24 ارديبهشت 1397 - 10:15

صنعت پرداخت در انتظار تخصیص ارز برای واردات

صنعت پرداخت این روزها پس از تک‌نرخی شدن نرخ ارز در انتظار تخصیص ارز دولتی برای واردات تجهیزات و سخت افزار است، اما هنوز اظهارنظر رسمی در این خصوص انجام نشده و فعالان این بخش در بلاتکلیفی به سرمی‌برند.
کد خبر : ۸۵۸۲۵
دستگاه pc-pos

به گزارش خبرنگار ایبِنا، تجهیزات بخش سخت‌افزار و فناوری اطلاعات و ارتباطات که مشمول صنعت پرداخت نیز می شود درگذشته از اولویت تخصیص ارز مبادله‌ای برخوردار نبوده است و اکنون با تک‌نرخی شدن نرخ ارز تکلیف فعالان صنعت پرداخت برای واردات به‌منظور نوسازی و تجهیز شبکه ازجمله کارت‌خوان‌های فروشگاهی مشخص نشده است. البته فعالان این بخش درخواست‌های خود را از طریق سامانه نیما ثبت و منتظر تخصیص ارز برای واردات تجهیزات موردنیاز هستند.


نصب ۱۲۰ هزار دستگاه پوز در انتظار تخصیص ارز


 مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت در گفت وگو با خبرنگار ایبِنا درباره وضعیت واردات دستگاه‌های  POSباوجود عدم تخصیص ارز برای واردات شرکت‌های سخت‌افزاری و پرداخت الکترونیک از سوی دولت گفت: شرکت‌های پرداخت الکترونیک مانند شرکت‌های واردکننده تجهیزات سخت‌افزاری همچنان منتظر اعلام اولویت دسته‌بندی کالایی یا تخصیص ارز هستند تا بتوانند نسبت به واردات و ثبت سفارش اقدام کنند.


محمدعلی ترابیان افزود: به پرداخت ملت برای توسعه بازار در سال جاری نصب ۱۲۰ هزار دستگاه POS جدید و تعویض ۲۰ هزار دستگاه پایانه فروش را در دستور کار دارد و امیدواریم بتوانیم این دستگاه‌ها را باقیمت مناسب وارد و در بازار عرضه کنیم.


منتظر تخصیص ارز برای واردات کارت‌خوان‌های فروشگاهی هستیم


مهدی شهیدی، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آسان پرداخت در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در این خصوص گفت: درخواست تخصیص ارز به‌منظور واردات پوز را به‌تازگی در سامانه نیما ثبت کرده‌ایم و منتظر تخصیص ارز هستیم.


ثبت درخواست در سامانه نیما و انتظار برای تعیین نرخ ارز برای واردات


صادق فرامرزی، مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش نیز در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص تخصیص ارز به‌منظور واردات کارت‌خوان‌های فروشگاهی و تجهیزات موردنیاز صنعت پرداخت، گفت: تا امروز ارزی به‌منظور واردات دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی تخصیص نیافته است و بنا بر اظهارات مقام‌های مسئول تمامی درخواست باید در سامانه نیما ثبت شود تا قیمت ارز برای واردات تعیین و پس‌ازآن تخصیص ارز صورت گیرد.


سامانه نیما بستری برای خریدوفروش آنلاین ارز


بر اساس این گزارش، به‌صورت کلی فرایند تأمین ارز موردنیاز واردکنندگان کالا و متقاضیان ارز به دو روش صورت می‌پذیرد. یکی از روش‌های موردنظر از طریق بانکی است که واردکننده ثبت سفارش را انجام می‌دهد و بانک مرکزی از طریق پرتال ارزی، ارز را تأمین می‌کند و از طریق روابط بین کارگزاری بانک‌های ایران و سایر کشورها، پرداخت‌ها به فروشندگان خارجی صورت می‌پذیرد.


شیوه‌ی دیگر، تأمین ارز غیر بانکی است که در آن سیستم بانکی دخالت ندارد و صرافی‌ها به‌عنوان مهره‌ی اصلی در تبادل پول ایفای نقش می‌کنند. بانک مرکزی روش غیر بانکی برای تأمین و انتقال ارز را نتیجه تحریم‌های بانکی اعلام کرده است. ازاین‌رو متقاضیان خرید ارز به طریق غیر بانکی می‌توانند با استفاده از سامانه‌ی نیما اقدام به ثبت درخواست کنند و سپس در صورت پیشنهاد از سوی صرافی‌ها برای ارائه‌ی خدمات، گزینه‌های موجود را مشاهده و از بین پیشنهادهای ارائه‌شده، مورد مطلوب را انتخاب کنند.


بلاتکلیفی واردکنندگان تجهیزات صنعت پرداخت


محمود رضا قلی، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پاسارگاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص واردات تجهیزات و کارت‌خوان‌های فروشگاهی، گفت: واردکنندگان کارت‌خوان‌های فروشگاهی می‌گویند تاکنون تخصیص ارزی در این بخش صورت نگرفته است. البته بنا بر اظهارات مسئولان دولتی تخصیص ارز به تمام گروه‌ها برای واردات صورت می‌گیرد ولی تاکنون در این شرکت محموله‌ای برای واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش نشده است ازاین‌رو فعالان این بخش در بلاتکلیفی برای تجهیز و نوسازی شبکه پرداخت خود در بانک‌ها و شرکت‌ها مواجه هستند.


رییس کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز چندی پیش با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات از اولویت ارز مبادله‌ای برخوردار نبوده، گفت: سیاست‌های دولت درگذشته در تخصیص ارز دولتی اشتباه بوده است و در شرایط کنونی که برای هر نوع نیاز وارداتی دلار باقیمت دولتی یعنی ۴۲۰۰ تومان اختصاص پیدا می‌کند، بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات هنوز بدون سهم باقی‌مانده است.


خبر موثقی در خصوص تخصیص ارز برای واردات POS نشنیده‌ام


امیرحسین داوودیان، معاون توسعه کسب‌وکار شرکت پرداخت الکترونیک سداد در پاسخ به این پرسش که تخصیص ارز به واردات کارت‌خوان‌های فروشگاهی نیز تعلق می‌گیرد، گفت: صنعت پرداخت درگذشته نیز به‌منظور واردات کارت‌خوان‌های فروشگاهی از ارز مبادله‌ای بهره‌مند نبود و در حال حاضر نیز تکلیف فعالان صنعت پرداخت در خصوص واردات تجهیزات مشخص نیست.


وی اظهار داشت: درخواست‌ها به‌منظور واردات تجهیزات صنعت پرداخت باید در سامانه نیما ثبت شود ولی تاکنون خبر موثقی که تخصیص ارز شامل این بخش نیز می‌شود از مراجع رسمی شنیده نشده است.


داوودیان یادآور شد: شرکت پرداخت الکترونیک سداد در مقطع فعلی نیازهای خود در تأمین کارت‌خوان‌های فروشگاهی را از تولیدات داخل کشور فراهم می‌کند، ولی قطعات کارت‌خوان‌های فروشگاهی تولیدشده در کشور نیز از خارج فراهم می‌شود ازاین‌رو یک بلاتکلیفی در این بخش در خصوص واردات وجود دارد.


تخصیص ارز برای واردات تجهیزات صنعت پرداخت تاکنون صورت نگرفته است


کریم خمسه، رئیس هیئت مدیر شرکت پرداخت نوین آرین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبِنا در خصوص تخصیص ارز به‌منظور واردات دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی، گفت: خبرها حاکی از این است که دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردات پوز نیز تعلق می‌گیرد ولی تاکنون تخصیص ارز در این بخش صورت نگرفته است. ازاین‌رو این روند مستلزم گذشت زمان به‌منظور مشخص شدن زوایای آن است.


واردکنندگان پوز تاکنون موفق به دریافت ارز نشده‌اند


سید ابراهیم حسینی نژاد، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان نیز در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص تخصیص ارز به واردات کارت‌خوان‌های فروشگاهی گفت: این شرکت به‌صورت مستقیم اقدام به واردات پوز نمی‌کند؛ اما شرکت‌هایی که مجموعه سپ از آن‌ها کارت‌خوان‌های فروشگاهی خریداری می‌کند، تاکنون موفق به تخصیص ارز برای واردات نشده‌اند.


وی در پاسخ به این پرسش که اطلاعی در خصوص تخصیص ارز به واردات کارت‌خوان‌های فروشگاهی دارید یا خیر، گفت: هنوز نمی‌شود در این مورد قضاوت کرد ولی تاکنون جواب مثبتی به واردکنندگانی که با این شرکت همکاری می‌کنند داده نشده است و نظر نهایی در این خصوص هنوز مشخص نیست.


به گفته کارشناسان، با تک‌نرخی شدن نرخ ارز و راه‌اندازی سامانه نیما تمام اصناف به‌منظور تخصیص ارز باید درخواست‌های خود را در سامانه نیما ثبت کنند. البته هنوز مشخص نیست به واردات تجهیزات شبکه بانکی و پرداخت تخصیص ارز صورت می‌گیرد یا خیر. همچنین مشخص نیست که تخصیص ارز برای تمام کالاها با همان نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی است یا برای کالاهایی که از اولویت برخوردار نیستند نرخ‌ها متفاوت خواهد بود. البته این تغییرات درنهایت منجر به کاهش واردات در صنعت پرداخت و شبکه بانکی خواهد شد زیرا تنها کالاهایی که از اولویت برخوردار هستند از تخصیص ارز برخوردار می‌شوند. البته این موضوع علاوه بر تأثیرات منفی که دارد شاید منجر به کاهش پوزهای کم تراکنش در صنعت پرداخت شود.


تلاطم بازار ارز در اوایل سال ۹۷ منجر به تصمیم دولت بر اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز شد. ازاین‌رو با مصوبه دولت نرخ دلار از ۲۱ فروردین‌ماه بر رقم ۴۲۰۰ تومان ثابت و مبادله دلار با غیرازاین نرخ، به‌منزله قاچاق محسوب شد.


بر اساس این مصوبه تمام فعالان اقتصادی و تمامی گروه‌هایی که پیش‌ازاین از ارز مبادله‌ای استفاده می‌کردند و همچنین تمامی کسانی که از بازار آزاد ارز موردنیاز خود را تأمین می‌کردند، درمجموع باید دلار را به‌طور یکسان با نرخ ٤٢٠٠ از طریق صرافی‌ها و بانک‌ها و درمجموع کانال‌های توزیع‌کننده ارز دریافت کنند.


بانک مرکزی نیز باهدف تسهیل تأمین ارز و ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان، از سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) که از ۲۸ بهمن‌ماه سال گذشته فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده بود به‌صورت رسمی در سوم اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ رونمایی کرد. با راه‌اندازی سامانه نیما هیچ واردات رسمی و قانونی بدون رصد و تأیید بانک مرکزی قابل انجام نیست و تمام مراحل خرید یا فروش ارز برای کالاهای وارداتی یا عرضه ارز صادراتی از طریق این سامانه انجام می‌شود.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها