28 فروردين 1397 - 08:59

نقش ابزارهای پوشش ریسک در توسعه بازار سرمایه

مشاور و عضو کمیته عالی ریسک بانک ملت گفت: توسعه ابزارهای مالی و همچنین ابزارهای پوشش ریسک بویژه در حوزه بازار سرمایه می‌تواند به توسعه این بازار کمک بیشتری کند.
کد خبر : ۸۴۶۲۶
مدیریت ریسک

محمدعلی رستگار در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با بیان این مطلب افزود: روند کلی بازار سرمایه به مرور زمان به سمتی رفته که هم دانش مالی در این بازار در حال توسعه است و هم رشته‌های جدیدی در دانشگاه‌ها و مراکز عالی آموزشی در حال گسترش است؛ مجموعه این عوامل به ارتقای بازار سهام کمک می‌کند.


وی تصریح کرد: برای مدیریت ریسک در بازارها و صنایع مختلف از جمله بانکداری و بازار سرمایه باید به گسترش علوم و دانش مورد نیاز در دانشگاه ها و مراکز آموزشی توجه ویژه داشته باشیم و توصیه‌های علم اقتصاد را نیز در صنایع مختلف اجرا کنیم.


رستگار تاکید کرد: در این راستا توسعه ابزارهای مالی و همچنین ابزارهای پوشش ریسک بویژه در حوزه بازار سرمایه می‌تواند یاری‌رسان و مفید باشد و به توسعه این بازار کمک بیشتری کند.


 وی ادامه داد: در سالهای گذشته ابزارهای پوشش ریسک در بازار سرمایه وجود نداشتند اما خوشبختانه در این سالها قراردادهای آتی در حال گسترش هستند و انتظار داریم آتی ارز و آتی شاخص نیز در آینده نزدیک به این بازار بیایند که این ابزارها نیز در پوشش بیشتر ریسک‌های بازار اثرگذار هستند.


مشاور و عضو کمیته عالی ریسک بانک ملت گفت: با گسترش ابزارهای مختلف در بازار سرمایه می توانیم شاهد این موضوع باشیم که دانشی که در دانشگاه ها و مراکز آموزشی در حوزه بازار سرمایه تدریس می شود، کاربردی‌تر شود تا بدین ترتیب با محاسبه سرمایه گذاران ریسک سرمایه گذاری، سود خود را در این بازار به حداکثر برسانند.


وی افزود: در صنعت بانکداری نیز با توجه به مسایل مختلف، الزاماتی که بانک مرکزی و دستورالعمل هایی که کمیته بال به بانک ها داده است، همه بانک ها ملزم به مدیریت ریسک خود شده و بر این اساس باید کمیته عالی ریسک تشکیل دهند.


رستگار ادامه داد: این موضوع نیز می تواند در راستای کنترل ریسک بانک ها حائز اهمیت باشد و در نتیجه به ثبات بازار سرمایه نیز کمک کند، چرا که بانک ها از جمله گروه های بزرگ و اثرگذار در بازار سهام هستند.


رستگار در توصیه به مدیران بانکی تصریح کرد: بدلیل اینکه پول و سرمایه مردم در صنعت بانکداری در جریان و مبادله است و خطاهای احتمالی در این صنعت می تواند منجر به بحران های بزرگی در اقتصاد کشور تعدیل شود، اعضای هیات مدیره و مدیران عامل بانک ها باید به توصیه‌هایی که کمیته عالی ریسک به آنها می‌کند توجه کنند و تصمیماتی که در بانک ها برای مدیریت دارایی گرفته می شود به‌گونه‌ای باشد که با حداقل ریسک و سود متعارف به اداره بانک ها منجر شود.


برچسب ها: بورس مديريت ريسك
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر