24 فروردين 1397 - 12:30

بانک چین از ژاپن عبرت می‌گیرد/ جلوگیری از جنگ تجاری به ارزی

بانک مرکزی چین اعلام کرد که از جنگ ارزی ژاپن- آمریکا در سال ۱۹۸۵ میلادی عبرت می گیریم و اجازه نمی دهیم که جنگ تجاری پکن-واشنگتن به جنگ ارزی تبدیل شود.
کد خبر : ۸۴۴۶۶
بانک چین

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از بلومبرگ انگلیسی، «شِنگ سانگ چنگ» مشاور ارشد و رییس پیشین اداره آماره و تحلیل بانک خلق چین گفت: چین باید از ماجرایی که برای ژاپن در دهه ۱۹۸۰ میلادی اتفاق افتاد درس بگیرد و هرگز اجازه ندهد که جنگ تجاری به جنگ ارزی تبدیل شود.


در حال حاضر مناقشه تجاری میان ۲ اقتصاد بزرگ جهان یادآورنده تنش های تجاری ژاپن و ایالات متحده در دهه ۱۹۸۰ میلادی است. این در حالی است که رییس سابق بانک مرکزی ژاپن هم در روز چهارشنبه گفته بود که چین باید در مورد مسئله نرخ ارز دقت کند. ژاپن در سال ۱۹۸۵ میلادی معاهده «پلازا» را امضاء کرد که به موجب آن اجازه تضعیف ارزش دلار را داد؛ اما در مقابل صادر کنندگان ژاپنی بعداز اینکه «ین» بیش از حد انتظار در مقابل دلار تقویت شد، آسیب دیدند.


البته هشدار این دو مقام ارشد بانکداری آسیا در یک جهت است و آن هم تاکید بر عدم ترکیب سیاست تجاری با سیاست های پولی یا ارزی است. همچنین وضعیت فعلی چین در مقایسه با ماجرای ژاپن تا حدی متفاوت است؛ یعنی اینکه چین باید به صورت یک جانبه تصمیم بر کاهش ارزش پول خود به عنوان ابزاری در جنگ تجاری با آمریکا اتخاذ کند.


به گفته مشاور ارشد و رییس پیشین اداره آماره و تحلیل بانک خلق چین تجارت، تجارت است و در پیش گرفتن جنگ ارزی احمقانه است و کشورها را در سرتاسر جهان از آن ناخرسند می کند. وی تصریح کرد که ثبات ارزی برای چین بمنظور ارتقاء پایه صنعتی خود بهتر است.


بر همین اساس، مقابله به مثل چین در برابر افزایش تعرفه های جدید آمریکا بر روی کالاهای وارداتی چینی به بازارهای جهانی در هفته گذشته آسیب وارد کرد. البته رییس جمهور چین چند روز پیش وعده کاهش تنش در بخش های بانکداری و خودروسازی را داده است.


بر پایه این گزارش، رییس جدید بانک مرکزی چین اعلام کرد که تسهیل مقررارت از قبیل برداشتن محدودیت در شرکت های بیمه خارجی، توسعه سهم روزانه برای اتصال بورس شانگهای-هنگ کنگ و آسان کردن شرایط مالکیت خارجی شرکت های اوراق بهادر را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.  


برچسب ها: ارز چین ژاپن
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر