18 ارديبهشت 1397 - 14:26
رییس پلیس فتا اعلام کرد:

ضرر ۲ تریلیون دلاری جرایم سایبری به اقتصاد جهان تا سال ۲۰۲۰

رییس پلیس فتا کشور گفت: در سال ۲۰۲۰ جرایم و حملات سایبری دو تریلیون دلار به اقتصاد جهانی ضرر وارد خواهد کرد.
کد خبر : ۸۵۶۰۰
جرایم سایبری

به گزارش ایبِنا به نقل از پلیس فتا، سردار سیدکمال هادیانفر در ششمین نشست گروه کاری جرایم سایبری روسای بخش‌های سایبری اوراسیا که صبح امروز در هتل ارم تهران برگزار شد، اظهارداشت: به جرات می‌توان گفت یکی از مهم ترین رویدادهای بین‌المللی سازمان اینترپل در حوزه امنیت فضای سایبر، این نشست است، زیرا تصمیم‌گیران اصلی حوزه مقابله با جرایم سایبری در آن حضور دارند و این فرصت بسیار عالی و مغتنم برای پلیس همه کشورهای آسیایی و اروپایی است.


رییس پلیس فتا ناجا اضافه کرد: در حال حاضر شاهد آن هستیم که بیش از ۴.۲ میلیارد نفر در جهان کاربر فضای سایبر هستند و زندگی بشر بدون اینترنت دچار مشکلات فراوان می‌شود و در برخی امور حتی مختل می شود.


سردار هادیانفر تصریح کرد: امروز تامین امنیت فضای سایبر، چالش تمام کشورهای جهان است و برای این مهم همه دولت‌ها در حال تکاپو و سرمایه‌گذاری هستد. وی با اشاره به اهمیت رصد این فضا گفت: سازمان‌های معتبر جهان پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۲۰ جرایم، حملات سایبری و سرقت اطلاعات، ضرر مالی برابر دو تریلیون دلار به اقتصاد جهانی وارد خواهد کد.


رییس پلیس فتا ناجا ادامه داد: در این میان دستگاه‌های هوشمند و خدمات آن نیز سهم گسترده‌ای را به عنوان عضوی از شاکله فنی اطلاعات به خود اختصاص خواهد داد. سردار هادیانفر با اشاره به تهدیدات و چالش‌های کنونی و آینده جهان که باعث نگرانی جامعه جهانی خواهد شد، خاطرنشان کرد: رشد شتابان فناوری ارتباطات و اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی بدون توجه به مقوله امنیت، گروه‌های سازمان‌یافته و افزایش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در فضای سایبری، از جمله مهم ترین تهدیدها و چالش‌های کنونی و آینده جهان است.
 
فاز جدید تروریست‌ها برای یارگیری پنهان در فضای مجازی
 
رییس پلیس فتا ناجا با اشاره به پایان کار داعش در میدان نبرد، گفت که تفکر داعشی و تکفیری هنوز توسط عوامل این گروهک‌ها در فضای مجازی تبلیغ و ترویج می‌شود. وی با بیان اینکه می‌توان گفت که فناوری اطلاعات و ارتباطات و تکنولوژی‌های مدرن سرچشمه بسیاری از جرایم هستند، گفت: به همین دلیل است که امنیت فضای سایبر بیش از پیش پُراهمیت شده و باید همه کشورهای جهان به دور از اختلافات و مسائل سیاسی برای تحقق این امنیت گام‌های اساسی را بردارند.


سردار هادیانفر رشد شتابان فناوری ارتباطات و اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی را بدون توجه به مقوله امنیت و شکل گیری گروه‌های سازمان یافته مجرمان و همچنین افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی در فضای سایبر جزو تهدیدات و چالش‌های کنونی و آینده جهان برشمرد و گفت: فعالیت‌های مجرمان، ‌ گروه‌های سازمان یافته و تروریست‌هایی چون داعش، النصره، القاعده و ده‌ها گروهک تروریستی که به صورت پنهان در کشورها فعالیت می‌کنند و همچنین فعالیت در دارک نت، فری نت و فعالیت در بستر شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌هایی همچون توئیتر، تلگرام، فیس بوک و ... در کنار ابزارهایی مانند پول مجازی، سرویس‌های رمزگذاری، مخفی کننده هویت و ... سبب ایجاد بستری امن برای مجرمان و تروریست‌ها شدند.


وی با اشاره به همکاری مشترک ایران، روسیه، سوریه، عراق و حزب الله برای پایان دادن به داعش در میدان نبرد، گفت: داعش در میدان نبرد تمام شده اما تفکر داعش و تکفیری هنوز در فضای سایبری توسط عوامل این گروهک تبلیغ و ترویج می‌شود و از فضاهایی مثل تلگرام و توئیتر برای ترویج عقاید خود و همچنین جذب، آموزش و بکارگیری افراد در عملیات‌های تروریستی در سراسر جهان استفاده می‌کنند.


رییس پلیس فضا ناجا با بیان اینکه گروه‌های تروریستی از اوایل سال ۲۰۱۸ وارد فاز جدیدی تحت عنوان فعالیت گسترده و شبکه سازی سایبری برای یارگیری پنهان شده‌اند، ‌ گفت: به گونه‌ای که گروهک تروریستی داعش با چند صد کانال و با ۱۱ زبان زنده دنیا در تلگرام فعال است و متاسفانه ابزارهای سفارشی سازی شده‌ای که عمدتا در پیام رسان‌های موبایلی تحت عنوان امنیت کاربران طراحی می‌شود، بسترهای امنی را برای مجرمان و تروریست‌ها در دنیا ایجاد کرده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر