22 فروردين 1397 - 17:47

عرضه نفت خام در بورس انرژی عملیاتی می‌شود

مدیرعامل بورس انرژی از عرضه نفت خام در بورس انرژی در سال ۹۷ خبر داد.
کد خبر : ۸۴۴۲۹
حسینی بورس انرژی

به گزارش ایبِنا، سید علی حسینی با بیان اینکه با تمهیداتی که اندیشیده شده و زمینه‌های قانونی‌ که در این امر فراهم شده امیدواریم در سال ۹۷ عرضه نفت خام در بورس انرژی را به صورت مستمر داشته باشیم، گفت: خوشبختانه در سال ۹۶ بورس انرژی به لحاظ آمار عملکرد از رشد بسیار بالایی برخوردار بود.


مدیرعامل بورس انرژی افزود: در بازار فراورده‌های نفتی و پتروشیمی بیش از ۹۲ درصد و در بازار انتشار اوراق تعیین مالی بیش از ۶۷ درصد رشد داشتیم و به طور میانگین ارزش معاملات بورس انرژی در سال۹۶ نسبت به سال قبل بیش از ۸۰ درصد رشد داشته است.


وی اضافه کرد: اتفاقات عملکردی خوبی در بورس انرژی اتفاق افتاد که در حوزه برق می‌توان به بهره‌برداری و رونمایی از صندوق پروژه انرژی که اولین مورد در نوع خود بود که در کشور اتفاق افتاد، اشاره کرد.


این مسئول ادامه داد: دومین مورد، راه‌اندازی بازار جدید در حوزه برق بود. در سال ۹۶ بازار مصرف‌کنندگان بزرگ برق و همچنین شروع عرضه برق در حجم عمده در بازار فیزیکی انجام شد و ما برای این حوزه در سال ۹۷ امیدواریم که بتوانیم بازار جدید بهینه‌سازی مصرف انرژی را نیز راه‌اندازی کنیم که بر اساس مصوبات شورای انرژی این راه‌اندازی در دستور کار قرار گرفته است.


حسینی در ادامه توضیحات فوق و اقداماتی که در بورس انرژی در دست انجام است، بیان کرد: در سال ۹۷ یکی دیگر از برنامه‌های مهم ما شروع عرضه فرآوده‌های نفتی در قالب قراردادهای لاین تم است که تلاش می‌شود، مقدمات آن را فراهم کنیم و این هم در جای خود کار نوینی خواهد بود. در بازار بورس انرژی همچنین در این سال نیز برنامه انتشار اوراق تامین مالی برای شرکت‌هایی که در حوزه فرآوردهای نفتی کار می‌کنند و هم در حوزه صنعت برق در دستور کار است.


مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به اینکه یکی از مزایای مهم بورس انرژی کمک به تامین مالی صنایع فعال در حوزه انرژی است، تاکید کرد: این فرایند از سال‌های قبل شروع شده و تلاش خواهد شد که در سال ۹۷ با قدرت و سرعت بیشتری دنبال شود.


وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های مهم بازار بورس انرژی صادرات محور بودن آن است یعنی بورس ایران زمینه صادرات فرآورده‌های نفتی را که متقاضیان زیادی در منطقه دارد، فراهم کرده و ما شاهد افزایش خریداران خارجی در بورس انرژی هستیم که در سال ۹۷ هم تلاش خواهد شد، با متنوع‌سازی بیشتر فرآورده‌ها و روش‌های فروشی که می‌شود بر اساس آن فرآورده‌ها را صادر کرد به حضور بیشتر متفاضیان و خریداران خارجی در این حوزه کمک کنیم.


این مقام مسئول بورس انرژی با بیان اینکه در طی سال‌های گذشته تمامی فرآوردهای ویژه پالایشگاهی در بورس انرژی پذیرفته شده و معاملات آنها انجام شده است، گفت: همچنین ما تمامی فراوردهای اصلی نفت را در بورس انرژی پذیرش کردیم و معاملات آنها آغاز شده است.


حسینی ادامه داد: یکی از اهدافی که دنبال می‌کنیم و امیدواریم در سال آینده بتوانیم به تحقق آن نایل شویم عرضه نفت خام در بورس انرژی است که با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شده و زمینه‌های قانونی‌ که در این امر فراهم شده امیدوارم با همکاری مناسب وزارت نفت بتوانیم آن را عملیاتی سازیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر