23 ارديبهشت 1397 - 09:57
معاون اول رییس‌جمهور:

برجام یک توافق چند جانبه است/ دولت اجازه فشار بر مردم را نمی‌دهد

معاون اول رییس جمهور اعلام کرد: برجام یک توافق چند جانبه است که به تصویب شورای امنیت رسیده اما آمریکایی‌ها پس از اجرای برجام هیچ اقدامی در جهت کمک به اجرای آن و عمل به تعهدات خودشان انجام نداده‌اند.
کد خبر : ۸۵۷۷۴
99

به گزارش ایبِنا، اسحاق جهانگیری در در مراسم اختتامیه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهارداشت: پس از روی کار آمدن ترامپ و به خصوص در یک سال گذشته تلاش وسیعی صورت گرفت تا ناامنی را بر فضای اقتصاد ایران حاکم کنند تا ما نتوانیم از برجام استفاده مطلوب داشته باشیم.


معاون اول رییس جمهور با اشاره به خروج آمریکا از برجام، ‌اظهارداشت: آمریکا با این کار علاوه بر لطمه زدن به اعتبار بین المللی آمریکا، به افکار عمومی مردم خود نیز توجه نکرد؛ چرا که نتیجه یک نظر سنجی پیش از خروج آمریکا از برجام نشان می دهد که ۶۰ درصد مردم این کشور با خروج از برجام مخالف و کمتر از ۳۰ درصد با آن موافق بودند.


بی اعتنایی آمریکا به هم پیمانان


وی ادامه داد: آمریکا با خروج از برجام به هم پیمانان خود نیز بی اعتنایی کرد و کشورهای اروپایی و شرق آسیا نیز همگی اعلام کردند که برجام به مصلحت امنیت و صلح جهانی است و این اقدام آمریکا فقط با هماهنگی رژیم صهیونیستی و دولت سعودی انجام شد.


جهانگیری با تاکید بر اینکه ملت ایران باید از اهداف پشت پرده آمریکا در خروج از برجام مطلع باشند، گفت: نخبگان کشور در این مقطع رسالت مهمی بر دوش دارند و ملت ایران باید بدانند که آمریکا در مرحله نخست می خواهد به اقتدار ایران لطمه بزند به طوری که در سفر چندی پیش یکی از مقامات این کشور به خلیج فارس اعلام شد که باید ریشه ملت ایران را خشکاند. آنها می خواهند آینده ای مخاطره آمیز برای ایران به وجود آورند و به اقتصاد ما ضربه بزنند.


مهم‌ترین اقدام مردم


معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت انسجام ملی و وحدت در شرایط فعلی، تصریح کرد: چند وقت پیش آمریکا موضع گیری تندی علیه یکی از کشورهای همسایه انجام داد و این کشور را متهم کرد که استفاده نادرستی از حدود ۳۰ میلیارد دلار کمک های آمریکا انجام داده و این کشور اسلامی را که در همسایگی ما است را تهدید کرد. مهم ترین اقدامی که مردم این کشور انجام دادند برگزاری نشستی با حضور ۱۸۰۰ نفر از علما، نخبگان و گروه هایی بود که بعضا با یکدیگر مخالفت و درگیری داشتند اما همگی زیر یک سقف جمع شدند و گفتند که همه اختلافات را کنار می گذاریم تا توطئه های آمریکا را نقش بر آب کنیم.


قدرت دیپلماسی


وی با تاکید بر اینکه باید از سرمایه های مهمی که در اختیار داریم استفاده درست داشته باشیم، گفت: یکی از سرمایه های کشور قدرت دیپلماسی است به گونه ای که رییس جمهور آمریکا نیز اعتراف کرد که در دوران مذاکرات وقتی سخنان آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران را از تلویزیون می دیده گفته که وزیر خارجه آمریکا حریف این مرد نمی شود.


جهانگیری با اشاره به اینکه باید از دیپلماسی و دیپلمات های کشورمان حمایت کنیم گفت: با قدرت دیپلماسی کشور باید این فضا را که همه یکصدا از اتحادیه اروپا و کشورهای همسایه تا کانادا و از کشورهای آفریقایی تا کشورهای شرق آسیا اقدام آمریکا را خلاف قوانین بین المللی دانستند، زنده نگهداریم.


اتفاقی در اقتصاد نیفتاد


معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به مدیریت اقتصادی در کشور، گفت: آمریکا تصور می کرد از زمانی که اعلام کرد که تعلیق تحریم های ایران را تمدید نمی کند، اقتصاد ایران با چالش مواجه می شود اما با سیاست های اقتصادی که در کشور به کار گرفته گرفته شد حتی پس از آنکه آمریکا خروج از برجام را اعلام کرد، شاخص های اصلی اقتصاد که توقع داشتند دچار تلاطم شوند با مشکلی مواجه نشد و اتفاقی در اقتصاد نیفتاد.


وی افزود: سیاست های ارزی دولت نیز دقیق و به موقع اتخاذ شد و خوشبختانه با برنامه ریزی های انجام شده کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم به اندازه کافی در کشور تامین شده و آرامش در بازار حاکم است.


جهانگیری ادامه داد: در این مقطع تمام فعالان اقتصادی و دلسوزان ایران باید به میدان بیایند. هنر نیست که در چنین شرایطی عده ای به دنبال اندوختن ثروت باشند و به دنبال این باشند که با چه روش هایی می توانند به مردم فشار وارد کنند. البته دولت اجازه فشار بر مردم را نخواهد داد و شرایط را مدیریت خواهد کرد.


وضعیت ادامه برجام


معاون اول رییس جمهور در خصوص ادامه برجام نیز گفت: مقام معظم رهبری و رییس محترم جمهوری در خصوص ادامه برجام قاطعانه مواضع کشور را اعلام کردند که ادامه برجام در صورتی خواهد بود که چین، روسیه و اتحادیه اروپا تضمین های لازم را مبنی بر تحقق حقوق ملت ایران در چارچوب برجام بدهند.


وی با بیان اینکه ما با شرایط جدید روبرو هستیم و دشمن با اهداف مشخص به صحنه آمده است، گفت: ایران توانمندی و فرصت زیادی دارد و نخبگان کشور باید یک بار دیگر توانایی خود را به نمایش بگذارند و از کیان و اقتدار کشور دفاع کنند.


جهانگیری ادامه داد: مدیران کشور نیز باید یکبار دیگر خود را نشان دهند و مردم نیز از مدیران کشور انتظار دارند که پای کار باشند و ما تلاش خواهیم کرد که از همین فرصت برای رشد، ‌توسعه و بالندگی کشور استفاده کنیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر