27 فروردين 1397 - 09:23

بازار نقد ارزی محدود شد/ بازگشت نقل و انتقال ارز به شبکه بانکی

کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: مقررات جدید ارزی نه تنها قاچاق کالا را کاهش می‌دهد بلکه بازار نقد ارزی را که پس از تحریم‌ها ایجاد شده بود محدود می‌کند.
کد خبر : ۸۴۵۶۶
بازار ارز

به گزارش ایبِنا، حمید زمان‌زاده در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: در دو سال گذشته با موج خروج سرمایه از کشور روبرو بوده‌ایم که فشار بزرگی روی بازار ارز داشته است.


وی با بیان اینکه، یکی از دستاوردهای سیاست‌های جدید ارزی جلوگیری از خروج سرمایه از کشور است، اضافه کرد: در زمان تحریم‌ها صرافی‌ها به عامل خروج ارز از کشور تبدیل شده بودند که جلوی این موضوع باید گرفته می‌شد و نقل و انتقال ارز به شبکه بانکی باز می‌گشت.


کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: با مقررات جدید ارزی سرمایه‌ها کنترل می‌شود و نقش اصلی نقل و انتقال منابع ارزی به بانک‌ها باز می‌گردند و صرافی‌ها نقش محدود خود را ایفا خواهند کرد.
وی با بیان اینکه، در دنیا بازار نقد بخش کوچکی از بازار ارز را تشکیل می‌دهد، افزود: مقررات جدید ارزی قاچاق کالا را کاهش می‌دهد و بازار نقد ارزی را که پس از تحریم‌ها ایجاد شده بود محدود می‌کند.
زمان زاده با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در سیاست گذاری ارزی برای جدا کردن نرخ تورم از نوسانات ارز موفق بوده است، گفت:​ در سال ۹۰ نرخ ارز هزار و ۲۲۶ تومان اعلام شد که بسیار پایین‌تر از نرخ بازار بود بنابراین دولت در آن سال ۱۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی را برای حمایت از این نرخ وارد بازار کرد که نتیجه آن خالی شدن دست بانک مرکزی از ذخایر ارزی در سال ۹۱ بود.


وی با بیان اینکه با توجه به این تجربه بانک مرکزی اکنون هرگز به سمت این سیاست‌ها نخواهد رفت، خاطرنشان کرد: به زودی دلار از مبادلات اقتصادی کشور کنار گذاشته می‌شود و زمینه‌های آن مدت هاست که در حال ایجاد است.


برچسب ها: ارز شبکه بانکی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر