو اقتصاد صحبت می کرد با اعلام این مطلب افزود: با توجه به جهت گیری کشور و وزارت امور خارجه به سمت تشکیل روابط اقتصادی خارجی و همچنین کمک به بخش خصوصی در جهت فعال ترشدن در این حوزه از ابتدای دولت دوازدهم تصمیم بر این شد که ساختار وزارتخانه دستخوش تغییر و تحول شود.


وی همچنین اظهار داشت: تشکیل معاونت اقتصادی به جای معاونت های منطقه ای با این هدف در دستور کار مجموعه وزارت خارجه قرار گرفت. وزیر امورخارجه با بیان اینکه معاونت اقتصادی از بهمن ماه سال گذشته در این وزارتخانه عملیاتی شد، گفت: هدف از ایجاد این معاونت تسهیل امور است چرا که مجموعه مزبور نه توانایی و نه این وظیفه را دارد که در حوزه تصدی گری روابط خارجی اقتصادی مداخله کند.


رییس دستگاه دیپلماسی کشور معتقد  است بیشتر فعالیت ها در این حوزه باید از ناحیه بخش خصوصی باشد ولی مسئولان و کارشناسان وزارتخانه مربوطه کمک حال فعالان اقتصادی خواهند بود.


ظریف افزود: سه حوزه واردات (فناوری، سرمایه و گردشگری) و سه حوزه صادرات (کالاهای غیر نفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروی کار متخصص) به عنوان شش اولویت راهبردی برای حوزه دیپلماسی اقتصادی کشور در نظر گرفته شده است.


وی ضمن اشاره به نامگذاری سال ۹۷ به نام سال «حمایت از کالای ایرانی» از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: از این تعداد سه حوزه از قبیل واردات فناوری، سرمایه و صادرات کالاهای غیر نفتی ارتباط مستقیم با بحث شعار سال دارد.


وزیر امور خارجه افزود: نتیجه واردات فناوری و سرمایه منجر به ارتقای کیفیت کالاهای ایرانی و همین طور امکان رقابت این اقلام در بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد. وی اظهار امیدواری کرد که با سازو کار جدیدی که در مجموعه وزارت امور خارجه ایجاد شده بتوان بیشتر در خدمت اهداف شعار سال بود.


ظریف همچنین در پاسخ به این پرسش که وزارت امور خارجه در سال حمایت از کالای ایرانی برای تسهیل ورود کالاهای داخلی به بازارهای هدف چه برنامه هایی را مدنظر دارد، گفت: اولویت های شش گانه دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی به تمامی سفارتخانه ها ایران در خارج از کشور ابلاغ شده است.


وی افزود: کمک به تولیدکنندگان ایرانی با هدف شناخت بیشتر بازارهای موجود در کشورهای هدف و همین طور تعیین بهترین دریافت کنندگان صادرات کالاهای غیر نفتی ایران در دستور کار این سفارتخانه هاست.


وزیر امور خارجه در ادامه با بیان اینکه بیشتر تمرکز دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی معطوف بر کشورهای همسایه خواهد بود، اظهارداشت: نخستین سفر حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهور در سال جدید به کشور ترکمنستان و آذربایجان خود گواهی صادق بر این مدعاست.


وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: تسهیل صادرات کالای ایرانی و تولید مشترک در این کشورها از اهداف سفر مزبور بوده است. ظریف افزود: خوشبختانه در راستای سفر اخیر رییس جمهور ایران به آذربایجان کارخانه مشترک ایران خودرو و یک شرکت آذری در این کشور به بهره برداری رسید.


وی تصریح کرد: اعزام هیات های تجاری و اقتصادی مرکب از کارآفرینان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به کشور های خارجی از دیگر روش های مناسب جهت تسهیل عرضه کالاهای داخلی به بازارهای جهانی است. وزیر امور خارجه درپایان یادآور شد : این سیاست همواره مورد توجه وزارتخانه مربوطه بوده و در سال حمایت از کالای ایرانی با شدت و حدت بیشتری دنبال خواهد شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر