19 فروردين 1397 - 12:09
با رد فوریت در مجلس؛

طرح اصلاح قانون اداره مناطق آزاد به صورت عادی بررسی می‌شود

نمایندگان مردم در خانه ملت مقرر کردند طرح اصلاح ماده‌ای از قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی به صورت عادی مورد رسیدگی قرار گیرد.
کد خبر : ۸۴۲۲۵
مناطق آزاد

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۹ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی با رد فوریت، با بررسی عادی طرح اصلاح ماده ۲ و بند (ج) ماده ۴ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی با ۹۲ رای موافق، ۶۶ رای مخالف و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع  ۲۲۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.


سید محمدباقر عبادی به عنوان طراح طرح مذکور در این خصوص توضیحی ارائه کرد و گفت: پیش از این دو فوریت طرح مطرح شد تا در بودجه سال ۹۷ نیز به آن پرداخته شود اما به جهت طرح‌های مختلف هم اکنون یک فوریت این طرح در صحن علنی مطرح شده است. در حقیقت عدم شفافیت مالیاتی درآمدها و هزینه‌های مناطق آزاد تجاری سبب شد تا این طرح ارائه شود.


نماینده مردم بیرجند و درمیان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نحوه هزینه‌کرد درآمدهای مناطق آزاد تجاری در شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی که متشکل از چند وزیر است مشخص می‌شود و برای مردم و نمایندگان این هزینه‌کرد از شفافیت لازم برخوردار نیست بنابراین این موضوع باید در بودجه سالانه لحاظ شود تا علاوه بر نمایندگان امکان نظارت دیوان محاسبات نیز افزایش یابد.


وی ادامه داد: در قانون اساسی نیز در اصل ۵۳ بر تصویب بودجه تمام دستگاه‌های دولتی در مجلس تاکید شده بنابراین درآمدهای مناطق آزاد تجاری نیز باید در خزانه متمرکز و پرداخت ها بر اساس قانون انجام گیرد، در سال‌های گذشته مناطق آزاد از درآمد بالایی برخوردار بودند اما نحوه هزینه‌کرد آن شفاف نیست.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم تصریح کرد: به عنوان مثال ۶۳ درصد منابع منطقه آزاد تجاری کیش در سال ۹۶ از فروش زمین بوده اما نحوه هزینه‌کرد آن مشخص نیست. در حقیقت شفاف‌سازی به منظور جلوگیری از فساد ضروری است؛ بنابراین به فوریت طرح مذکور رای داده تا به موجب آن هر ۶ ماه یکبار گزارش هزینه‌کرد و درآمدهای مناطق آزاد تجاری به کمیسیون اقتصادی ارائه شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها