19 فروردين 1397 - 17:06

نامه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درباره احتمال فیلترینگ تلگرام

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در خصوص احتمال فیلترینگ تلگرام و جایگزینی پیام رسان‌های ایرانی با تلگرام به دبیر شورای عالی فضای مجازی نامه نوشت.
کد خبر : ۸۴۲۴۵
تلگرام

به گزارش ایبِنا، محمدباقر اثنی عشری، رییس شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در خصوص احتمال فیلترینگ پیام رسان تلگرام و جایگزین آن با پیام رسان‌های داخلی در نامه به رییس مرکز ملی فضای مجازی و دبیر شورای عالی فضای مجازی فرصت‌ها و تهدیدهای این تصمیم را یادآور شد.


متن این نامه بدین شرح است:


ضمن استقبال از ورود کارشناسی شما به موضوع فیلترینگ پیام رسان تلگرام و جایگزینی آن با محصولات داخلی، جای تردید نیست که نگرانی از تاثیر محدودیت‌هایی از این دست، فضای جامعه مجازی و واقعی را ملتهب ساخته و در هیاهوی مباحث سیاسی و اجتماعی، مجال چندانی برای نگاه تخصصی و صنفی به موضوع نمانده است.


متاسفانه بخش‌هایی مهم از گفته‌های جناب‌عالی درباره مخاطرات اقتصادی و پیش‌بینی‌هایی که درباره توسعه قلمروی تلگرام به مبادلات مالی داشته‌اید، در میان این همه گرد و غبار گم شده و دوگانه‌ای به شدت قطبی در قالب موافقین و مخالفین فیلترینگ بدون نگاه به عوارض و تبعات هر یک شکل گرفته است.


تردیدی نیست که رشد تلگرام نتیجه ضعف سرمایه‌گذاری در صنعت فناوری اطلاعات ایران در دهه گذشته است. زمان و هزینه‌های زیادی به بهانه طرح‌هایی چون اینترنت ملی و دولت الکترونیکی مصرف شده که اغلب آن‌ها تا کنون بی‌حاصل بوده‌اند. چه بسا اگر حتی بخشی از این طرح‌های میلیاردی به درستی صرف حمایت از بخش خصوصی واقعی می‌شد امروز شاهد سرریز رایگان و بی‌دلیل همه‌گونه اطلاعات دولتی و کشوری به سمت یک بستر ارتباطی فرامرزی نبودیم.


طی دهه‌ای که توسعه‌دهندگان فناوری اطلاعات ایران زیر بار قوانین سایه روشن، مالیات و بدهی‌های سازمان دولتی کمر خم می‌کردند، سکوهای ارتباطی مانند تلگرام شکل گرفتند که اکنون در بسیاری از سازمان‌های دولتی کشور به عنوان ابزار اتوماسیون اداری رایگان استفاده و انتقال حساس‌ترین پیام‌ها، اسناد و مدارک از این مسیر انجام می‌شود.


تجربه یک دهه فیلترینگ پیام‌رسان‌ها و اعمال محدودیت بر سکوهای ارتباطی که خود دوره عمر کوتاهی دارند نشان داده است کاربران در جستجوی نیازهای خود از ابزاری به ابزاری دیگر متوسل می‌شوند و حاکمیت نیز هزینه‌هایی برای بستن یک سرویس پرکاربر می‌پردازد که لزوماً مضرات آن بر عامه مردم شناخته شده نیست و این دور باطل تکرار می‌شود.


سیاست حمایت از شرکت‌های داخلی نیز که اخیراً به مشابه‌سازی تلگرام مامور شده‌اند، صرفاً با تزریق منابع مالی به صورت وام و در کنار آن نادیده گرفتن نیازهای واقعی کاربران و توجه صرف به حاکمیت لاجرم نتیجه‌ای در خور نخواهد داشت و از هم اکنون قابل پیش‌بینی است که به اتلاف منابع و به جای گذاشتن چند شرکت ورشکسته پس از عرضه ابزارهایی جدید ولی متروک خواهد انجامید.


تجربه تلخ تلگرام روشنگر این واقعیت است که چنانچه با دور اندیشی و آینده نگری، بخش خصوصی را از چنبره دیوانسالاری دولتی رها نسازیم، دیر یا زود شاهد حضور شرکت‌های بیگانه علاوه بر دیگر ابزارهای‌های پیشرفته‌تر در سایر زمینه‌های فناوری اطلاعات نیز خواهیم بود.


به عنوان نمایندگان تنها تشکل فراگیر بخش خصوصی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشنهاد داریم:
۱. اقدام فوری برای به روزرسانی ابزارهای فناوری اطلاعات در دستگاه¬های دولتی جهت تسهیل در ارائه خدمات به مردم و شفاف‌سازی
۲. جلب مشارکت بخش خصوصی واقعی در تهیه و تدوین نیازها و تولید ابزارهای مورد نیاز جامعه در زمینه پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی ملی    
۳. ایجاد امکان دسترسی بخش خصوصی به داده‌های باز برای تولید پلتفرم‌هایی جهت ارائه خدمات به مردم


سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به عنوان نهادی که خود و اسلافش بیش از سه دهه در توسعه بخش خصوصی حقیقی فناوری اطلاعات قدمت دارند و هم‌اکنون با بیش از ۱۴ هزار عضو در سراسر کشور تنها نهاد فراگیر در این زمینه به شمار می‌آید از دیدگاه تخصصی شما در این زمینه استقبال و برای همکاری کارشناسی در اقدامی ماندگار و شایسته در این زمینه اعلام آمادگی کامل می‌کند.


شاید این گرویدن به مردم برای مشکل مردم خود نه سریع‌ترین ولی دوراندیشانه‌ترین راه حل باشد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر